frigolit under akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    frigolit under akvariet

    Jag har en frigolitskiva mellan min alu bänk och akvariet..
    Har ett åleds alu akvarium på 50*60*60. Jag tycker inte att det är så speciellt vackert att ha den där... Vågar jag ta bort den eller riskerar jag att spräcka akvariet? Grejjar lite med det estetiska på karet. kommer så småningom att klä bänken med pärlspont, så måtten blir inte så lätta att räkna ut om jag inte vet om den behövs där eller inte. Någon som har lust att svara?
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Frigolitskivan är inte där av en slump. Ja, du riskerar att spräcka akvariet om du tar bort den. Om du ändå ska klä bänken med pärlspont så kan du ju låta pärlsponten gå upp över frigolitskivan. Annars finns det en tunnare matta, liknande liggunderlag, att köpa hos akvariehandlare.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      nu vet jag inte om du kan anpassa höjden med bänken du har dvs fötterna?!? Men varför skulle karet spricka för att du tog bort frigoliten???
      Om det är så att du kan justera karet så att det står rakt, ska det inte vara några problem, lägg frigoliten i karet istället *ler*

      Mvh

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        jag fick tipset av fästmöns styvfar att lägga frigolit mellan bänken och akvariet... men efter att ha kollat runt på alla ciklid's medlemmars sidor så har jag faktiskt inte sett en enda frigolitskiva mellan bänk och akvarium.
        deathdealer -> jag menar att eftersom det är aluminiumram runt akvariet så ligger glaset lite högre upp än ramen på undersidan... kan inte detta orsaka ojämnhet/friktioner?
        har ingen ställbar bänk.
        fredrikr -> men en sån matta kan väl inte vara speciellt mycket snyggare än frigolit?

        Kommentar

        • Henreb
          Användare
          • november 2004
          • 56

          #5
          Vad jag hört så ska man inte ha frigolit under ett ramakvarie. Av den anledning du tog upp i ditt inlägg.
          540L Sydamerika

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Henreb

            Vad jag hört så ska man inte ha frigolit under ett ramakvarie. Av den anledning du tog upp i ditt inlägg.
            Hatar när jag får både ja och nej =Z...
            jag kan förstå vad du menar oxå, men stämmer det inte att friktionerna finns där även om jag tar bort frigoliten?
            verkar som om vad jag än gör så riskerar jag friktioner... kanske skulle sälja karet.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              medgix; har du ett standardkar med alu-ram som står på en alu-bänk??
              Eftersom du inte kan justera dina ben i höjdled, så blir jag osäker som attan.. Står det i våg idag med skivan imellan, så föreslår jag att du gör som fredrik skriver - låt den vara kvar!

              Jag ser ingen nytta med att ha en frigolitskiva under karet annars?!?
              Hela karet vilar på alu-ramen, om man har ett standardkar, och om du sätter en frigolitskiva under karet i det fallet....tja?

              Många som bygger egna bänkar, lägger däremot en skiva/liggunderlag under, förmodligen för att jämna ut trycket, och stoppar under plåt/papp/träskivor under hörnen för att få detta att stå i våg.

              Allt är BEROENDE av att karet står i våg....annars kan det bli spänningar som gör att det brister, men funkar det idag, så skulle jag defenitvt INTE ändra något!

              Hängde du med?

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #8
                Om det ligger ett gruskorn någonstans på bänken (eller ett har fastnat under karet) så förhindrar frigoliten att detta skapar ett punkttryck mot glaset, alternativt gör att ett hörn av akvariet hamnar högre om kornet hamnar under ramen. Frigoliten sägs även kunna utjämna små skillnader i höjd mellan olika delar av bänken, men det är min uppfattning att den förmågan är väldigt liten. Man bör se till att bänken är jämnhög vid alla ben innan man ställer dit karet, och även kontrollera att det stämmer dels efter att karet kommit på plats, dels när det är fyllt med vatten.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • september 2004
                  • 242

                  #9
                  Jag litar på er experter och låter frigolitskivan ligga kvar där den är och bygger pärlsponten upp över frigoliten.
                  deathdealer -> vanligt alukar med alubänk är det. alltså stöder själva ramen upp glaset.
                  Jag vill ju inte riskera att akvariet går läck... kan tänka mig att det blir ganska dyrt med 540 liter vatten på parkettgolvet i lägenheten .
                  Tack så hemskt mycket för alla svar
                  Kul att ha expertis inom "akvaristik" att vända sig till

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Har ett svagt minne av att Åleds avråder från att ha frigolit mellan akvarium och bänk.
                    Tror dock själv att det inte spelar så stor roll, bara bänken är plan och i våg.

                    Kommentar

                    • Fabbo
                      Användare
                      • september 2003
                      • 210

                      #11
                      Jag har just köpt några nya akvarier och tillverkaren bifogade en lapp var det stod att man SKA ha en frigolit skiva som är ca 2cm tjock.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Burkar med aluminiumram är konstruerade att stå direkt(ramen dvs)mot ett hårt underlag så att tyngden vilar på aluminiumramen.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • juli 2004
                          • 428

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Karon

                          Har ett svagt minne av att Åleds avråder från att ha frigolit mellan akvarium och bänk.
                          Tror dock själv att det inte spelar så stor roll, bara bänken är plan och i våg.
                          Hej medgix! Jag skulle nog råda dig att fråga Åled själva, bäst att göra som tilvärkaren sagt om olyckan skulle vara framme!!
                          ( Själv tror jag inte friggoliten på ett ram kar jör någon större nytta.)
                          MVH//Lasse

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Japp, bort med frigoliten mellan alu-ställning och ramkar!
                            Anders L

                            Kommentar

                            • medgix
                              Användare
                              • september 2004
                              • 242

                              #15
                              ser ut som om jag ringer åled imorgon och frågar .
                              Talar om imorgon vad som sagts så ni alla får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...