Strömm från lysramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Strömm från lysramp

    Nu har jag töttnat på att få strömm från mina lysramper.
    Ramperna är 4rörs från cbs som alla andra ramper.
    Jag ringde tillverkan men det fanns ingen bra förklaring han tyckte väl att man få leva med det.
    Dom testa ramperna med 1500volt eller vad det var,men krympström
    märks inte sa han för det är för lite ström.
    Jag tänkte man kan ju jorda i elementet men det är ju lite krånligt dom gånger man vill lyfta av rampen.
    Det gör ordentligt ont om man är lite blöt annars hade jag inte gnällt.
    Skulle tippa på att det är ca 50-60volt har inte mätt ännu.
    Man ska ju inte behöva ha jordat utah för hur många har det i vardagsrummet?
    Är det fler som har samma problem??
  • Vingåker
    Användare
    • november 2004
    • 73

    #2
    tjena! försök att lägga något så att lysrampen kommer upp ifrån täckglaset.
    Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Har du inga täckglas? Peronligen skulle jag kontakta min återförsäljare och be att få en ny ramp. Angående jordning så är väl de flesta nya uttag jordade eller är jag helt ute och simmar?
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Jodå där är täckglas men om du bli lite blöt på fingrana när du matar så svider det gott.
        Det hjälper inte att få ni lysramp när det baar finns en levrantör i sverige.
        Denne levrantör har jag som sagt redan kontaktat,det finns inget att gör mer än att dra separat jordsladd.
        Nej alla hushåll har inte joirade utag mer än i kök och badrum den standarden kom väl på 90-talet

        Kommentar

        • lysröret
          Användare
          • oktober 2004
          • 61

          #5
          jag har gjort såna högspännings-tester på lysrörsarmaturer.
          jag har en 2*36W, hade reaktordrossel fr. VOSSLOH-SCHWABE som gav mig samma sak. bytte till HF-don och det har minskat regält.
          och det är inte 50-60V folt du får utan 230V.

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            jag skulle nog KRÄVA en ny ramp av återförsäljaren, man skall väl inte först behöva betala dyra pengar för en ramp för att sedan behöva komplettera och bygga om den själv för att få behålla livhanken
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Åfan är det så mycket då ska jag ringa dom imorgon igen.
              För det aceptera jag inte för det kan ju inte vara lagligt eller??
              För fungera inte deras ramap till ojordade utag så får dom ju skriva det när man köper rampen.

              Kommentar

              • lysröret
                Användare
                • oktober 2004
                • 61

                #8
                kolla kopplingarna så att du inte har L och 0 i plåten.
                prova med an multimeter på stickpropens pluggar och andra mot armauren. om den tjuter eller visar mindre än 100ohm så ska du klaga.

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #9
                  Tacka för tipset här ska det mätas.
                  Kan fasvändning spelar någon roll??

                  Kommentar

                  • Mattias Olsson
                    Användare
                    • september 2003
                    • 328

                    #10
                    Lånar tråden lite...

                    Om man [u]inte har jordade uttag i det rum akvariet ska stå i finns det något man kan göra åt det? Så är fallet i mitt vardagsrum där jag håller på och sätta upp ett nytt kar. Kan man köpa nån "dosa" eller liknande som skyddar? Kan det fungera då inte uttaget i väggen är jordat?!

                    I annat fall finns väl två alternativ:
                    1) köra på och vara glad (och hoppas att man inte dör om lysrörsarmaturen får spel)[:p]
                    2) dra en kabel via köket till ett jordat uttag!

                    Tack och god natt

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Du kan ockå vira en sladd från ramp eller akvarie till elementet så blir det jord

                      Kommentar

                      • fredrikr
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 985

                        #12
                        Vad jag förstår så kan jordade uttag *öka* risken för personskador, om man inte även har en jordfelsbrytare.

                        Om du råkar nudda en strömförande del som inte är jordad, så kommer strömmen ha chansen att gå igenom dig. Om du då är väl isolerad från jord kommer inte särskilt mycket ström gå genom dig, men om t ex lysrampens hölje är jordat och du nuddar det samtidigt, så kommer massor av ström att gå genom dig. Har du då en jordfelsbrytare så kommer den direkt märka att all ström som går ut till apparaten genom den ena ledningen inte kommer tillbaka genom den andra ledningen, och då bryta.

                        Min uppfattning är att jordfelsbrytaren skyddar även om den sitter i ett ojordat uttag - det den gör är att jämföra utgående ström med ingående ström. Om de skiljer mer än 30mA så bryter den strömmen. Den allra bästa kombinationen är dock jordat uttag *och* jordfelsbrytare.
                        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                        Kommentar

                        • Mattias Olsson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 328

                          #13
                          om jag förstod det rätt kan man alltså köpa en "jordfelsbrytare" och sätta in i ett ojordat eluttag!? Därefter plugga in pumpar etc.

                          (det här med el har nog aldrig varit min starka sida)

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 985

                            #14
                            Ja. Den ger ett viktigt skydd. Sök lite på nätet så hittar du mer information, priser, inköpsställen mm. Fråga gärna på en elfirma och berätta precis vad du ska ha den till så kan de ge dig rätt modell.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Jag tycker att man får en rejäl kyss ganska ofta från sina akvarier. Då vet man att man lever
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...