Varför räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #31
    citat:Varför använder man räkmix? Varför besvära sig med att göra det, och rekomendera det när det finns massor av annat bra foder.
    Framför allt så är det ett bra och billigt foder, men visst hur billigt det är beror ju på mycket man värderar sin egen fritid.
    Själv värderar jag idag min fritid väldigt mycket och köper därför hellre ett bra kommersiellt foder.

    citatet är rent skitsnack tycker jag,antagligen uppfunnet av nån snål akvarieförenings mänskia(just den alla har fördommar emot, dom finns!),
    Vem som "uppfann" räkmix finns säkert olika meningar om men jag brukar i alla fall tillskrivas den "äran" eftersom det var jag som fick det att slå igenom.
    Jag är förvisso akvarieföreningsmänniska, men knappast inte snål när det gäller akvarier. För övrigt så var jag vid tidpunkten för "introdcerandet" grossist och sålde bl.a. frysfoder - dock INTE räkmix så "introduktionen" innebar rent praktiskt att jag sålde mindre frysfoder.

    citat: i ett troffe kar skulle jag ha stark belysning(algtillväxt),brukar även ha div stenar i grunda baljor med solljus så det bildas alger,ner i karet o upp med dom avbetade
    Inte ens 10 metallhalogenarmaturer äver ett 200 liters akvarium skulle kunna producera så mycket alger att det skulle ha någon praktisk betydelse för foderintaget för fisk som Tropheus. Dessutom så innehåller Rift Valley-sjöarnas aufwuchs massor av andra saker än just alger.

    citat:Hur kul är det att käka pytt i panna varje dag!
    Man skall inte förmänskliga fiskar - i sin naturliga miljö äter de ofta samma mat under hela sin livstid så detta är det naturliga för fiskar.
    Med detta inte sagt att det med nödvändighet är fel att variera kosten - men fisken bryr sig knappast.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • november 2004
      • 572

      #32
      Vem har zaggat om metallhalogen? Solljus var namnet,iofs bara som till tugg,trodde jag alla fattade[]

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #33
        citat:Hur kul är det att käka pytt i panna varje dag! Lite variation i kosten kan väl inte vara fel, bortsett från animaliskt till troffar.
        Därför att ciklider bara äter pytt i panna (eller vad nu den specifika arten är inriktad på).

        Rättare sagt: Fiskar äter mycket enformigt och det bör man imitera. Att prata om Pytt i panna och vad som är kul, är att likna cikliderna med oss människor och det vet de stora djurfoderproducenterna att vi gör. Det är därför det står lax, kyckling och oxkött i stor text på framsidan av tex kattmatspaketen istället för näringsinnehåll och det är därför Tetra tillverkar små blandade behållare med torkade räkor och pellets i samma lilla dyra burk. Här skriver man tex att räkorna är "soltorkade". Hoppas fiskarna njuter av den speciella arom solen ger.


        Nej, jag har ingen lust att betala för sånt. För att återgå till jämförelsen människor-fiskar så är jag bra på att laga mat till min familj så jag kan nog få ihop maten till mina fiskar med.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • Larry Stockholm
          Användare
          • november 2004
          • 343

          #34
          Jättebra info om pytt i panna. Jag visste nämligen inte själv att man kunde köra enformigt med räkmix. Då kan jag köra med den gröna varianten i Troffekaret? Jag är också bekväm som köper allt i Zooaffären. Ska jag köra samma i Malawi- och Viktoriakaret, eller kanske någon annan variant.
          Färlåt en okunnig. Frågar man inte får man inget veta.
          Larry
          Lasse Omfors

          Akvaristiken går i vågor

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av Orppo

            Men är inte IOGT_NTO en ideell förening ---inget företag alltså??
            Du uttryckte negativa omdömmen om medlemmar i en förening. Dessutom var det ganska långt från ämnet räkmix som diskuteras här.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #36
              Jag gjorde under en period två varianter av räkmix. En till växtätare och en till köttätare. Idag har jag vant alla mina fiskar vid em mix som inte består av något annat än räkor och ärtor 50/50.

              Det höga räkinnehållet ska man vara försiktig med till Tropheus och tillvänja dem långsamt. Jag har alltid haft besvär med magra Tropheus och efter att ha börjat med denna mix så har det problemet avtagit.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #37
                Fredrik H.;har du inget bindemedel i mixen? Om inte;blir det inte väldigt snöigt vid matning?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #38
                  Jo det blir snöigt men jag har inte sett att det ger upphov till problem. Rent visuellt så finns det bara kvar i nån halvtimma.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #39
                    Jag själv använder räkmix och har så gjort ända sedan denna "uppfanns" av Kjell F.
                    Kanske inte direkt samma som hans första recept, utan man har ju under årens lopp utvecklat mixen till sitt "eget" väl fungerande recept.
                    Fungerar ypperligt bra i alla mina kar då jag enbart har sk. mixat fiskinnehåll i dessa.

                    Jag använder inte ngt.annat bindemedel än vitfisk då jag vill ha en viss dimma för att vara säker på att de mindre och även de "blygare" fiskarna får sitt i magen.
                    Dimman försvinner ju ändå inom en halvtimma med god cirkulation i karen.
                    Visst ,kanske jag får göra rent mina filtersvampar lite oftare. Men överbliven mat som fastnar där brukar malarna ta hand om .

                    Vänligen Micke
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #40
                      Härligt att så många är med och diskuterar ämnet! Många bra svar, en del .. suck!
                      Det diskuteras då och då om foder på detta forum, och min undran är bara varför räkmix skulle vara bättre än något annat foder än det utbud som redan finns att tillgå i handeln? Med bättre menar jag att många förkastar annat foder än just räkmix helt och hållet, varför?
                      Vi kan givetvis inte skapa en " naturlig " miljö eller ett " naturligt " foder, men att efterlikna en liten del av en viss biotop försöker vi väl alla att göra efter bästa förmåga. Samma sak gäller kosten till våra fiskar, vi försöker på något sätt att skapa ett så bra foder som möjligt för att tillgodose fiskarnas behov på bästa möjliga sätt. Granulat/ flingoder innehåller ju en hel del vitaminer mm av olika slag, ofta " anpassat " till olika fiskars behov, om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, det är därför jag undrar. Visst kan ett hemlagat foder bli både billigt och bra, självklart! Men jag har svårt att tro att en alg eller plankton ätande fisk skulle må så bra av t.ex gröt och bananer, eller?

                      Kenneth 5800 L

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #41
                        Ni som inte använder bindemedel...har ni mycket sniglar i karen? De är ju väldigt duktiga på att äta överbliven mat och förökar sig grymt vid de tillfällen som foder finns att tillgå (även vid överskott av alger).

                        Lillfrasse: Vet du vad som ingår i de pellets/granulat som du köper?
                        Det finns en hel del ingredienser där, men kanske inte direkt bananer och dylikt...dock ändå saker som kanske inte alltid kan relateras till "fiskfoder".

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 412

                          #42
                          Tjenixen Stefan.

                          Jo.....Tyvärr har/hade jag en del sniglar i karen, dock ej i alla då jag har några botior gående i de snigeltomma karen.
                          Dessa är mästare på att förgöra sniglar.

                          Annars är det en ypperlig tid nu att förgöra dessa "i mitt tycke" förhatliga sniglar.
                          Jag har bytt ut sanden och ställt ut den gamla i frosten, då fryser sniglarna ihjäl.
                          Jag hörde/läste att sniglar kan klara sig i över ett år i sand som man tagit ur karen och förvarar frostfritt i tex. backar eller sopsäckar.

                          Vänligen Micke
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #43
                            Jag har inga afrikanska ciklider och borde kanske hålla mig utanför denna diskussion, men nu klampar jag in i alla fall...
                            Är det inte så att man använder räkmix delvis för att det är billigt, delvis för att man tycker det är skoj att fixa ihop den men främst för att den innehåller mycket fibrer som herbivora fiskar behöver? Sedan så kan man ju själv styra hur mycket färgförstärkande ingredienser de ska få i sig, använder man pellets och granulat så kanske de får max dos hela tiden med spirulina-fläckar eller FÖR starka färger som bieffekt.

                            Mina firrar får en så varierad kost som möjligt, kanske inte just för variationens skull utan för att jag inte litar på att en räkmix/pelletssort/granulatsort innehåller alla näringsämnen fiskarna behöver. Jag kör med tre olika räkmixar, tre olika pelletssorter, två olika granulatsorter, massvis med olika frysfodersorter samt bitar av fisk och räkor. Detta till centralamerikanska ciklider.
                            Detta har fungerat bra för mig, fiskarna kör inte fast i en fodertyp utan äter glatt av allt jag slänger i, och de växer och mår bra.

                            Däremot så går det en skock mbunas hemma hos mina föräldrar sedan många många år tillbaka som enbart har fötts upp på en rätt ensidig kost av granulat och pellets, och jag kan inte påstå at de är sjukare eller mår sämre än mina fiskar pga detta. Så att variation eller räkmix skulle vara en nödvändighet kan jag inte skriva under på. Köpesfodret är nog i regel väldigt bra idag gissar jag.


                            TroffeMicke: Lite off topic men finns det inte någon snigelätande afrikansk ciklid man kan köra med istället för de sydamerikanska botiorna? I så fall så kan du ha turen att få se lite naturliga intressanta födosökbeteenden. Missa inte denna ypperliga chans att få se cikliderna i sitt rätta element.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Larry Stockholm
                              Användare
                              • november 2004
                              • 343

                              #44
                              Nu snackar vi om varierad kost. Fredrik kör ju lite av varje. Det är helt klart alltså att detta är väldigt individuellt hur man vill mata sina kompisar i tankarna.
                              Angående Snigeltråden, kan man ha praktbotian i Malawitanken?
                              Larry
                              Lasse Omfors

                              Akvaristiken går i vågor

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #45
                                TroffeMicke: Jag hade Rådasand ute på balkongen i ca ett år och över vintern...men när jag använde sanden igen så kom sniglarna till liv igen. Jag stod chockad och kollade in hur de började röra på sig i sanden!!
                                De verkar ha en liknande överlevnadsförmåga som en kackerlacka!

                                Jag har inte speciellt mycket bekymmer med dom då de jag har är av arten "Malaysisk trumpetsnigel/snäcka". De är riktigt bra så länge man kan hålla dom nere i antal. I vissa fall så kan sanden "röra på sig" pga mängden sniglar...ser aningen småäckligt ut.

                                Labidochromis Caeruleus (Golden) är duktiga snigelätare...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...