Strömm från lysramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • september 2003
    • 328

    #16
    tack, låter som en vettig investering för att vara på den säkra sidan.

    Kommentar

    • Vingåker
      Användare
      • november 2004
      • 73

      #17
      Har du kollat doppvärmaren så att det inte är vatten i den,då blir den strömförande.
      Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

      Kommentar

      • lysröret
        Användare
        • oktober 2004
        • 61

        #18
        välj den där på clas ohlsson.
        den där från proove, med överspänningsskydd.
        använder den till både dator och lysrörsarmaturer.

        Kommentar

        • Frick
          Användare
          • november 2003
          • 20

          #19
          Kanske lite sen replik men,
          M. Olsson skrev "dra en kabel via köket till ett jordat uttag!"

          Jag har fått lära mig att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum. Kolla på
          Elsäkerhetsverket arbetar för hög elsäkerhet och för att elektriska utrustningar inte ska störa varandra. Vår vision är trygg och störningsfri el.


          "En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan vara livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordbundet föremål, eller står på ett golv som leder ström (exempelvis ett vått betonggolv), söker sig strömmen till jord via kroppen."
          /Frick

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • september 2003
            • 328

            #20
            Menar de inte att ojordade kontakter (helt runda) inte får sitta i jordade uttag?! Platta ojordade kontakter ska passa bra i båda enligt dem.

            Ingen av mina kontakter är av dem ojordade runda typen så därför borde det väl inte vara något problem att köra in dem i jordfelsbrytaren via en jordad grenkontakt!?

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #21
              En jordfelsbrytare behöver inget jordat uttag!
              Så det är bara stoppa in jordfelsbrytaren i väggen å in med kontakten... klart.
              Anders L

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #22
                En ojordad kontakt är omöjlig att få in i ett jordat uttag. De platta kontakterna sitter på extraisolerad utrustning som inte skall kunna leda spänning på fel ställen.

                Sedan jag moterade jorfelsbrytare i centralen hemma har jag lyckats få den att lösa ut ett antal gånger pga söl i närheten av uttag, så det fungerar finemang och borde vara standard i alla akvariesammanhang.

                Frågan är väl om inte en jordfelsbrytare löser ut konstant om man har en sådan ljusramp som beskrivs i början av tråden, alltså läcker spänning som ett såll.

                Tony Englund

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #23
                  Satt just och och funderade på samma sak Tony.
                  Får väl mäta motsåndet och ser vad det säger

                  Kommentar

                  • termacam

                    #24
                    Jeg vil tro du har jordfeil på ditt elektriske anlegg hjemme. Kontroller med ditt lokale elektristetverk om dette.
                    Det kan være livsfarlig med jordfeil om det ikke oppdages.[xx(]

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #25
                      Jag har aldrig känt av elektrisk spänning när jag meckat med akvarier. Misstänker att det är så det ska fungera, inte att "man får sig en kyss ibland". Är man skapligt väl isolerad från jord kan man känna obehag eller få sig en liten stöt. Fortsätter man använda utrustningen utan åtgärder så är det en god chans att man rätt vad det är råkar vara ansluten till jord när man nuddar utrustningen - man nuddar ett element med benet, eller har en fot på en golvbrunn eller något annat - och pang får man sig en kyss så att man inte reser sig upp igen.

                      Tänk efter: Vill du se ut som smileyn i termacams inlägg ovan? Det är ju inte base jumping vi sysslar med. Akvaristik borde man kunna ha goda chanser att överleva...
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      Arbetssätt...