Bildbehandling rätt och fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Bildbehandling rätt och fel

    Eftersom jag gissar att det här är ett ämne som kommer att debatteras ganska mycket här startar jag en tråd om det direkt.
    På den senaste tiden har det diskuterats i många trådar om det är rätt eller fel att använda PS. Jag ser bildbehandlingsprogram som nödvändiga, därför tycker jag att det vore bättre att rikta in diskussionen på hur man bäst använder dom.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Gäst

    #2
    Underbart bra förslag.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Jag tycker det är rätt att använda bildredigeringsprogram, men bara till att ändra storlek eller beskära(fokusera på viss del av bilden)men att ändra skärpor o färger o ljus och så känns inte helt seriöst.

      Tycker redigering i huvudsak ska ske framför linsen, påverka ljus o miljö och framförallt med kameran.

      Det här gäller fiskfoton, i kommersiella och andra syften är det en helt annan sak. Har egentligen inga större belägg för det här utan det är bara min syn på saken. Då är den redogjord iallafall .


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Jag tycker det är helt ok att använda PS eller annan s/w för att korrigera färger, ljusnivåer, oskärpa, beskära etc. Även att trolla bort dammkorn, repor i glasrutan eller partiklar i vattnet etc genom kloning tycker jag kan vara ok om det inte påverkar huvudmotivet.

        Däremot att förvanska huvudmotivet genom att t.ex. lägga till, ändra eller ta bort detaljer på motivet, det tycker jag är fel. T.ex. laga en trasig fena på en fisk eller trolla bort andra skavanker. Att överdriva färger är också fel, t.ex att göra en fisk rödare än vad den i verkligheten är.

        Var gränsen går är ju svårt att säga, det handlar mycket om var och ens personliga moral. Det viktiga är att det är entydigt vilka regler som gäller när man t.ex. deltar i fototävlingar eller låter andra bedöma bilder.

        Det var min lilla åsikt.

        /Hasse

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • mars 2003
          • 3740

          #5
          Själv brukar jag nästan alltid beskära, ofta ljustera kontrast och ljus. I vissa fall testar jag photoshops autokorrigering, men brukar minska av effekten. Tar ju bilder utan blixt så det kan bli lite konstig exponering ibland, men har lärt mig att underexponera en aning.
          Man vill ju att bilden skall likna det man upplever med ögat. Inte för matt och urvattnat, inte för skarpt och övermättat. Är bilden väldigt brusig så behandlar jag den försigtigt i Neatimage. Annars brukar ju "downsizing" till lämplig webstrorlek ta bort bruset i och för sig...
          Det stora problemet är annars att man sitter med en sunkig 17" Tatung skärm från -98.... okalibrerad.
          Anders L

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Eftersom jag numera nästan uteslutande fotograferar i RAW-format har jag mer eller mindre blivit beroende av Photoshops Camera RAW-plugin. Ett fantastiskt verktyg där man utan kvalitetsförlust finsjusterar färgtemperatur, exponering, kontrast och färgmättnad mm när man öppnar bilder i RAW-format. Därefter brukar det inte behövas fler justeringar.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Micke

              Eftersom jag numera nästan uteslutande fotograferar i RAW-format har jag mer eller mindre blivit beroende av Photoshops Camera RAW-plugin. Ett fantastiskt verktyg där man utan kvalitetsförlust finsjusterar färgtemperatur, exponering, kontrast och färgmättnad mm när man öppnar bilder i RAW-format. Därefter brukar det inte behövas fler justeringar.
              Sant, det är en kanonpryl... men jag dokumenterar mest fiskar för min hemsida. och ids inte köra med raw-formatet. Tar för lång tid å spara på kortet på gummans gamla olympus
              Anders L

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Micke: Hur är det med det där RAW, måste man har PS CS för det eller? Jag var hemma hos Ota häromdagen och testade D70:an för första gången till fiskar och det gick fint med min gamla 70-tals macro och hela baletten.

                JPEG:arna som jag satt och suckade över dagen efter var dock inte alls vad jag hade hoppats på. Det blir inget riktigt "tryck" i det, det är väl troligen JPEG-formatet som spökar?
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Fredrik: Ja det är bara CS-versionen som har stöd för Camera-RAW plugin. Jodå D70 funkar bra med äldre objektiv.
                  De JPEG-bilderna jag har tagit har varit hyffsade, vilken färgrymd hade du kameran inställd på, AdobeRGB eller sRGB?
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • CRAYLEONE
                    Användare
                    • maj 2003
                    • 145

                    #10
                    Man måste också tänka på att det är lite fingerfärdighet med i det hela när det gäller foto i akvarium. Samma sak när det gäller gitarr, Eddie Van Halen kom fram i början av 80-talet på en hemmasnickrad gitarr, det sitter i fingrarna. Allså, den som är bakom kameran är ungefär lika viktig som själva kameran/tekniken..

                    Jag säger som Jerry Williams:
                    "Det gäller att ha känsla för feeling"

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag hävdar med bestämdhet att teknik bara är en pytteliten del jämfört med att behärska ett bildspråk. Trots det så är fotografi också ett hantverk och "känslan för feelig" når aldrig betraktaren om tekniken inte är fulländad.

                      Micke: Jag har aldrig ens hört benämningen "färgrymd" förut. Det låter som att jag måste ta fram manualen. Jag ställde den bara på manuellt och vred på bländarringen tills jag gillade vad jag såg i displayen.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.


                        Micke: Jag har aldrig ens hört benämningen "färgrymd" förut.
                        Jag tänker inte ge mig in på att förklara utan länkar istället till en bra förklaring:


                        Jag brukar konsekvent använda AdobeRGB men konverterar i PS till sRGB om jag ska spara JPEG för webben, annars blir färgerna dassiga.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Tack Micke. Jag ska kolla upp det där.

                          Jag ser att mitt tidigare inlägg ser lite konstigt ut. Jag utger mig för att vara fotograf, skriver om krav på fulländad teknik, sedan vet jag inte hur man ska ställa in kameran. Jag vill bara påpeka (för er som inte vet) att jag jobbar uteslutande med analog utrustning till vardags.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Fredrik: Om du använder RAW-format spelar det ingen roll vilken färgrymd du ställer in kameran på. Man väljer i Camera RAW plugin'en vilken färgrymd man vill öppna bilden i.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • maj 2002
                              • 736

                              #15
                              Den senaste RAW-pluginen till Photoshop CS finns att ladda hem här, http://www.adobe.com/support/downloa...jsp?ftpID=2609 . Den behövs bl a för EOS 20D-ägare, annars kommer inte CS att kunna läsa RAW-filerna.

                              För er med Photoshop 7 finns det en lösning, och det är att uppgradera till 7.0.1 och sedan ladda hem en Camera RAW till den versionen (har ingen länk på rak arm).

                              För övrigt håller jag med vad som är skrivit ovan, speciellt det Hasse H skrev. Att t ex ta bort en fläck på frontglaset eller justera nivåer för att få en bild att bli mer lik verkligheten tycker jag är helt ok och det händer att jag också gör det om jag inte har skrubbat rutan tillräckligt... []

                              Kommentar

                              Arbetssätt...