Bildbehandling rätt och fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #31
    citatynd bara att PS ska vara så fruktansvärt dyrt
    Det finns en lightversion som heter PS elements. Helt ok för oss amatörer för ca 1000 pix.

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #32
      NU får ni ursäkta mig lite MEN det var nog det absolut mest korkade jag hört i HELA min yrkeskarriär (17 år)!!!!

      Att man INTE skulle använda en redigeringsprogram för att få bilderna bättre???? Hur i herrans namn tror ni att dom gör när man plåtar med film???
      Att ta en bild på vad sjutton som hellst, och tro att detta som du ser i sökarn kommer ut på papper eller uppfattas lika på en skärm är EXTREM naivt!
      Det finns nästan inte en enda tryckt bild (mer än skräp) som inte justeras, tas bort damm på, smuts, rätta till skadade pixlar och FRMAFÖRALLT fixa till färgerna så att dom stämmer!!!

      Hur färger läses in av kameran beror på typ av kamera, belysning, film (om man plåtar konv) osv osv och detta har INGET med hur duktig fotograf du är ELLER hur du komponerar dina bilder!!!!

      Om en fisk är GUL ska ska den vara gul...inte orange, grön eller något annat, och detta gäller givetvis omgivning oxå.....

      Näääää.......OM du ser dina bilder som konstverk, och dina kamera är ditt verktyg, och du inte bryr dig om smuts, oskärpa, dålig kontrast, fel färger, hur åskådaren uppfattar dina bilder och massor av annat - kör då på MEN kom inte och tala om för mig att man inte ska använda bildredigeringsprogram, för att få bilderna bra.....då kan vi sluta använda datorer för detta, och börja skicka brev igen!

      Deathdealer[8D]

      Ps. Har ca 15.000 EGENLÅTADE bilder i tryck, och massor av andras, samt utbildar tryckerier samt fotografer i bildrepro (digital), och folks som resonerar som du gjorde Jarinen...är tok-ute och reser...ledsen!!!
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        Användare
        • september 2003
        • 788

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

        Tycker du att det jag gjort med bilden får den att stämma bättre överens med hur du upplever fiskarna med blotta ögat?
        Ja du något närmare verkligheten var det ju

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #34
          Mattias; jag TROR att det finns typ "studentlicenser" av programmet!
          Annars följer programmet med många digital-kameror idag eller med scannrar! ska kolla om det finns någon genväg för att få en billigare licens!

          Jarinen; det var INTE personligt...mitt ovanstående inlägg!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #35
            Jo - en sak till Jarinen (inte för att hoppa på någon fotograf här), men erfarenhet visar att du ÄR helt rätt ute! Man kan tvingas ta 100-tals bilder för att få en BRA bild, där ljus, vinklar osv osv stämmer. Men även den bästa bild kan ha fel i sig. Det är väldigt vanligt att t.ex (som beskrevs av Christer) man får "stick" i bilden dvs en färg som inte blir ren! Om du fotar med lysrör i rummet, och beroende vilken färgtemperatur du har på dessa, så kan de ge stick i massor av "neutrala" toner som du kan få döda med ett bildredigersingsprogram!

            Fortsätt ta alla dessa bilder, och ju MER erfaren man blir, ju färre totala katastrofer *S*, och fler bilder blir användbara!

            En en gång Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #36
              citat: och folks som resonerar som du gjorde Jarinen...är tok-ute och reser...ledsen!!!
              Jäpp , möjligheten finns att jag är ute o tok-ute och reser, skrev ochså i mitt inlägg att jag inga belägg har för det. Förmodligen är det ochså så att jag yrar i mössan och det blir inte sista gången men det får ni stå ut med och bevisa mig motsatsen, vilket i o för sig delvis gjorts.


              deathdealer: du börjar göra skäl för namnet! , tat lugnt med oss som inte hajar foto , så inte de här trådarna blir ett forum för inbördes beundran där minimikravet är att man jobbar med det.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                #37
                Jarinen; massa sorry, hade SAMMA dag haft en "kille" som strongt hävdade samma sak....gick nu ut över dig lite...FÖRLÅÅÅÅT!!!!
                Självklart är det inget krav att man ska vara yrkesfolk för att få ge sina synpunkter!!!

                Grejen är bara det att många har fått för sig att bara för att bilden blir digital direkt, så har man gått förbi alla problem, det är tvärtom....det har blivit ett kaos!!! Håller precis en kurs för porträttfotografer som har fruktansvärda problem när dom gått över till den digitala tekniken!

                sorry en en gång...ska vakta tunga bättre!!

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                Arbetssätt...