Behöver goda råd angående start av 720 kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    Användare
    • juli 2004
    • 103

    Behöver goda råd angående start av 720 kar

    Hej !

    Jag ska snart starta ett 720L och tänkte fråga lite om hur ni tycker att jag ska ordna till det hela.
    Kommer ha BTN bakgrund och kanske 1 modul på varje sida.

    Har planerat att köpa ett Eheim Professionel 3 2080 som med 1700l/t och bra filtervolym borde vara tillräckligt för alla sorters fiskar, eller ?
    Hur som helst hade jag tänkt borra ett insugshål med ett raster på ena sidan av bakgrunden och på andra sidan ha en pump med utlopp tillbaks i akvariumet igen så att vattnet bakom bakgrunden hela tiden är i rörelse. Bakom bakgrunden hade jag då tänkt placera 2 st doppvärmare på kanske 150W var. Därför jag vill ha vattnet i rörelse bakom bakgrunden så att uppvärmt vatten kan forslas ut i akvariumet.
    Sedan hade jag tänkt då ha cirka 1 modul på varje kortsida som jag borrat små hål i p.g.a flytkraften.

    Sen är det ju det med att 1700l/t räcker ju inte så då får jag ha 1-2st powerheads som skapar bra drag i karet. Då undrar jag i och med detta vart dessa 2 powerheads ska placeras? kanske en på varje sida i modulerna och då en slang från botten av modulen och en slang ut i toppen som skapar vågrörelser?
    eller vad tycker ni ? i så fall är ju steget till att ha filter i modulerna inte speciellt långt, vilket jag dock antagligen inte borde behöva när jag har ett såpass bra ytterfilter igång ?

    Sedan underar jag hur jag ska göra med utsug och insug från filtret? Som jag har förstått det så har Eheim Professionel 3 2080 2st insug och 1 st utblås.
    Hur ska dessa 3 slangar placeras i karet för att få bäst förhållanden i karet ? Sätter man slangarna på kortsidans glas bredvid modulen bara eller ska man borra hål i bakgrunden till slangarna så att slangen bara sticker ut någon millimeter in i akvariumet och sedan slikona fast slangen ? kanske bättre
    om insuget är mer placerat i mitten på kortsidan?
    Tänkte också fråga hur man brukar fästa pumphuvuden ? är det sugpropp så den sitter mot glaset kanske ?

    Väldigt många frågor blev det men hoppas det går bra.

    /Tack på förhand
    // Daniel.
  • Rickard81
    Användare
    • januari 2004
    • 91

    #2
    Jag skulle gjort så här:

    Så gjorde jag i mitt 540l kar. Då får ju du även bra mycket större filtervolym än i ett ytterfilter.

    Kommentar

    • WhiZpEr
      Användare
      • juli 2004
      • 103

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av Rickard81

      Jag skulle gjort så här:

      Så gjorde jag i mitt 540l kar. Då får ju du även bra mycket större filtervolym än i ett ytterfilter.
      ok, tack för tipset men hade tänkt mig köra med ytterfilter denna gång.

      Kommentar

      • Rickard81
        Användare
        • januari 2004
        • 91

        #4
        Ska du ha ytterfilter tycker jag att du ska ha slangarna bakom bakgrunden, blir snyggast så.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av WhiZpEr

          citat:Ursprungligen skickat av Rickard81

          Jag skulle gjort så här:

          Så gjorde jag i mitt 540l kar. Då får ju du även bra mycket större filtervolym än i ett ytterfilter.
          ok, tack för tipset men hade tänkt mig köra med ytterfilter denna gång.
          Den modellen går lika bra med ytterfilter.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • ZakatH
            Användare
            • april 2004
            • 313

            #6
            Om jag hade haft btn och ett bra ytterfilter hade jag nog ändå fyllt upp med filtermaterial bakom bakgrunden, eller åtminståne placerat ett "förfilter" bakom för att värsta skiten skall fastna i det.
            Hade nog även placerat powerheads bakom, eller kanske i modul på ena kortsidan.

            Kommentar

            • jowa
              Användare
              • februari 2004
              • 194

              #7
              Jag har fyllt både bakgrunden samt min modul med filtermaterial + att jag har ett ytterfilter med slangarna dolda. Man kan aldrig få för mycket filtermaterial resonerade jag, och det funkar än iaf. Se bara till så att du lätt kan komma åt att rensa och byta materialet.

              Lycka till!
              http://hem.bredband.net/aquascene

              Kommentar

              • Rickard81
                Användare
                • januari 2004
                • 91

                #8
                Jag satt och ränka på hur stor filervolymen blir bakom en bakgrund och fick fram att den borde vara cirka 100l, detta exempel gäller för mitt 540l. Borde inte det räcka, är inte ett ytterfilter onödig.

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • april 2004
                  • 313

                  #9
                  En fördel med att även ha ett ytterfilter igång är ju att man har ett "färdigt" filter om man skall starta nytt kar.

                  Kommentar

                  • WhiZpEr
                    Användare
                    • juli 2004
                    • 103

                    #10
                    men vad tycker ni om mina funderingar ang. pumphuvudena och så ?

                    Kommentar

                    • ZakatH
                      Användare
                      • april 2004
                      • 313

                      #11
                      Tycker det borde fungera bra, men jag skulle som sagt ha i lite mer filtermassa, åtminstonde som ett förfilter.

                      Kommentar

                      • WhiZpEr
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 103

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av ZakatH

                        Tycker det borde fungera bra, men jag skulle som sagt ha i lite mer filtermassa, åtminstonde som ett förfilter.
                        ok, men om jag ska ha mer filtermassa så kan jag ju lägga ppi10 i varje modul så blir det en hel del extra. kanske biobollar i modulerna under filtermattan som mikael har gjort på en bild här på ciklid.se.

                        eller vad tycks ?

                        Kommentar

                        • PsyM
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 460

                          #13
                          citaten är det ju det med att 1700l/t räcker ju inte så då får jag ha 1-2st powerheads som skapar bra drag i karet. Då undrar jag i och med detta vart dessa 2 powerheads ska placeras? kanske en på varje sida i modulerna och då en slang från botten av modulen och en slang ut i toppen som skapar vågrörelser?
                          eller vad tycker ni ? i så fall är ju steget till att ha filter i modulerna inte speciellt långt, vilket jag dock antagligen inte borde behöva när jag har ett såpass bra ytterfilter igång ?
                          Har själv filter bakom hela bakgrunden, och ett powerhead i en av mina moduler som fungerar som ett filter. Så har du ändå tänkt att sätta ett powerhead i en modul så är det ju all idé att göra ett filter av det

                          mvh PsyM
                          Min Zoon
                          Mitt 900 liters

                          Kommentar

                          • WhiZpEr
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 103

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av PsyM

                            citaten är det ju det med att 1700l/t räcker ju inte så då får jag ha 1-2st powerheads som skapar bra drag i karet. Då undrar jag i och med detta vart dessa 2 powerheads ska placeras? kanske en på varje sida i modulerna och då en slang från botten av modulen och en slang ut i toppen som skapar vågrörelser?
                            eller vad tycker ni ? i så fall är ju steget till att ha filter i modulerna inte speciellt långt, vilket jag dock antagligen inte borde behöva när jag har ett såpass bra ytterfilter igång ?
                            Har själv filter bakom hela bakgrunden, och ett powerhead i en av mina moduler som fungerar som ett filter. Så har du ändå tänkt att sätta ett powerhead i en modul så är det ju all idé att göra ett filter av det

                            mvh PsyM
                            Hur har du gjort med utblåset från pumphuvudet som sitter i modulen ? går utblåset bara rätt in i akvariumet eller har du riktat det så ytan rörs av pumphuvudet ?

                            Kommentar

                            • ZakatH
                              Användare
                              • april 2004
                              • 313

                              #15
                              En dubbelpost kan dyka upp då och då, men jag tror aldrig jag sett en trippel...

                              Det är ju inte fel att slänga i nåt trevligt bakom filtermodulerna om man nu ändå skall ha powerheads där. Vad gäller utrymmet bakom bakgrunden behöver du ju inte fylla det helt och hållet med filtermassa utan som sagt, bara nåt som ser till att det inte åker in större partiklar i ytterfiltret.

                              Att rikta utblåsen kan ju vara en idé, men det beror ju lite på hurpass syrekrävande fiskarna är. Ett kraftigare powerhead för cirkulation och ett lite mindre för ytrörelse kanske?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...