frigolit under akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #31
    sååå....nu har jag snackat med killen på telefon!
    Lite synpunkter från er tack....
    Karet är ett med aluminium-ram och "fasade kanter", detta står på en bänk med toppskiva på. När man ställer karet på bänken, så vilar karets TYNGD på alu-ramen. Glaset ligger flera millimeter ovan bänken!

    Detta är i princip exakt samma sak som ett kar som står på ett alu-stativ UTAN platta, där även karet vilar enbart på ramen!

    Jag ser INGEN nytta med att lägga en tjock frigolitskiva under karet, för att s.a.s fördela ut trycket på glaset oxå!

    Det jag DÄREMOT sa till, var att (då karet inte stog i våg tidigare) se till att "bänken" var helt rak INNAN han placerade karet på bänken dvs använda sig av ett långpass, och justera bänken!

    Sedan ställa på karet, och mäta igen, och se så att detta fortfarande är lodat!

    Kan även kolla av karet när det är fyllt....

    Synpunkter på dessa råd - eller är det någon som (vågar *skrattar*) säga emot!!!

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Magnus W
      Användare
      • april 2003
      • 101

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

      sååå....nu har jag snackat med killen på telefon!
      Lite synpunkter från er tack....
      Karet är ett med aluminium-ram och "fasade kanter", detta står på en bänk med toppskiva på. När man ställer karet på bänken, så vilar karets TYNGD på alu-ramen. Glaset ligger flera millimeter ovan bänken!

      Detta är i princip exakt samma sak som ett kar som står på ett alu-stativ UTAN platta, där även karet vilar enbart på ramen!

      Jag ser INGEN nytta med att lägga en tjock frigolitskiva under karet, för att s.a.s fördela ut trycket på glaset oxå!
      Jag personligen skulle placera en frigolitskiva under akvariet. Dvs "innanför" ramen. Det skulle innebära att bottenglaset inte hänger, utan vilar mot frigoliten, vilket innebär minskad påfrestning -- ingen böjande belastning på glaset, endast pressande. Glas tål inte böjning speciellt bra, däremot kan man pressa glas ganska ordentligt innan det splittras. Jag brukar använda ett soffbord med glasskiva som liknelse. Om glasskivan vilar i en ram, skulle du ställa dig på bordet då? Om glasskivan ligger direkt på golvet, skulle du ställa dig på den då? När bottenglaset hänger fritt -- även om det bara är en halv centimeter ner till bänkskivan -- så utsätts glaset för böjande belastning på samma sätt som en bokhylla, den säckar ner på mitten. Om man ger stöd underifrån, med bänkskiva+frigolit så utsätts glaset för pressande belastning, som om man klämde skivan i ett skruvstycke. Om denna påfrestning är jämn från båda sidor så tål glaset väldigt hög belastning.

      citatet jag DÄREMOT sa till, var att (då karet inte stog i våg tidigare) se till att "bänken" var helt rak INNAN han placerade karet på bänken dvs använda sig av ett långpass, och justera bänken!
      Japp. Mätning längst långsidorna, samt korsvis hörn till hörn. Är dessa måtten helt vågräte innebär det även att skivan är helt plan (inte skev)
      citatedan ställa på karet, och mäta igen, och se så att detta fortfarande är lodat!

      Kan även kolla av karet när det är fyllt....

      Synpunkter på dessa råd - eller är det någon som (vågar *skrattar*) säga emot!!!

      Vänligen Deathdealer
      jag fruktar intet! -- MW

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #33
        <quote>Jag personligen skulle placera en frigolitskiva under akvariet. Dvs "innanför" ramen. Det skulle innebära att bottenglaset inte hänger, utan vilar mot frigoliten, vilket innebär minskad påfrestning -- ingen böjande belastning på glaset, endast pressande.</quote>
        Men det blir väl lika mycket påfrestning på framsidan, baksidan och sidostyckerna som på botten?
        Eller har jag fel?
        Och sedan undrar jag:
        Kan det inte vara så att akvariet inte står helt 100% rakt på grund av frigolitskivan?
        Det märker vi imorgon när jag tömmer akvariet tar bort skivan och kollar med lodet... fortsättning följer....

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • april 2003
          • 101

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av medgix
          Men det blir väl lika mycket påfrestning på framsidan, baksidan och sidostyckerna som på botten?
          Eller har jag fel?
          Belastningen på botten är beroenda av akvariets volym, belastningen på front och sidorutor är beroende av akvariets (vattenpelarens) höjd och rutans längd. Ett akvarium som är 150 cm långt 50 cm brett och 50 cm högt har samma tryck på frontrutan som ett akvarium på 150 cm långt 2 cm brett och 50 cm högt. Japp 2 cm brett. Fysik är skoj. Sidorutorna 2 x 50 cm är dock inte så hårt belastade , inte heller bottenglaset. Vissa problem blir det ju med balansen ...

          citat:Och sedan undrar jag:
          Kan det inte vara så att akvariet inte står helt 100% rakt på grund av frigolitskivan?
          Det kan vara så, men det är mycket viktigare att bänkskivan är plan (=inte skev eller vriden) än att den står rakt (=vågrätt)
          citatet märker vi imorgon när jag tömmer akvariet tar bort skivan och kollar med lodet... fortsättning följer....
          -- MW

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #35
            Jag har ett stort problem!
            Jag har tagit bort frigolitskivan men hur mycket jag än trycker under benen på framsidan av bänken så skiljer det exakt 2mm i vattenhöjd på akvariet. tänkte vart smart då jag inte har något vattenlod och mäta.
            Är det någon större fara med 2 mm vattenskillnad så jag måste införskaffa mig ett vattenlod imorgon, eller kan jag skippa det och låta det skilja 2mm? Har tryckt in en hel papperskasse under benen på framsidan och det har fortfarande inte gjort någon som helst skillnad... Fiskarna ligger i en plastbytta på golvet, så jag vore tacksam om jag kunde få svar så snabbt som möjligt.

            Kommentar

            • Magnus W
              Användare
              • april 2003
              • 101

              #36
              2 mm fram -> bak, eller höger -> vänster, är lugna puckar. Se bara till att det inte skevar. T.ex 2 mm högre på vänster fram och höger bak. Om bänken skruvar sig på det sättet så är det inge bra alls.

              -- MW

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • september 2004
                • 242

                #37
                det är 2 mm både höger fram och vänster fram. Fasen vad kul latt du svarade så snabbt! .
                Då fyller jag upp karet direkt imorgon bitti!
                Tack igen.
                Får se hur det går utan frigolitskivan =S... lite nervös är jag ändå

                Kommentar

                • Magnus W
                  Användare
                  • april 2003
                  • 101

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av medgix

                  det är 2 mm både höger fram och vänster fram. Fasen vad kul latt du svarade så snabbt!
                  Tja, vad skall jag säga till mitt försvar? Jag sitter här jämt, jag har inget liv

                  -- MW

                  Kommentar

                  • medgix
                    Användare
                    • september 2004
                    • 242

                    #39
                    know the feeling... kolla tiderna på alla mina inlägg här ;P ...
                    sitter här till tidigt på morgonen emellanåt och söker efter intressant fakta och försöker hjälpa folk så gott det går... Ska inte glida av topicen för mycket även om det är jag som satt den [].
                    tur för mig att du sitter här hela tiden, så fortsätt med det !

                    /Daniel

                    Kommentar

                    • medgix
                      Användare
                      • september 2004
                      • 242

                      #40
                      Frigoliten är borta och akvariet är fyllt!
                      Verkar fungera än så länge .
                      Hoppas jag inte behöver väcka denna tråden till liv om ett tag bara []...
                      Tack för alla svar!
                      Tror det kommer hålla i fortsättningen oxå!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...