delvattenbyte vid uppstart!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    delvattenbyte vid uppstart!

    Har precis startat upp mitt första Malawikar på 600-L.
    Har haft dvärgciklider innan och vid uppstart av detta har jag gjort det första vattenbytet efter ca 2-3v. När man har dvärgciklider så har man ju rätt mycket växter och använder sig av många snabbväxande växter (tar upp mycket nitrat) vid uppstart för att elminera risken för algproblem vid uppstart.

    Hur gör ni vid uppstart av ett malawikar där man inte har några växter alls eller väldigt få. Risken att få algproblem vid uppstart av ett malawikar måste ju vara större när man inte har några växter som tar upp nitrat/fosfater. Hur tätt gör ni vattenbyten vid uppstart, gör man det för tätt tar man ju bort nyttobakterierna som bildats?
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag brukar byta lite vatten, ganska ofta. 20%, 2ggr i veckan de första veckorna. Sedan efter 4-6 veckor brukar jag mäta nitrit, och då brukar man ha en del (orange kanske). Det är oftast svårt att slippa det helt. Då gör jag ett par stora vattenbyten (50%) med en dag emellan. Då brukar det vara så gott som perfekt, om jag fortsätter med mina veckovattenbyten på 50%.

    Vad gäller alger, så är min lösning att inte ha tänt så länge Inte speciellt vetenskaplig, men funkar bra. En liten ancistrus är inte fel heller.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ok Zaphi, ska testa detta. Ancistruser hade jag tänkt mig några stycken men har märkt att det är flera som inte förespråkar Ancistruser i ett malawikar (passar väl inte in i biotopen).
      Hade iaf tur med att kunna krama ur ett gammalt filter så uppstarten borde gå snabbare.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Ja, att krama ur ett gammalt filter eller använda gammalt grus är mycket bättre än att bara ta vatten från ett annat akvarium, vilket bara ger marginell effekt.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Sikkan: jag kramade ur filter, tillsatte Nitrivec efter alla konstens regler men fick ändå min topp efter ca 14 dagar. Som tur är hade jag inte tillsatt någon fisk utan väntade ut toppen med lite Nitritkiller i ett par dagar. När den lagt sig skickade jag i 34 fiskar på en gång och jag har inte sett röken av Nitrit sen dess.

          Det finns så många olika skolor när det gäller att starta nytt. Jag förespråkar att vänta i 3v. Man har inte mer bråttom än så och då ger du fiskarna bästa möjliga miljö att komma till vilket i sin tur kanske bespar dig en massa oro och onödiga vattenbyten. Zaphi har iofs. starta åtskilligt med fler kar än jag och lyckats väldigt bra (säger han i varje fall) [] så det går säkert hur bra som helst att följa hans råd.

          Till mig sa han att man ska vänta minst 4v, men det var innan han blev storodlare
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Richard, haha, jo, det finns många olika skolor. Däremot vet jag inte om jag alltid lyckas "väldigt" bra Det var dock ganska länge sedan jag förlora fiskar pga. nitrit, för si sådär 35 akvariestarter sedan kanske...

            Jag måste erkänna att det blev några svettiga dagar i sommras när jag drog igång en sådär 10-12 kar med nytt vatten och nya filter med fisk i direkt, utan nitrivec. Löste sig tillslut iallafall, utan dödsfall, bara man har koll och byter mycket vatten några gånger när nitriten börjar komma.

            Har jag sagt att man skall vänta 4v? Det verkar konstigt. Det kan hända att jag sagt det iofs, inte omöjligt. Sedan verkar det lite konstigt att du får en nitrittopp på redan 2 veckor, men det finns som sagt många olika skolor
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av sikkan

              Hur tätt gör ni vattenbyten vid uppstart, gör man det för tätt tar man ju bort nyttobakterierna som bildats?
              Dessa bakterier du pratar om bildar kolonier på FAST materia i vattnet så att byta vatten borde inte vara ett problem med tanke på dom iaf.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #8
                sikkan; det var en annorlunda upplevelse för mig att starta med Malawi´s!
                Jag hade inget filter att "krama" ur eller liknande, och ställde tonvis med frågor om den "fruktade" nitriten *ler*...
                Jag fick oxå en topp efter ca 10 dagar, det lös knallrött i mitt provrör, och paniken var fullkommlig! Jag gjorde vattenbyten (ca 20% varannan dag), och red ut vågen. När det väl hade stabilicerat sig så har det inte varit en skymt av nitrit.

                Finns massa olika åsikter MEN vattenbyten (med väl genomluftat vatten, dvs genom ett duschmunstycke), inga jättestora temperaturväxlingar osv så blir det ofta inga problem!

                Vänligen Deathdealer

                Ps. Precis som dom skriver ovan, kan ett större vattenbyte på 50% göra susen när toppen kommer!
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Mattias Olsson
                  Användare
                  • september 2003
                  • 328

                  #9
                  Hej

                  Jag ska senare i veckan starta upp ett tropheus-kar. Problemet blir att jag ska sätta i all fisk på en gång! 35st halv vuxna troffar.
                  För att reducera nitriten har ett ytterfilter nu gått drygt 2veckor i mitt malawikar (som sen ska vara i nya karet). Det plus att jag kramar ur det befintliga "malawifiltret" i troffekaret borde hjälpa en hel del tycker jag!?

                  Frågan är när allt ska göras... är det bäst att koppla in ytterfiltret samma dag som firrarna eller några dagar innan?

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    mattias, Jag har gjort precis som du dvs haft mitt nya filter på "kok" i mitt nuvarande kar (dock lite längre). Jag hade försökt ta en del av filtermaterialet från ditt gamla filter och satt det i det nya, för det tar några veckor att få upp en bra bakterie-kultur! Sand ska vara toppen det med!

                    Jag har själv ingen erfarenhet av troffar, men har du bara bra värden för din nya fisk, så ser jag inget problem med att släppa i dom direkt!
                    Vattnet är ju inte skadligt i sig självt! *ler*

                    Vänligen Deathdealer

                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • Mattias Olsson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 328

                      #11
                      ok, men hur bra fster nitrifikationsbakterierna på fin sand. Jag snackar råda 0,33mm? Borde isf bara vara på det absolut yttersta lagret...

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        Jag har själv INTE så finkorning sand i karet, min är 1-2 mm och av en annan sort MEN när jag rengör karet finns det gott om "slam" i sanden.

                        Tar du del av filtermaterial ELLER kramar ur filtermaterial i ditt nya filter (ytterfilter?), så tror jag att du kommer slippa stora delar av problemet med nitrit! Jag gjorde så i mitt yngelkar, och såg inte röken av nitrit!

                        Annars är det faktiskt inte värre än att du får göra regelbundna vattenbyten under ett par veckor tills dess att du fått tillräckligt med bakterier....

                        Har du bakterier i filtret, så kommer dom frodas bra av 35 nya individer i karet!

                        Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Mattias Olsson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 328

                          #13
                          Jo det är tanken! Petitesser kanske men bör man krama ur filtermattan och stoppa i ytterfiltret precis innan fiskarna eller kan man göra det nån dag innan utan att förlora "bra" bakterier?

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            #14
                            Mattias; om man tittar på hur du rengör ditt filter i vanliga fall dvs gärna använda sig av akvarievatten med rätt temperatur, så skulle jag vilja påstå att det lämpligaste vore att göra det under de förhållande som råder precis innan du släpper i fisken! Då får du säkert bäst resultat!

                            Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ok ,boys!
                              Kul med så mycket engagemang, det är jag mycket tacksam för!
                              Jag hade tänkt introducera ett par ancistruser efter en vecka (för att elminera algproblem vid uppstart). Sen tänkte jag att karet ska få stabilisera sig genom att mata ancistruserna sparsamt och göra delvattenbyten 2 gånger i veckan med 20% (allt enligt Zaphis metod).
                              Sen har jag koll på vattenvärdena och åtgärdar ev. problem.
                              Får jag nitrit problem så gör jag större vattenbyten. Efter en ca 4-6 veckor vill jag introducera 4-6 olika arter malawis samtidigt, för att minska risken för "revirproblem". När man introducerar så mycket fisk vid ett å samma tllfälle kan det ju uppstå problem med nitrit även om man är försktigt med matningen, vad är era erfarenheter?

                              Hur brukar ni göra?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...