Koppar ni in er fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Koppar ni in er fisk?

    För 10 år sedan, när jag började med ciklider, var det jätteviktigt att lägga påsen med fisk på vattenytan, så att den vande sig vid temperaturen, sedan skulle man sakta tillföra en kopp vatten varje 5 minuter för att fisken även skulle vänja sig vid värden, såsom pH, kH etc.

    För nått år sedan slutade jag helt med det. Jag kollar med fingret så tempen är ungefär samma (inte mer än 5 graders skillnad eller så) och bara håvar i fisken.

    Sedan jag slutade koppa i fisk har jag haft mycket mindre komplikationer och fiskdöd än tidigare efter frakt och inköp. Min teori är att själva "koppandet" är ett stressmoment i sig. Det verkar inte heller som några riktigt, riktigt garvade akvarister koppar i fisk och inte heller butiker som säljer ciklider. De koppar aldrig i fisk, inte vad jag sett iallafall. De verkar bara slänga i fisken direkt.

    Jag vet inte om det är bra att gå ut på ett forum med ett sånt här "negativt" beteende. Det är bara det att det har funkat så otroligt bra utan några som helst problem i cirka 2 år nu, så jag bara måste fråga:

    Koppar du i din fisk eller inte.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #2
    hmmmmm....jag byter hälften av vattnet i påsen, med akvarievatten och väntar i ca 10 min! Men funkar det utan...så...

    deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag måste också tillägga att fiskarna verkar direkt mycket mer som hemma och anpassar sig fortare till den nya akvariet när man inte koppar i fisken. Vad jag minns, så kunde fiskarna ta mycket långt tid på sig att anpassa sig när jag koppade, precis som om de vore stressade. Detta kan ju dock vara en slump (eller så minns jag fel).

      När jag ibland flyttar fisk mellan mina kar i lokalen, så kan de börja med sitt normala beteende på studs eller till och med leka direkt. Jag förstår att det finns en viss skillnad när de inte fraktas dock, men ändå.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Christer T

        #4
        Hmm, jag var på akvarielagret för någon vecka sedan när dom fått en sändning. Fäste inte så stor vikt vid det men nog såg det ut som om dom koppade in fisken alltid.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Christer: Hm, hade jag fått en sändning med vilda fiskar som rest långt, från Afrika eller så, där förmodligen vattnet förorenats rejält under frakten, så kanske jag hade funderat på att koppa lite
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • april 2002
            • 1884

            #6
            Jag har inte "koppat in" något på två år och har inte upplevt att det gör någon skillnad.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Jag koppar alltid in mina nyinköp och det har alltid fungerat utan problem. Låter heller aldrig påsvattnet åka med ner i karet.

              Olika folk, olika erfarenheter. Man får väl singla slant om vilken metod man vill följa. Fiskarna lär ju vara stressade i vilket fall som helst. Frågan är vilket som är minst stressande, att byta från pH 8.5 till 6.5 på en sekund eller att ligga instängd i en påse uppe vid ytan i nån halvtimma med nyfikna rovfiskar cirklande kring sig...[?]

              Kommentar

              • jowa
                Användare
                • februari 2004
                • 194

                #8
                Flyttar jag fisk mellan mina egna akvarium så koppar jag aldrig och det har inte heller hänt att någon fisk dött eller likn. Köper jag fisk från butik koppar jag fisken främst för att jag själv kör bikarbonatstillsats. Sedan fångar jag fisken med håv för att slippa få med vattnet från påsen.

                Har själv funderat på om det är rätt/om det behövs så det här var ett bra inlägg!

                Har som sagt aldrig lyckats ta livet/skada nån fisk genom att skippa koppningen.
                http://hem.bredband.net/aquascene

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag koppar alltid fisk som jag vet kommer från annat vatten och aldrig när jag vet att den kommer från samma (egna). Är jag osäker brukar jag koppa om jag har tid (ex, jag brukar inte koppa fisk som jag köpt av en stockholmare på en SAF-aution, eftersom att jag brukar vilja lägga mig).

                  Jag blir aldrig av med ny fisk längre och det beror nog inte på att jag blir bättre på att koppa utan på att vattnet är hårdare här än i min barndomsstad. Där hände det inbland.

                  Jag har hört att följande gäller vilket verkar vettigt utifrån vad jag vet hur firrar funkar:

                  Mjukt till hårt/ sött till saltare: Inte så viktigt/inte så viktigt
                  Hårt till mjukt/ salt till sötare: viktigt/mycket viktigt

                  Det senare betyder att salt men även bikarbonat inte bör användas i akvarieaffärer utan att anslås! Det lär vara problem att föra över fisk från extremt mjukvatten också, vilket gör att samma gäller där.

                  Rätta mig gärna om jag har fel!
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #10
                    Jag koppade in förut men tyckte att jag fick in sjukdomar i karen efteråt, detta var i & för sig inte ciklider men ändå. så jag provade att bara håva ur fisken ur påsen och jag inbillar mig att det har blivit bättre och inga fiskar har ju dött...
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #11
                      Kanske skulle tillägga, att även jag är försiktig med att få in vatten från de nyanlända fiskarna som kommer. Vet inte riktigt, men man blir väldigt "nojig" när karen funkar, och är livrädd för att få in sjukdommar och liknande!

                      Det är säkert överdrivet, men varför chansa?

                      vänligen Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag håvar "alltid" över fisken även när jag koppar.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Att ha fisken i en påse vid vattenytan är ett stressmoment för fisken eftersom den i det läget är mycket exponerad och inte vill något hellre en att simma ner i det tryggga djupet. Ska man koppa är det bättre att göra det i en mörk bunke av något slag så fisken inte blir lika stressad, mörkret får fisken att slappna av lite mer än det utsatta ytläget som den annars skulle ligga i och vänta.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Jag släpper aldrig i fisk när det är ljust om det redan finns fisk i akvariet. Oftast tänder jag efter en liten stund om det inte finns fisk. Det finns alltid ledljus för de nya fiskarna att hitta gömställen. Ok, stimfisk är lite annorlunda.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4594

                              #15
                              Jag koppar sällan in dem heller. Undantaget är om temperaturen skiljer allt för mycket.

                              Tony Englund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...