delvattenbyte vid uppstart!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #31
    Ett akvarium är långt ifrån sterilt bara för att man inte har fiskar i, bakterier kommer att bildas även utan fisk i akvariumet.

    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #32
      Fred: visst är det en bra fråga och det finns säkert ett bättre svar än det jag kan ge. Men min teori är att vårat vatten i kranarna är så rent att det inte inehåller några nyttiga bakterier över huvudtaget. Detta gör att även små föroreningar som den luft som finns omkring oss, det vi stoppar ner i karet som tex. sten och grus och annat stuff till slut medför att det bildas nitrit. Jag är inte säker men nåt åt det hållet. Hur som helst så får nog de flesta lite nitrit innan karet kommit igång om man använder vatten från kranen.

      Har man nitrit ska man givetvis göra en del vattenbyten. Mitt förslag var när karet kommit igång men inte har tillräckligt med nyttiga bakterier för stora vattenbyten.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #33
        Min ENDA tanke var att inte SKRÄMMA folk som tänker satsa på ciklider....
        DET är inte jobbigt, besvärligt - utan roligt!
        Ja, jag blev nervös av allt prat om nitrit osv, men när man vet vad det hela kommer ifrån, vilka åtgärder man bör göra osv osv, så är det defenitivt inte svårt! Alla tycks ha olika uppfattning om vattebyten dvs hur mycket och hur ofta...men om man följer de enkla råd som finns här och i andra trådar på forumet (det finns många), så blir det ofta inga problem...eller hur?

        Hur många har fisk som dött av nitrit-förgiftning egentligen???
        Jag har inte läst om en enda.....har ni! Däremot massa frågor i stilen "-Hjälp mig, mitt mätsinstrument visar rött" - Vad ska jag göra, jag har skyhög nitrit...

        Min test var Borduxröd efter 2 veckor, och hade jag inte fått råd ifrån er alla hade jag tappat det lilla hår jag har kvar.

        Mitt förslag är att ha en lista på siten med enkla och klara besked om vad det är som gäller..."Startpaket för Cikliditer" som kan utformas och granskas av alla som vill vara med och utforma detta...bara någon lägger grunden till det hela!!! - vad tror ni om det?

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #34
          citat:Ursprungligen skickat av deathdealer



          Hur många har fisk som dött av nitrit-förgiftning egentligen???
          Jag har inte läst om en enda.....
          Vänligen Deathdealer
          Frågan är ju hur många som vet varför deras fiskar dött... av alla dom fiskar som dött den första tiden i deras burkar när dom startat lär en del dött av förgiftning utan att fiskhållaren haft en aning om det.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #35
            Min tanke var absolut inte att skrämma bort någon från att börja med ciklider snarare tvärtom.

            Om man väntar med at stoppa i cklider tills det att testet inte visar orange eller rött så sparar man en massa onödigt oroande (jag skulle i varje fall bli orolig om jag hade nitrit tillsamans med mina nya, dyra fiskar). Ni som varit med om detta flera ggr. kanske inte oroar er längre om ett test visar rött medan en som aldrig startat ett kar får spader och flyger ut här på forumet, desperat letandes efter råd. Det är det jag vill förmedla.

            Den metod som jag använder skulle jag applicera på alla sorters fiskar inte bara ciklider. Jag gjorde likadant när jag startade upp min sons sällskapskar som med min ciklidburk så där drar jag allt över en kam.

            Jag säger det igen, har man verkligen så bråttom att man inte kan vänta i 3 veckor? Skulle vara intresant att höra från de som håller Troffar om de verkligen skulle skicka i ett gäng av dessa "känsliga" fiskar i ett kar som visar tecken på Nitrit.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            Arbetssätt...