Varför räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #46
    Nej! Jag kan inte svara på vad Granulat, pellets eller t.ex flingfoder innehåller, det är därför jag frågar Stefan!

    Jag fördömmer inte heller räxmixen som fiskfoder! Har själv använt den i många år! Jag har bara lite funderingar om vad som kan vara bra eller dåligt.

    Kenneth 5800 L

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #47
      lillfrasse: Självklart förstod jag att det var en undran ifrån din sida och det var inte meningen att du skulle ta åt dig negativt av det jag skrev.

      Jag använder pellets/granulat, flingor och räkmix. Jag tycker att räkmixen ger bäst resultat, men att den utan konkurrens skräpar ned mer och därför blir den också mer krävande för akvaristen. Man behöver ha bra cirkulation- och filterkapacitet för att kunna mata med räkmix utan att det får effekter för vattenkvaliteten.

      Räkmix - bättre än allt annat? Njae...det vet jag inte om jag tycker...men räkmix är absolut lika bra som vilket annat foder.
      Sedan känns det faktiskt trevligt att greja lite själv och att man kan styra ingredienserna när det gäller t ex Astaxanthin.

      Jag har fått bättre resultat när jag matat med räkmix än när jag matat med flingor eller pellets/granulat. Aquatic Nature och Tropical har känts riktigt bra att mata med, men AN är dyr så där faller mitt behov av detta foder som basföda. Tropical är kanske den mest prisvärda produkten förutom den egentillverkade räkmixen.

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #48
        Hej FI.

        Visst finns det en Tanganyika som lever på bla. sniglar.
        Den heter Neolamprologus Tetracanthus och blir ca:20 cm lång.
        Detta är en sandlekande ciklid som även lever på andra fiskar och insekter.
        Denna fisks magsyra är så stark så att den smälter ner mindre sniglar.

        Att den äter andra fiskar är en av orsakerna till att jag inte vill ha den i mina burkar.

        Och Larry , visst kan man ha Praktbotior i Malawi och Tanganyika kar, det fungerar utmärkt om man vill blanda in Sydamerikanska fiskar i burkarna.
        Men jag som så många andra har ju malar därifrån blandade med Afrikanska ciklider så......what the hec.. , och sedan är ju praktbotian enormt vacker också []


        Vänligen Micke.
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • Gäst

          #49
          Stefan, jag tar inte alls åt mig negativt tro inte det, men tack för omtanken! ( skulle nog inte ta upp ett ämne i så fall )
          Måste hålla med om att det skräpar ner en hel del, jag tycker lite som Kjell nämde tidigare att man har blivit lite bekvämare, har man som jag 31 st akvarium att pyssla med så vill man ju inte stå och krama filtermattor titt som tätt i tvättstugan.

          Kenneth 5800 L

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #50
            Om man har som du...5800L...så förstår jag om du är tveksam till räkmixens vara eller inte vara.

            Om man gör som jag, dvs använder gelatin som bindemedel så är det en balans mellan att hålla ihop räkmixen och tänka på hur mycket det förorenar vattnet (gelatinproteinet). Även om räkmixen hålls ihop riktigt bra så kan det ge en smutsig yta på vattnet som ser mindre trevlig ut. Detta uppkommer vid hård matning och med gelatin som bindemedel.

            Jag tar dock hellre denna yta när jag "övermatat" än att de flyger runt moln vid varje matning. Om man har Tropheus så sliter de en hel del i räkmixen och på det sättet får även de mindre ta del av de bitar som lossnat.

            Jag använder 50-75g gelatinpulver per kilo räkmix.

            Kommentar

            • Larry Stockholm
              Användare
              • november 2004
              • 343

              #51
              Praktbotia i Tanganyikatanken?
              Klarar praktbotian det höga PH värdet med bikarbonat och sånt? Eller det kanske är bättre i Malawiakvariet, där jag inte tillsätter bikarbonat. (Skulle jag det?)
              Lasse Omfors

              Akvaristiken går i vågor

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #52
                Praktbotia fungerar bra i Tanganyika- eller Malawiakvarium. Det är nog inte optimalt för dom...precis lika lite som för Ancistrus eller andra L-malar, men det funkar.

                Praktbotia är ju nattaktiva och vill ha grotta att gömma sig i under långa perioder och det kan skapa problem med revirhävdande Tanganyikas eller Malawis.

                Kommentar

                Arbetssätt...