Behöver goda råd angående start av 720 kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • juli 2004
    • 103

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av ZakatH

    En dubbelpost kan dyka upp då och då, men jag tror aldrig jag sett en trippel...

    Det är ju inte fel att slänga i nåt trevligt bakom filtermodulerna om man nu ändå skall ha powerheads där. Vad gäller utrymmet bakom bakgrunden behöver du ju inte fylla det helt och hållet med filtermassa utan som sagt, bara nåt som ser till att det inte åker in större partiklar i ytterfiltret.

    Att rikta utblåsen kan ju vara en idé, men det beror ju lite på hurpass syrekrävande fiskarna är. Ett kraftigare powerhead för cirkulation och ett lite mindre för ytrörelse kanske?
    Sorry för postningen fick felmeddelande så trodde det inte blev postat.

    OK, så det behövs både powerhead för att få vågrörelser och powerhead för att skapa strömmar i vattnet då kan man säga?

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • mars 2004
      • 460

      #17
      citat:Hur har du gjort med utblåset från pumphuvudet som sitter i modulen ? går utblåset bara rätt in i akvariumet eller har du riktat det så ytan rörs av pumphuvudet ?
      Nej jag har inte riktat det utan det går rätt ut i karet. Men utblåset sitter ca 3cm under vattenytan, och eftersom jag har ett powerhead som pumpar 3000 l/h så blir det rejäl fart på ytan ändå..
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #18
        Jag har både ett ytterfilter Eheim 2260 där jag har sugsidan i en sidomodul med ett raster i botten samt lite matta som förfilter. Jag har en hel bakgrund där jag tar in vatten i ena sidan via 2 st raster sedan har jag fyllt utrymmet bakom med filterkuber förutom en kammare med en värmare(som det visade sig att jag inte behöver) i andra sidan av denna bakgrund sitter 2st cirk. pumpar som "drar" vattnet bakom bakgrunden. Hade jag gjort om denna bakgrund hade jag nog tagit in vatten i båda ändar och pumpat på mitten... men det funkar bra nu oxå.
        Utblåsen har jag från mitt 2260 samt en av powerhead mot ytan samt det andra powerheaden har jag ungefär mitt i karet.
        Det sätter rejäl fart på vattnet men malawisar verkar gilla det.

        Jag frågade samma frågor som du när jag gjorde min bakgrund med pumparrangemang men jag fick inte riktigt några svar... och det beror nog på att man får mixtra och prova sig fram
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Marcus1979
          Användare
          • januari 2003
          • 404

          #19
          I mitt 720 har jag en Fluval404 ytterfilter ca 1200L/H, en powerhead på 1500L/H, en på 1200L/H, å ett eheim innerfilter på ca 1500L/H. Dessa är fördelade så insuget ifrån ytterfilter sitter i det bakre högra nederhörnet å utblåset i det övre högra. De tre övriga pumparna sitter i det vänstra hörnet. Två stycken med utblåset ca 7-8cm under ytan och den sista med munstycket riktat mot ytan. Alla riktade mot det högra främre hörmet. Alla sitter bakom bakgrunden, i mitt fall frigolitbakgrund utan plats för filtermaterial bakom men det har funkat bra ändå.
          Mvh/Marcus
          960L Malawi

          Kommentar

          • WhiZpEr
            Användare
            • juli 2004
            • 103

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Niclas Larsson

            Jag har både ett ytterfilter Eheim 2260 där jag har sugsidan i en sidomodul med ett raster i botten samt lite matta som förfilter. Jag har en hel bakgrund där jag tar in vatten i ena sidan via 2 st raster sedan har jag fyllt utrymmet bakom med filterkuber förutom en kammare med en värmare(som det visade sig att jag inte behöver) i andra sidan av denna bakgrund sitter 2st cirk. pumpar som "drar" vattnet bakom bakgrunden. Hade jag gjort om denna bakgrund hade jag nog tagit in vatten i båda ändar och pumpat på mitten... men det funkar bra nu oxå.
            Utblåsen har jag från mitt 2260 samt en av powerhead mot ytan samt det andra powerheaden har jag ungefär mitt i karet.
            Det sätter rejäl fart på vattnet men malawisar verkar gilla det.

            Jag frågade samma frågor som du när jag gjorde min bakgrund med pumparrangemang men jag fick inte riktigt några svar... och det beror nog på att man får mixtra och prova sig fram
            Tack för det utförliga svaret !

            Undrar bara om dom 2 pumparna som pumpar vatten ut från bakgrunden är sådana pumpar som sitter i vattnet samt om dom bara pumpar det rätt ut från mitten av bakgrunden fast på ena sidan då förstås?

            Sedan undrar jag hur du på baksidan delar upp värmaren i en egen kammare och så för det måste ju flöda runt värmaren ? förstod inte riktigt vad du menade där.
            Sedan undrar jag om kuberna på baksidan som du har är vanlig blå filtermatta samt hur den sitter fast och om den sträcker sig från botten till vattenytan så att allt vatten måste passera genom filtermattan ? samt hur brett sträcker den sig bakom bakgrunden ?

            Oj, det var många frågor men hoppas du orkar svara.

            / fortsatt trevlig kväll, mvh: Daniel.

            Kommentar

            • WhiZpEr
              Användare
              • juli 2004
              • 103

              #21
              Har kommit på 2st förslag på hur jag ska göra det, vad tycker ni om dessa 2 förslag ?

              ANTINGEN:

              2st insug EHEIM. Vänster sida långt ner och höger sida långt ner bredvid modulerna.
              1st utblås EHEIM. 1700l/t. Uppe på höger sida 3cm under vattenytan. UV-C på utblås-slang.
              1st Powerhead 1500L/T med stor PPi10 för att pumpa runt bakom bakgrund. Utblås till höger i mitten riktat inåt. 2st raster på vänster sida där vattnet sugs in.
              1st Powerhead 1500L/T i modul till vänster med PPi10 inuti. Utblås några centimeter under vattenytan.


              ELLER:

              2st insug EHEIM. Vänster sida långt ner och höger sida långt ner bredvid modulerna.
              1st utblås EHEIM. 1700l/t. Uppe på höger sida 3cm under vattenytan. UV-C på utblås-slang.
              2st Raster i mitten i olika höjder på bakgrunden, en rätt långt ner.
              1st Powerhead 802 1500L/T vänster sida bakom bakgrunden med PPi10. blåser ut i mitten på vänster sida. riktgat in mot mitten.
              1st Powerhead 802 1500L/T höger sida bakom bakgrunden med PPi10. blåser ut i mitten på höger sida. riktat in mot mitten.
              1st Powerhead 802 1500L/T i modulen på vänster sida. Raster i botten på modulen och i modulen kanske 2st doppvärmare. kanske skit åker runt i modulen
              om ingen filtermatta placeras i modulen ??????

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #22
                citat:Tack för det utförliga svaret !

                Undrar bara om dom 2 pumparna som pumpar vatten ut från bakgrunden är sådana pumpar som sitter i vattnet samt om dom bara pumpar det rätt ut från mitten av bakgrunden fast på ena sidan då förstås?
                Sedan undrar jag hur du på baksidan delar upp värmaren i en egen kammare och så för det måste ju flöda runt värmaren ? förstod inte riktigt vad du menade där.
                Sedan undrar jag om kuberna på baksidan som du har är vanlig blå filtermatta samt hur den sitter fast och om den sträcker sig från botten till vattenytan så att allt vatten måste passera genom filtermattan ? samt hur brett sträcker den sig bakom bakgrunden ?

                Oj, det var många frågor men hoppas du orkar svara.

                / fortsatt trevlig kväll, mvh: Daniel. Ursprungligen skickat av Niclas Larsson[/i]
                • De 2 pumparna är eheim 1250 och är dränkbara och ligger båda 2 bakom bakgrunden. Den ena pumpar ut via en slang som jag dragit in i en sidomodul som är dockad mot bakgrunden ca 3 cm under ytan, från den pumpen andra går slangen in i samma sidomodul fast utloppet är placerat ungefär mitt i karet i höjdled
                • Värmaren har jag ordnat en kammare till genom att ställa 2 st hela block av filtermatta som väggar till kammaren
                • Jag har klippt kuber av filtermattan som jag placerat i nätkassar för att lättare få upp dem vid rengöring,jag har 5 st sådana kassar fylda med kuber vilket gör att förutom kammare vid inlopp och vid värmare är allt utrymme bakom bakgrunden fyllt med filterkuber. från botten till toppen

                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  #23
                  HEJ PÅ DIG FREDRIK!

                  Jag tror att det filter som du tänker köpa är det bästa som de har presterat från Eheim på ganska många år. Inte det att de gör dåliga grejor - tvärtom - men de förnyar inte sitt sortiment i den takt som de kanske borde för att kunna hänga med... Detta nya superfilter tror jag dock stenhårt på! (se gärna denna tråd i ämnet: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9385)
                  Jag satte upp ett 720 i våras och hade liknande funderingar även om jag inte hade hel bakgrund utan moduler... Så här skulle jag göra i ditt fall...
                  • göm dina insug bakom bakgrunden! Jag förstår om du inte skulle orka med p10-kuber bakom bakgrunder. Att slabba mde dem efter ett år när de är som lerklumpar - det är inte kul. Då är det smidigare med ett ytterfilter med ngr korgar i som man lyfter in på toa...
                  • borra hål i bakgrund och skicka ut ytterfiltrets utblåsvatten den vägen så du inte ser ngt av ytterfiltret. Rikta denna stråle mot ytan. Använd böj så du slipper stråle mot frontruta...
                  • Använd moduelrna till cirkulationspumparna... Se exv. denna länk: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=730
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    I mitt 600-liters har jag 2 Eheim 2028 prof II filter, detta för att kunna intervall byta filtermedian, så har jag alltid ett filter med massa goa bakterier.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #25
                      En annan sak när du startar upp ditt nya kar är att skynda långsamt.
                      När jag startade upp mitt 600-liters tog jag god tid på mig innan jag introducerade fiskarna. Jag satte först i fisken efter 5 veckor, innan hade jag sett till att tillsätta lite bakteriekultur varje dag (i det här fallet Clear Flo, finns på Akvarielagret) samt att jag kramade ur min dotters grov/finfilterkuddar från hennes kar. Hade koll på alla vattenvärden och fick aldrig några problem med nitrittoppar efter det, även fast jag introducerade 33 Malawis vid ett och samma tillfälle. De blir lättare när man introducerar all fisk på en gång när det gäller revir etc. Trots det tryck karet helt plötsligt utsattes för fick jag inga problem med nitrit.

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #26
                        Att inte använda volymen bakom en BTN för att öka filter volymen känns som bortkastat utrymme.

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 1639

                          #27
                          Mina tankar och vad jag gör med mitt 700-kar!

                          1. Bakgrund Rocky, ett insug i respektive nedre hörn. Bakom bakgrunden har jag inget filtermaterial, 2st doppvärmare (ett i varje hörn). 2st utblås, 2-3 cm under ytan i varje övre hörn, riktade mot ytan, och i vinkel mot det motsatta övre ytterhörnet! Insug och utblås går till/från ett Ehiem 2028 proff II samt ett Fluval 404.

                          2. 2st moduler på sidorglasen i karet, med 2st aquaclear (1 i varje) som jag fyller med filtermatta. Även dessa utblåsen riktade likanande punkt 1!

                          Då får jag bra cirkulation på ytvatten, och i karet. STOR filtervolym + bonusen att jag kan rengöra och använda ytterfilter för uppstart av andra kar!

                          Att INTE använda moduler som extrafilet.....tycker jag skulle vara outnyttjad kapacitet!!!

                          Sen döljer jag alla utblås och insug med sidomodulerna!!!

                          Vänligen Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...