Koppar ni in er fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #16
    Jag tror ola har rätt i att det är i första hand ledningsförmågan som spelar roll för hur viktigt det är med koppning - i alla fall så länge tempen ligger inom intervallet 20 - 30 och pH inom intervallet 6 - 9.

    Jag koppar över fisken, men gör det snabbt - jag har över fisken i en hink, och häller sen över en mugg vatten från akvariet ungefär en gång i minuten, tills det är cirka 50/50 i hinken, sen lyfter jag över fisken med håv. Fisken är i akvariet på mindre än en kvart, och jag har aldrig förlorat en fisk pga chock.

    Jag har däremot genom åren lyckats döda en hel del fiskar genom för långsam överföring till akvariet; det här är helt klart ett tillfälle när det kan vara dåligt att vara för försiktig/noggrann.
    Ju längre fisken går i påsen, desto högre halter ammonium får den i blodet, och ammonium blir dödlig ammoniak om pH höjs. Min personliga åsikt är att det inte finns nån dödsorsak som heter "pH-chock", utan att när fisk dör av plötslig pH höjning dör de egentligen av ammoniakförgiftning.
    Eller, som sagt, ledningsförmåge-chock när man går från hög ledningsförmåga till låg, även om min erfarenhet är att det är svårt att döda fisk med ledningsförmåge-chock också.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Läste i en bok skriven i england av någon kvinnlig biolog(har inte namnet i huvet) att en hastig tempskillnad på 3grader kan vara tillräckligt för att ta livet av en tropisk fisk i dålig kondition.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Jag koppar alltid in all fisk jag köper, jag fyller på en skopa akvarievatten(typ 2dl) i hinken/påsen med ca 10 minuters mellanrum, efter 30 minuter så håvar jag över fisken från hinken/påsen till akvariet.

        Appropå det här att fiskarna drabbas av mindre eller mer sjukdomar idag... Inkoppningen sades ju vara viktig och den tummade vi inte på då jag var liten men i övrigt så överlevde fiskarna typ allt. Fel foder, för litet akvarium, för litet filter, för små vattenbyten. Då jag köpte mina egna akvarier och började läsa här på ciklid.se och på zoopet så var det som att börja om från början... Allt jag hade lärt mig då jag växte upp var fel, fel, fel. Ändå tycker jag fiskarna blir sjukare oftare och dör oftare nu än förr. Jag grubblar fortfarande på vad det beror på.

        Farsan sköter fortfarande akvarierna som förr i tiden, filtrena är visserligen bättre men inte blir det något 30-procentigt vattenbyte varje vecka inte. Och inge räkmix, frysfoder, salt, bikarbonat, vattenberedningsmedel eller andra nymodigheter... pellets, granulat och vanligt kranvatten är det som gäller. Och hans fiskar(mbunas) dör snarare av ålderdom än av något annat, jag tror inte de har fått vitaprick eller bukvattensot en endaste gång på typ 15 år.

        Kanske är vi FÖR petiga med allt idag? Minsta lilla fel så blir de sjuka eftersom de vänjer sig vid denna smått "kliniska" miljö?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • oktober 2004
          • 244

          #19
          Själv koppar jag alltid när jag köpt in nya fisk...men aldrig då jag flyttar imellan egna kar.Självklart vill man ej heller ha med "annat" vatten så håv eller hand får det bli vid isläpp.Tror på teorin som någon redan nämt..att lägga dom flytande i ytan borde vara stressigt värre för de nya fiskarna....alla som nyfiket kommer för att kolla in dom och sen inte ha någonstans att komma undan...
          Så vilket som är bäst? Tror nog att koppa hur som haver ger minsta chocken för fiskarna......dom brukar ta det lugnt om man har en större burk med lock så att det bli mörkt åt dom vid den proceduren.
          Funkar bra tycker jag.....Moss

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #20
            1. lägger i påsen i karet
            2. öppnar å skvimpar i lite vatten
            3. skvimpar i lite mer vatten på en höft då och då... typ en kvart/halvtimme.
            4. Tömmer påsen med fisk och vatten.

            Har aldrig hänt nåt i modern tid i alla fall.
            Kan tilläggas att jag har inga sjukdomar(jo, vita prick på ny fiskar en gång), men det kan bero på att jag har så pass robusta fiskar.
            Anders L

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Jag koppar alltid in mina fiskar på detta sätt:

              1. Använder en 10L hink som jag fyller med ca 3 liter av akvariets vatten.

              2. Lägger fisken, tillsammans med påsvattnet, i hinken.

              3. Fångar upp fiskarna med håv och släpper ned dom i karet...som nyligen fått ett mindre vattenbyte gjort under de 20-30 minuter de legat i hinken.

              Fungerar kanon för mig och därför har jag inte bytt.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av deelay

                Läste i en bok skriven i england av någon kvinnlig biolog(har inte namnet i huvet) att en hastig tempskillnad på 3grader kan vara tillräckligt för att ta livet av en tropisk fisk i dålig kondition.
                Jag vill påstå att det är rent nys. Förutom om man börjar precis vid övre eller nedre letalgränsen.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #23
                  1. Tar reda på vad för vtn de gått i tidigare.Är värdena snarlika och transporten inte varit så lång går inkoppningen snabbt.

                  2. Fisken ur påsarna i en hink,pytsar i med akvarievatten lite i taget i ca en halvtimme. Sista 10 min går de i samma vatten som de sen ska gå i.Mkt syre ska det va.I med fisken utan vtn från hinken,släcker ner i karet.

                  3. Tropheus-yngel el Malawi är jag inte lika petig med.Med vuxna el VF Tropheus tar jag det säkra före det osäkra...

                  ...Man får inte bli nonchalant...

                  Har fått för mig att fisken stressas mindre om de hamnar i vtn som har ngt högre ph än vad de gick i tidigare.Vet ej om det stämmer,men brukar kolla vattnet innan.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #24
                    Håller med det som deelay sa, jag tror att de blir stressade av att ligga i en plastpåse som de kan se igenom och de försöker komma ut genom att simma mot kanten så att de kan gömma sig.

                    När vi får hem fisk tömmer vi i en påse i en 2l bunke, sedan lägger vi i en kopp i taget. Sedan varierar tiden och hur mycket man tar på vad det är för fisk och vart de kommer ifrån.

                    I lokalen koppar vi in dem lite snabbt.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #25
                      Detta är iallafall ganska intressant, då många blint lyder "koppningsregler" när vissa (till exempel jag) har bättre erfarenheter av att inte koppa alls. Självklart bör man ha lite koll på vattnet i akvariet innan och vad man tror hänt med vattnet under transporten, men generellt koppar jag inte.

                      Häller heller aldrig i vattnet från det andra karet, det är en självklarhet.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #26
                        Här passar det att säga "var och en blir salig på sin egen tro".
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • endymion

                          #27
                          Koppar aldrig mer än nån minut, och har aldrig haft nått problem. Däremot har jag lyckats ha ihjäl en liten gibbicebs genom att sänka tempen till ca 19°C vid ett vattenbyte i ett yngelakvarium.

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av endymion
                            Koppar aldrig mer än nån minut, och har aldrig haft nått problem. sänka tempen till ca 19°C vid ett vattenbyte i ett yngelakvarium.
                            Hehe.. om jag skall vara riktig ärlig så blir ofta så för mig... är så ivrig, å de vill ju ur påsen
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                              Christer: Hm, hade jag fått en sändning med vilda fiskar som rest långt, från Afrika eller så, där förmodligen vattnet förorenats rejält under frakten, så kanske jag hade funderat på att koppa lite
                              Anledningen till mitt svar var att du skrev:
                              citatet verkar inte heller som några riktigt, riktigt garvade akvarister koppar i fisk och inte heller butiker som säljer ciklider.

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #30
                                Jag tror det detta med koppning kanske är mer så att det är något man gör när man ser att det behövs eller vet att vattnet skiljer sig markant i kvalite/värde.
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...