Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Efter att fascinerat läst om denna art i åratal så har jag nu skaffat några charmiga små 4-5 cm managuenser F1or. Kan bara säga att det är fascinerande med dessa rovciklider, har ju 2 freddies sen innan som är större. En annan har ju alltid haft mer eller mindre bara växtätare och fascineras speciellt hittills av deras matvanor. Har suttit och studerat de aningens försiktiga o skygga småttingarna när de inte kan motstå de där pelletsen som flyter på ytan, efter nån minut så gör de sina räder mot ytan för pellets som fortfarande är lika stora som huvet på fisken.

    Tanken är att jag i framtiden ska kunna hålla en eller två individer av dessa. Det var allt för nu.


    Mvh Jari (Nybörjare på Parachromisar ; ) )

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      Trevligt Jari, vilket kar går de små rackarna i?

      Välkommen in i gänget!

      Kan nu meddela att jag har en hög sprattlande jaggabäbisar fick ett hugg i handen av kärrningen då jag skulle försöka fixa till frigoliten på botten då den håller på att kollapsa (uppåt )
      Senast redigerad av Alexander Ylipää; 25 april 2006, 20:52.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        Kul att höra jarinen, jag visste väl att du skulle trilla dit så småningom hehe

        Fota gärna och posta bilder om du har möjlighet.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          De går själva i ett 200 liters kar till att börja med, tänkte dra upp dom lite och sedan se om de skulle kunna gå att introducera dom ihop med freddies, i nuläget så är de mat för freddisarna. Får se i vilken balja nån eller några hamnar sen i framtiden, som försök till slutlig lösning. Jodå, jag skall fota varefter, de börjar känna sig mer o mer hemma nu.

          Alex: frigolitproblemet känner jag till från tiden när mitt fullvuxna synspila par vände ut o in på karet och älskade att slita friggen i bitar dessutom, sedan dess tar jag risken att inte ha frigg och hålla uppsyn istället.

          Mvh Jari

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            Det låter som att du har koll på läget, då de är små är det inga problem att husera dem i ett 200-liters, se bara till att inreda så de inte tar ihjäl varandra då de blir könsmogna. Men det där har du koll på så det blir nog bra.

            Själv skulle jag gärna börja med ungfiskar igen, lekparet ser väldigt bra ut men de har inte riktigt det beteende jag är ute efter så jag får se hur länge jag har dem kvar. Förutom att de nu har blivit skygga så käkar de inte ens foderfisk. Mycket märkligt. Och tråkigt givetvis. Aldrig får man vara riktigt nöjd... Leken är ju dock skoj, och fungerar bättre än det har gjort med andra lekpar så jag får se hur jag gör.

            Att börja om med ungfiskar lockar dock. Problemet är bara att det är så svårt att hitta fina exemplar. Vart hittade du dina F1or? Köpte du från butik eller via nån bekant?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              FI: Om du väntar en månad så ska du få ett antal kvalitétsjaggor av mig
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                Min Jaguarhane har piggnat till igen och är lika om inte mer ilsken än förut.
                Idag vid utfodringen, så var det nära att han hoppade ut ur akvariet. Som tur är har jag en 1dm hög träram (Lysrampen) och 6 cm glasramslister och där landade han och sprattlade till innan han dök ner i vattnet igen. Vid sådana tillfällen skulle man ha en kamera med automatutlösning.

                Ska försöka ta en bild när han startar vid botten och rusar uppåt.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  FI: vad har du för sällskap till jaggorna? låter skumt att de skyggar, men jag vet, det är inte roligt när vissa fiskar, oftast de man gillar bäst blir skygga av nån anledning.

                  Fiskarna köpte jag av Beast här på forumet, perfekt med en sådan CA entusiast i samma county så att säga och han har väl ett fåtal kvar.


                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    jarinen: Jo jag tycker också det är skumt eftersom de är så pass stora, de gamla bumlingarna jag hade gick knappt att skrämma vad man än gjorde så jag förstår inte riktigt varför de här är så nervösa av sig. Men det kan nog ha med uppväxten att göra, de förra drog jag upp som ungfiskar och de vande sig väl med rummet och solljuset och skuggorna osv, de här kanske gick i ett bättre rum hos förra ägaren utan solljus och skuggor så nu blir det som en chock för dem då solen börjar titta fram.

                    I alla fall så är de mindre skygga då de har yngel så just nu är det lugnt, de är bara lite avvaktande men det är inte hela världen. För tillfället avvaktar jag lite men vi får se hur jag gör längre fram.

                    Jag har lite strykfiskar i karet också, en sebra, longimanus och citrinellum. Det blev lite kaos en månad efter en "misslyckad" lek så jag törs inte hålla jaggorna helt själva längre.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • bece
                      Användare
                      • september 2005
                      • 127

                      Ursprungligen postat av FI
                      Det låter som att du har koll på läget, då de är små är det inga problem att husera dem i ett 200-liters, se bara till att inreda så de inte tar ihjäl varandra då de blir könsmogna. Men det där har du koll på så det blir nog bra.

                      Själv skulle jag gärna börja med ungfiskar igen, lekparet ser väldigt bra ut men de har inte riktigt det beteende jag är ute efter så jag får se hur länge jag har dem kvar. Förutom att de nu har blivit skygga så käkar de inte ens foderfisk. Mycket märkligt. Och tråkigt givetvis. Aldrig får man vara riktigt nöjd... Leken är ju dock skoj, och fungerar bättre än det har gjort med andra lekpar så jag får se hur jag gör.

                      Att börja om med ungfiskar lockar dock. Problemet är bara att det är så svårt att hitta fina exemplar. Vart hittade du dina F1or? Köpte du från butik eller via nån bekant?
                      vill absolut veta om du ska sälja paret skulle gärna vilja prova med två par i ett samma kar...kan bli intressant...om dom byter partner å så...så jag BARA måste få veta...rensar ut övrig fisk om de är så...kanse nå bytes grejs eller nå...
                      Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
                      http://spaces.msn.com/berrac/

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        Bece: Visst kan jag kontakta dig om det blir dags för inbyte, men jag måste säga att det låter väldigt riskabelt med två så här stora lekpar i samma kar... :/
                        Mitt lilla experiment (som inte slutade väl... sneda käkar på båda hanarna) innehöll bara fiskar på runt 15cm, jag kan nästan garantera att det kommer bli grova problem om du testar köra 25+ centimeters hanar i samma kar.




                        Muhni: Jag är ingen expert på könsbestämning men det som hitills har fungerat bra för mig är att titta efter mönstrade fenor. På de fiskar jag har haft så har hanarna alltid haft tydligt mönstrade fenor medan honorna har haft otydligt mönstrade eller nästan helt omönstrade fenor. Så snart fiskarna har blivit könsmogna (10-14cm) så har skillnaderna varit väldigt stora, se bilderna nedan.


                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          Ibland kan subdominanta hanar misstagas för honor. Vad gäller könsmognad så födde jag upp en kull och gav dem rejält med mat. Efter ca 8 månader var de största individerna (i mitt fall honor) könsmogna. De var då 16-17 cm. Jag tror att könsmognad bestäms dels av ålder och dels av storlek.

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            Ursprungligen postat av bece
                            vill absolut veta om du ska sälja paret skulle gärna vilja prova med två par i ett samma kar...kan bli intressant...om dom byter partner å så...så jag BARA måste få veta...rensar ut övrig fisk om de är så...kanse nå bytes grejs eller nå...
                            Ett bra sätt att ta kål på sina andra fiskar i karet?
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • bece
                              Användare
                              • september 2005
                              • 127

                              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                              Ett bra sätt att ta kål på sina andra fiskar i karet?
                              joo de förstås...hade tänkt att bara ha dom isf....malarna får förstås vara kvar...vart bara lite nyfiss hur de skulle gå....nån som har provat
                              Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
                              http://spaces.msn.com/berrac/

                              Kommentar

                              • Midas_Tom
                                Användare
                                • mars 2005
                                • 809

                                har inte haft jaguarer själv men .. har en känsla av att det kan bli rätt rejält med fight!!.. kan ju gå.!
                                //tom

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                                Kommentar

                                Arbetssätt...