Ett tips om makroobjektiv...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Ett tips om makroobjektiv...

    Akvariefoto handlar ju oftast om att komma nära, och till detta använder man ju speciella objektiv med mycket kort närgräns, sådanna objektiv kallas för makro-objektiv. Jag skulle bara vilja tipsa om ett helt suveränt objektiv, som är mycket, mycket prisvärt och funkar till alla som har SLR eller DSLR av märket minolta, pentax, canon eller nikon.

    Objektivet heter Tamron AF SP 90mm f2,8 1:1 makro och är skrämmande skarpt, skarpare än kameratillverkarnas egna och kostar kanske bara hälften (eller kanske 2/3) av vad de kostar. Normalt sätt bör man akta si för Tamron, men detta är helt otroligt.

    Det har fått 4,3 i betyg av photodo (otroligt högt) på MTF-testet och länk finns här:


    www.photodo.se kan du även hitta fler objektiv.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Håller med om att det är ett mycket bra objektiv, jag använde det mycket tidigare innan jag skaffade DSLR. Tyvärr tycker jag inte att brännvidden passar lika bra tillsammans med DSLR-kameror med "bildvinkelförändring" omkring 1,5x. Då tycker jag att en brännvidd omkring 50-60 mm funkar bättre. Mitt favoritmakro är Nikkor 60mm/2,8.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Vad är brännvidd?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        90mm är Tamronnet. Jag tycker det är bra att fota lite på avstånd iofs, fär då slipper man jaka fiskarna. Någon gång skall man väl uppdatera till en 24x36mm sensor också och då sitter man där med ett för kort igen om man har ett 60mm.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Ah, du menar vad brännvidd betyder?

          Här kan du läsa mer om det:
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

            Någon gång skall man väl uppdatera till en 24x36mm sensor också och då sitter man där med ett för kort igen om man har ett 60mm.
            Jag tycker att båda brännvidderna har sina användningsområden, skulle inte vilja byta bort något av dem. Skulle man mot förmodan skaffa en DSLR med fullsensor någon gång, finns det ändå användningsområden för båda.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              skaffade ny olympus 8080., har ni nått bra tips på ett bra makro objektiv?

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Jag gick ut till akvarierummet och drog några kort med ovanstående Tamron AF SP 90mm f2,8 1:1 makro. Har en vanlig kopiator(C*non EOS300D) till objektivet.

                Bilden är lite beskuren på vänster sida.



                Fiska är runt 5 cm lång.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Testa att göra en fritextsökning på tamron i medlemmarnas bilder här på ciklid.se, där finns några exempel på bilder som jag har tagit med Tamron-gluggen.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Ralph
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 736

                    #10
                    Kan bara instämma i den fina kritiken. Tamron SP 90 har funnits i några år och blev i höst uppdaterad (kallas nu Di som står för Digitally Integrated design) för att vara bättre anpassad till digitala systemkameror. Tydligen är linserna närmast kamerahuset lite modifierade för att bryta ljuset lite mer rakt mot "filmen", dvs sensorn i kameran.

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 736

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                      skaffade ny olympus 8080., har ni nått bra tips på ett bra makro objektiv?
                      Med tanke på närgränsen på 5 cm på din kamera så borde du inte behöva mer macromöjligheter, om du inte ska fota löss. [:p]

                      Skämt åsido så är det svårt att förbättra macrofunktionerna på de flesta icke-systemkamerorna eftersom det inte går att byta objektiv. En "fusk-macro"-lösning är att använda närbildslinser som man gängar fast fram på optiken. De fungerar ungefär som ett förstoringsglas men ger också generellt lite sämre kantskärpa. Med tanke på att din 8080 har åtta Mpixel har du ju ändå lite att beskära bort vid behov.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3029

                        #12
                        okej, jag tänkte kanske fel då . jag vill kunna sitt längre ifrån objektet o ändå få "zoomade" bilder.

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 736

                          #13
                          Okej, då behöver du en telekonverter som förlänger brännvidden (men den påverkar inte "gånger zoomen"). Originalkonvertern heter TCON-14D och ger 1,4x brännvidden så du kommer att få ca 40-200 mm istället för 28-140 mm. Den kostar dock runt 2000 kr och ger ingen enorm skillnad...

                          Kommentar

                          • Sven W
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 157

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                            okej, jag tänkte kanske fel då . jag vill kunna sitt längre ifrån objektet o ändå få "zoomade" bilder.
                            Jag har en annan "icke-system" kamera Nikon Coolpix 4500, till denna köpte jag en 3x lins i våras. Den gör underverk när man vill ta närbilder av sådant som inte tillåter att man kommer alltför nära, fjärilar t.ex.
                            /Sven

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Närbildslinser är långt ifrån lika skarpt som riktigt makroobjektiv. Det är svårt att ens jämföra dem.

                              Sedan måste jag säga, att även om din bild är jättefin Christian, så visar den ändå inte skärpan hos tamronobjektivet på ett optimalt sätt. Det har en skärpa som är så bra att man nästan måste sudda ner det lite i efterhand när man tar porträtt, för att för mycket detalj uppstår.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...