Fredlig M-buna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #16
    citat:Topfrog
    Du skrev "Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull?" låter bittert det, har du blivit lurad ofta?Du får det att låta som om butikerna är akvaristernas fiender... märkligt.
    Jag har inte blivit lurad av någon butik överhuvudtaget, och detta för att jag alltid läser på innan jag går dit. Däremot så har affärsinnehavare flertalet gånger försökt att sälja saker som jag inte anser funkar/fiskar som inte går ihop osv. Huruvidare dom tror att det funkar eller om det är okunskap eller om det är medvetna lögner vet jag inte.

    Det jag säger är inte att alla affärer luras. Det jag säger är att alla råd en akvariehandlare3 ger är för att han vill sälja. Det kan vara både kortsiktigt och långsiktigt. Att rekomendera "fel" kombinationer är kortsiktigt och att rekomendera "rätt" är långsiktigt. I vilket fall så gör dom det för sin egen skull.

    Anledningen att jag skriver detta är att det händer väldigt ofta att folk trillar in i olika forum (lite mindre i detta) med argument som "men handlaren sade att det var bra/handlaren rekomenderade osv". Om det är så att man väljer att lita på vad sin handlare säger så behöver man ju inte ställa frågorna här.

    Har alla glömt om rekomendetionen att blå filtermatta är skräp och att det finns en avhandling vid ett stor universitet som bevisade detta?

    Jag säger inte att akvarieleasing ljuger, jag säger bara att det finns ett incitament och därför är det värt att kolla med andra källor. Om en butiks åsikter går isär mot vad som rekomenderas här så tycker jag att man skall välja det som rekomenderas här. På detta stället finns folk för att hjälpa och inga råd görs utifrån egen vinnings skull (förutom glädjen att hjälpa till då)

    Jag har aldrig varit inne på akvarieleasing och vet inget om butiken, jag har heller aldrig hållt fisken i fråga. Det jag vill komma till är att i detta forumet använder vi oss av egna erfarenheter helt utan incitament till egen vinning. Altså skall vi så långt som möjligt undvika att argumentera med vad butikerna säger till oss, efterssom dom har just incitamenten.

    minst 6 av 10 butiker (min uppskattning) säger till sina kunder att slöjstjärtar går att hålla i skål. Alltså borde det vara ett bra argument i en diskussion om skålar, enligt samma devis som ovan. Är det det?

    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #17
      Hej

      Pseudotropheus socolofi är en av de fredligaste har jag hört.

      MVH Micke
      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Christer T

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

        Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull? Om han inte gav rekomendationer och försökte att påverka sina kunder (dvs sälja) skulle han ju gå i konkurs. Givetvis så rekomenderar alla akvariebutiker olika saker för deras egen vinning.
        Det vore ett väldigt kortsiktigt tänkande. Det är nog mycket viktigare att kunderna kommer tillbaka än att prångla ut en hane mer istället för en hona.

        citat:Nämn en butik som inte rekomenderar vattenbererdningsmedel trots att de flesta akvarister klarar sig bra utan. Tror du att dom rekomenderar dessa dyra droppar för kundens bästa?
        Ja, Akvarieleasing. När jag var i valet och kvalet vad jag skulle ha i mitt vatten så rekommenderade dom att inte använda några tillsatser till vattnet i Stockholm.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Jag ställde den här frågan av just den anledningen att jag ville höra andras åsikter, inte bara en akvariebutiks!

          Och det verkar som sagt att det inte finns några garantier för att det ena eller andra skulle fungera bättre, man får helt enkelt pröva sig fram. Akvarieleasing sa också att skulle det mot förmodan inte fungera så fick man naturligtvis byta.
          Tack för all hjälp!

          Kommentar

          • Christer T

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av sikkan

            Akvarieleasing sa också att skulle det mot förmodan inte fungera så fick man naturligtvis byta.
            Kanon! Inte alla butiker som lämnar funktionsgaranti.

            Lycka till!

            Kommentar

            • Spec

              #21
              oavsett art så ha dom i stora grupper-minst 10 st då får du mer harmoni eftersom aggressionen liksom späds ut till fler individer

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #22
                Topfrog!

                Jag vet vad du menar och visst finns det butiker som ger fel info men det e nog mer pga okunskap en baktankar om att lyckas lura någon sedan så e det ju skillnad på zoologiskabutiker och specialbutiker eftersom en specialbutik inte direkt kan livnära sig på strökunder på samma sätt som en zoologiskbutik i ett stort centrum där det vimmlar av folk som bryr sig mer om färgen på guldfiskskålen en fiskens välmående tex.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  citat:citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Ursprungligen skickat av tropfrog

                  Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull? Om han inte gav rekomendationer och försökte att påverka sina kunder (dvs sälja) skulle han ju gå i konkurs. Givetvis så rekomenderar alla akvariebutiker olika saker för deras egen vinning.

                  --------------------------------------------------------------------------------

                  Det vore ett väldigt kortsiktigt tänkande. Det är nog mycket viktigare att kunderna kommer tillbaka än att prångla ut en hane mer istället för en hona.
                  Jag har inte sagt att han på akvarieleasing prånglar på en extra hanne istället för en hona. Jag har bara sagt att det finns incitament.

                  Alla råd från akvariebutiker är för egen vinnings skull oavsett om det är kortsiktigt eller långsiktigt tänkande. Förstår inte varför det inte har kommit fram, tycker själv att det är ganska så tydligt i mitt inlägg.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #24
                    Jag har haft 4+2 av Protomelas sp. "taiwan red" (vilken är väldigt lik eller möjligen identisk med "steveni taiwan") i två år i ett 300L utan problem.

                    Jag har även haft 2+2 delfiner (plus två små ungdjur) i samma kar. Honorna har i princip ingen som helst press på sig, förutom att en av dem får stå ut med att vara gravid ofta. De jagas inte runt av hannarna över huvud taget. Däremot får den icke-dominante hanen lite pisk av den dominante, så jag kan nog tänka mig att skaffa en hane till.

                    Många haplisar är så oaggressiva att det inte blir något problem att ha fler hanar än honor. Henkedeh hävdade att ha exakt två hanar av en art är en dålig idé just för att det blir lite mycket stress för den icke-dominante, och han kan nog ha rätt.

                    Jag har 3+3 av Kadango också nu, och det funkar bra, men de är för små för att jag ska kunna dra några riktiga slutsatser.

                    Mitt tips är att du provar med den konfiguration du tänkt dig och är vaksam på om någon fisk jagas mycket, och då är beredd att plocka bort eller lägga till fisk, eller snabbt flytta över fisk till en annan tank för att dela på dem.

                    Vad gäller Mbunas är förstås Golden ett enkelt och dekorativt val. Jag har även sett rostciklid rekommenderas när man vill ha en Mbunasart i ett Haplis-kar. Även om man får alla Haplisar att överleva med en Mbunasart i karet, så kan det ändå göra att fiskarna fungerar sämre och därför gör ett tråkigare intryck.

                    Ju mer jag studerar fiskarna i mitt kar, desto mer säker blir jag på att det blir roligare ju färre arter jag har. Skulle mycket väl kunna tänka mig att bara ha en art, men har fäst mig för mycket vid några av individerna eller arterna för att inte behålla dem. Jag tror jag kommer hamna på kombinationen delfiner, O. lithobates, kadango och möjligen även Au. "yellow maleri" i 1200L. Av dessa fyra är det en art som inte bryr sig så mycket om botten (kadango), så det är tre arter som konkurrerar om samma utrymme. Antalet fiskar kommer anpassas efter bottenytan snarare än vattenvolymen, vilket bör göra att det blir stabil vattenkemi och att man inte behöver ha toktäta vattenbyten. Sådan är i alla fall min förhoppning.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #25
                      citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                      citat:citat:
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Ursprungligen skickat av tropfrog

                      Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull? Om han inte gav rekomendationer och försökte att påverka sina kunder (dvs sälja) skulle han ju gå i konkurs. Givetvis så rekomenderar alla akvariebutiker olika saker för deras egen vinning.

                      --------------------------------------------------------------------------------

                      Det vore ett väldigt kortsiktigt tänkande. Det är nog mycket viktigare att kunderna kommer tillbaka än att prångla ut en hane mer istället för en hona.
                      Jag har inte sagt att han på akvarieleasing prånglar på en extra hanne istället för en hona. Jag har bara sagt att det finns incitament.

                      Alla råd från akvariebutiker är för egen vinnings skull oavsett om det är kortsiktigt eller långsiktigt tänkande. Förstår inte varför det inte har kommit fram, tycker själv att det är ganska så tydligt i mitt inlägg.
                      MVH
                      Magnus
                      Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Nästan alla affärer görs ju naturligtvis i vinningsyfte. Det spelar ju ingen roll om du köper prickig korv hos ICA handlarn eller några Röd Zebra hos zoohandlaren. Båda försöker nog också efter bästa förmåga se till så du får det du vill ha, dom vill nämligen att du ska komma tillbaka och handla mer så att dom kan tjäna ännu mera pengar på dig. självklar finns det ju undantag, dom som prioriterar snabb profit istället för en långsiktig relation. Men dom blir nog inte så långlivade.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        Tack för tipsen fredrikr!
                        Skulle också i och för sig kunna tänka mig att bara hålla två Happlis arter samt ev. en Aulonocara

                        Om jag ska ha en Mbuna art så blir det nog Golden. Hur många hanar/honor rekommenderar ni? Golden är väl rätt snyggt att ha lite fler av eller (ha i åtanke att jag ska ha Kadango, Taiwan samt röd rubin, 2+4 eller 3+3 av varje art)?



                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #27

                          citat:Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Nästan alla affärer görs ju naturligtvis i vinningsyfte. Det spelar ju ingen roll om du köper prickig korv hos ICA handlarn eller några Röd Zebra hos zoohandlaren. Båda försöker nog också efter bästa förmåga se till så du får det du vill ha, dom vill nämligen att du ska komma tillbaka och handla mer så att dom kan tjäna ännu mera pengar på dig. självklar finns det ju undantag, dom som prioriterar snabb profit istället för en långsiktig relation. Men dom blir nog inte så långlivade.
                          Det är ok om du inte förstår, det behöver man inte göra alltid. Jag själv tycker att jag har varit tydlig, men det finns ju begränsningar iu det skrivna språket. Om du förklarar vad det inte är du förstår istället för att berätta vad du tycker så kanske jag får en schans att förtydliga mig.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...