Fredlig M-buna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fredlig M-buna!

    Tänkte hålla följande Malawis samt en M-buna art, har försökt hitta information om vilka M-bunas som är rätt fredliga utan att lyckas. Är det någon som vet vilka M-bunas som är fredliga?

    3+3 "Kadango Red Fin"
    3+3 "Steveni Taiwan"
    3+3 Aulonocara "röd rubin"
    M-buna ???????????????????
  • Stigan

    #2
    Lite fler honor än hanar ska du nog ha

    Kommentar

    • Challe
      Användare
      • december 2003
      • 111

      #3
      Labidochromis caeruleus "Golden" är med råge den mest fredliga Mbuna jag har haft, och vad man har hört ifrån andra så skall de vara en av de mest fredliga av samtliga mbunas

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • september 2003
        • 176

        #4
        Av de jag stött på, så är Golden och Sprengerae de fredligaste, dock är mina Sprengerae väldigt glupska vid matdags. Åtminstone hanarna. Kan kanske bli lite problem i förhållande till dina övriga invånare. Sen skulle nog jag också försökt satsa på 2+4 istället för 3+3.

        Lycka till!
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #5
          Instämmer med föregående talare. Sen finns det flera som skulle funka bra.

          OM du bara låter de andra fiskarna växa till sig först och vara hemma i karet så tror jag det skulle kunna gå bra med många Mbuna. Ps saulosi borde funka kanon, snyggt bryt mot de fiskar du skall ha.

          Jag har de fiskar du har tillsammans med 1 bright blue hane. Anledningen till att han är ensam är att den dominante hanen i mitt andra kar nästan åt upp honom. Så dit vågar jag inte släppa honom igen. Men det funkar fint.

          Bright blue är ju inte de absolut lugnaste mbunas, inte tuffaste heller.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Ok, tack för tipsen.
            Angående antalet honor/hanar så hade jag själv tänkt mig 2+4 men efter att ha rådfrågat en expert på Akvarieleasing så har jag ändrat mig. Han menade att hanarna då skulle bli så upptagna av varann att problemet skulle bli mindre än vid 2+4. Han utgick från egna erfarenheter (15-års erfarenhet).

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Eller så utgår han ifrån sin tillgång. Efterssom de flesta kullar har 50/50 fördelning på kön så vill man ju sälja dom 50/50 också, annars står man där med en massa osäljbara hanar.
              Satsa du på 2+4, den samlade expertisen här är större än hos akvarieleasing.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #8
                Det ligger kanske lite i det som Akvarieleasing säger, men det behöver inte alls bli så. Normalt strävar man efter att ha 2 eller fler honor på en hane. Jag vill ofta ha 3+10 eller så med mbunas. Undra var alla hanar ingen vill ha tar vägen?...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #9
                  Golden är väl en av de fredligaste, om det nu finns fredliga Mbunas. Jag har 3 arter Mbuna i mitt 250l och jag tycker det är ganska fredligt över lag. Visst blir det lite liplocking då och då men inga dödsfall eller likn.

                  Nu vet jag inte hur Golden skulle funka med resten av arterna men personligen så anser jag att mer än 3 arter i samma kar är lite mycket. Nu är det ju iofs. på 600l men om jag hade fått göra om mitt kar idag hade jag nog kört på max 2 arter och massor av dem istället.

                  Med tanke på att de andra arterna har mycket blått i sig så skulle nog Golden se väldigt bra ut, färgmässigt. En annan favorit jag har är rödzebra. Den orangea färgen skulle nog också funka bra tillsamans med de blå. Rödzebran är väl lite mer åt veganhållet jämfört med de andra köttätarna.

                  Jag håller med Zaphi när det gäller antal hanar/honor. Jag kör också 3+10. Med tanke på detta kan det ju vara bra att välja arter som har nogorlunda färggranna honor. Ännu ett misstag jag gjorde
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • Loket65
                    Användare
                    • september 2003
                    • 176

                    #10
                    Zaphi:
                    Jag ställde precis den frågan till Lasse i Stoby, ang vad gör man med hanarna som blir över. Han påstod att han räknade med att en fjärdedel av alla Malawi han köpte in, aldrig kommer att bli sålda. Vilket fick till följd att han lite då och då måste "rensa ut" och helt enkelt avliva en del. Om det sen är med verkligheten överrensstämmande det vet jag inte...
                    Den som äter lever får sej
                    *Magnus*

                    http://www.orumsnygard.se

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hoppas verkligen inte att han på Akvarieleasing skulle vara så oseriös att han prackar på sina kunder en massa hanar av den anledningen. Han sa det på min fråga när jag undrade varför man skulle ha 3+3 att han aldrig skulle rekommendera något för egen vinning. De har en massa kunder som då lätt skulle dra öronen åt sig varför han intygade mig att det enbart var av egna erfarenheter.

                      Verkar som om flera alternativ kan bli rätt med tanke på era svar.

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #12
                        citat:Hoppas verkligen inte att han på Akvarieleasing skulle vara så oseriös att han prackar på sina kunder en massa hanar av den anledningen.
                        Det hoppas jag också

                        citat:Han sa det på min fråga när jag undrade varför man skulle ha 3+3 att han aldrig skulle rekommendera något för egen vinning.

                        Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull? Om han inte gav rekomendationer och försökte att påverka sina kunder (dvs sälja) skulle han ju gå i konkurs. Givetvis så rekomenderar alla akvariebutiker olika saker för deras egen vinning.

                        Nämn en butik som inte rekomenderar vattenbererdningsmedel trots att de flesta akvarister klarar sig bra utan. Tror du att dom rekomenderar dessa dyra droppar för kundens bästa?

                        citate har en massa kunder som då lätt skulle dra öronen åt sig varför han intygade mig att det enbart var av egna erfarenheter.
                        Jag har inte några egna erfarenheter av fiskarna i fråga, men generellt så gäller att ingen här på ciklid vill sälja till dig när du frågar. Om folk här säger att 3+3 KAN gå bra så stämmer det nog. Sammtidigt så säger många att fler honor är att föredra, då stämmer det säkert.

                        Att det GÅR är ju bra, då kan handlaren både rekomendera det som går sammtidigt som han får sålt bättre (för honom) fördelningar.

                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ligger självklart något i det du säger Tropfrog, men om akvariebutikerna i långa loppet skulle rekommendera olika saker för sin egen vinnings skull, skulle de inte bli långvariga på marknaden. Det säger sig självt att det sprider sig som en löpeld att den här handlaren inte är seriös, därmed inte sagt att dom inte finns. Tror dock (hoppas) att Akvarieleasing är seriösa.

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • november 2004
                            • 572

                            #14
                            Ps "accei" tycker jag verkar va en av dom fredligaste,riktigt snygg också....Sen detta att ha flera alunocara hanar...Det är ju helt klart snyggast,om de färgar ut villsäga,sen kanske det inte alltid går,men tycker du helt klart ska prova...om det inte skulle funka så köper säkert butiken till baks dem,speciellt om de rekomenderat det..eller hur butiken

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Vad ni dividerar om detta med antalet, helt sjukt faktiskt. Jag ska säga detta en gång till... Det finns inga regler gällande antal och vad som kommer fungera, att påstå att någon skulle vara oseriös för att han eller hon rekomenderar att hålla dom parvis låter ganska märkligt isf är man ju lika oseriös om man rekomenderar 2+4 pga det finns inget som garanterar att något av det kommer att fungera bra.

                              Topfrog
                              Du skrev "Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull?" låter bittert det, har du blivit lurad ofta?Du får det att låta som om butikerna är akvaristernas fiender... märkligt.

                              Personligen så e jag glad att vi har butiker som Akvarieleasing o Akvarielagret i sthlm och jag utgår inte från att dom ska lura mig varje gång dom säger nått.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...