Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Jag undrar vad det är för fel på jaguarhanen. Han är inte arg längre, helt plötsligt kniper han med fenorna och gömmer sig bakom stora roten. Honan och småjaggorna är pigga som vanligt. De största av de små är nu 3cm.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      ok bece!!
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Jag undrar vad det är för fel på jaguarhanen. Han är inte arg längre, helt plötsligt kniper han med fenorna och gömmer sig bakom stora roten. Honan och småjaggorna är pigga som vanligt. De största av de små är nu 3cm.
        Med stor sannolikhet så är det ynglen som "betar" på honom, det kan bli mycket påfrestande för föräldrarna, ju större yngel ju mera skada blir det på föräldrarna. När man ser att det börjar bli skador på hud och fenor eller att föräldrarna som du säger börjar dra sig undan ynglen då är det dags att sära på dom, det brukar bli när ynglen är i den storleken.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Jag har sett att dom "betar" på föräldrarna och man ser på hanen att han har en hel del vita partier på fenorna. Tittade på fiskarna ganska länge igår och såg hur dom bet av "bitar" på hanen. Han var märkbart irriterad. Undrar just varför dom betar på föräldrarna. Ynglen är ju "smällfeta" då de får mat flera ggr om dagen. Det måste finnas nåt på föräldrardjuren som småglina är i behov av , eller?

          Ska sära på dom i helgen.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            misstänker att föräldrarna förser ungarna med viktiga komponenter i hudskretet och att det är därför som ungrna "betar" trots att de får annan mat. Är det någon som vet vad hudsekretet från föräldrarna ger ungarna, bygger det upp immunförsvaret eller ger de rätt tarmflora (vilket de iofs borde få genom att äta föräldrarnas avföring)? I naturen ahde föräldrarna troligtvis bara lämnat ungarna när de kände att det var dax men i ett kar är det ju lite svårt
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Jag har sett att dom "betar" på föräldrarna och man ser på hanen att han har en hel del vita partier på fenorna. Tittade på fiskarna ganska länge igår och såg hur dom bet av "bitar" på hanen. Han var märkbart irriterad. Undrar just varför dom betar på föräldrarna. Ynglen är ju "smällfeta" då de får mat flera ggr om dagen. Det måste finnas nåt på föräldrardjuren som småglina är i behov av , eller?

              Ska sära på dom i helgen.
              Sådana små yngel är större matvrak än man kan föreställa sig. I den storleken har de under naturliga förhållanden ett mkt större födosöksområde jämfört med ett akvarium och går därför inte lika tätt in på föräldrarna, vilka i sin tur kan "fly" undan. Frågan är om yngel i den tillväxtperioden känner någon mättnadskänsla överhuvudtaget? Jag tror de äter sålänge det går att trycka ner något och slutar inte förrän de inte får ner mer, dvs. om tillgången på föda tillåter det.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                Vilken härlig bild Wilhelm! Mäktigt med så där stora yngel tillsammans med föräldrarna. Hur stora är ynglen nu?

                Mina jaggor har småttingar nu igen, förra leken struntade jag i då det blev såna problem för de övriga fiskarna men nu har jag mest skräpfisk i karet i övrigt så går bara de första veckorna bra så tänkte jag försöka dra upp en kull nu.



                Bece: Grym jagga! Hanen har verkligen klockrena färger. Ser nästan ut som Aquamojo's Jumbo. Riktigt grann.

                Är det för övrigt din gamla synspila Rolle har inne nu? Jag såg en rejäl pjäs i ett av karen, största synspilan jag har sett tror jag.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  Har varit lite off i denna tråd....

                  Men nu ahr mitt jaggapar lekt...prickade alltså rätt när jag köpte en "hona" ! De har nu vaktat i 3 dygn och imorrn lär det vara massa larver i 540....de har grävt upp alla sand så nästan frigoliten har vält all inredning med sin flytkraft...
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    Alex, var det länge sedan du fixade honan? Det kan inte vara nån av mina gamla honor du har hittat?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      Skall jag berätta det hela så ligger det till såhär:

                      Jag köpte inte dina gamla hona, jag köpte en lite mindre bara på chans för någon månad sen..

                      Däremot köpte Roger i vår förening din gammla hona, min var betydligt mindre så jag frömodar att det var någon annans. Nåja, Rogers hona lekte med hans USA importerade jagga, men efter misslyckad lek blev honan lite knäpp och simmade rätt så konstigt om jag fattat det rätt, den avlivades tyvärr...
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • bece
                        Användare
                        • september 2005
                        • 127

                        Ursprungligen postat av FI
                        Vilken härlig bild Wilhelm! Mäktigt med så där stora yngel tillsammans med föräldrarna. Hur stora är ynglen nu?

                        Mina jaggor har småttingar nu igen, förra leken struntade jag i då det blev såna problem för de övriga fiskarna men nu har jag mest skräpfisk i karet i övrigt så går bara de första veckorna bra så tänkte jag försöka dra upp en kull nu.



                        Bece: Grym jagga! Hanen har verkligen klockrena färger. Ser nästan ut som Aquamojo's Jumbo. Riktigt grann.

                        Är det för övrigt din gamla synspila Rolle har inne nu? Jag såg en rejäl pjäs i ett av karen, största synspilan jag har sett tror jag.
                        Japp de är min gamla synspilla hane...har vart för arg på honan så han dräpte hon sen var han en pina för både jaggisarna och splendida paret...så de fick bli så....är rigtigt trevligt i karet nu måste jag säja.-... å tack för komplimangen på på jaggisarna...
                        Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
                        http://spaces.msn.com/berrac/

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          Alex: Ajdå, avlivning är aldrig kul. Jag har klarat mig bra från sånt som tur är, fast mina monster brukar ju avliva fiskar själva lite då och då och det kanske sker just då någon fisk får fnatt.

                          Jag plockade för övrigt upp ett nytt monster igår, en "liten" lungfisk på dryga 30cm...
                          Kolla in filmen nedan. Ett riktigt charmtroll hehe. Den verkar idissla som en ko då den käkar, ser sjukt skoj ut, den bara tuggar på i lugn och ro och dreglar liksom ut maten litegrann och suger sedan in den och tuggar vidare. Och den har grym kraft i käkarna, störpelletserna som annars är stenhårda krasas sönder som ingenting. Man får nog passa fingarna kanske...






                          bece: Hade jag haft plats hade jag plockat upp synspilan. Den såg lite trasig ut på fenorna men man kunde ändå se att det gömde sig en riktigt grann fisk där. En sån där borde funka som "petfish", såg hyfsat aktiv ut trots att karet den gick i var överbefolkat.


                          Jaggorna mina har för övrigt blivit skygga, jag vet inte vad det beror på men störande är det. Kanske är det det infallande solljuset de inte tycker om, jag skaffade dom ju i höstas då det var mörkt så det är först nu jag ser hur de hanterar skuggor som faller över karet osv. Jag hoppas de vänjer sig i alla fall för just nu är de inte särskilt roliga om jag ska vara ärlig. De tar mest plats. Men det verkar fungera bättre då de har yngel så just precis nu går det rätt bra.
                          Senast redigerad av FI; 25 april 2006, 13:44.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 3615

                            Hehehe...just den där lungfisken har bott i lokalen vår ett bra tag Var det lungfisken från det "kubiska" karet hos rolle?
                            Mvh Alex

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              Jajemän, den är det. Söt liten krabat hehe

                              Vet du vad som har hänt kring nosen och stjärten? Nospartiet är vitt nu men jag antar att det inte ska vara så, ser ut som någon skada, sedan är nån centimeter av stjärten kapad också.
                              Eller är det Rolles redtail som har smakat på han kanske?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Alexander Ylipää
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 3615

                                Måste vara Redtailen. Men det läker enormt fort, lungfisken har enormt bra läkkött!

                                Ok, lite offtopic, tillbaka till jaggasnacket, eller hur?
                                Mvh Alex

                                Kommentar

                                Arbetssätt...