If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har satt timer på mina akvariebelysningar och kan inte begripa varför lysröret står och blinkar/glimmar trots att timern är i frånläge på natten ?
Någon som har en aning om vad detta beror på ?
Jag har råkat ut för detta en gång, i och för sig inte efter en timer! Då var nolla och jord skiftade i armaturen! Kolla så att jordledaren (gulgrön) ledare går till armaturen!
citat:Jag har satt timer på mina akvariebelysningar och kan inte begripa varför lysröret står och blinkar/glimmar trots att timern är i frånläge på natten ?
Någon som har en aning om vad detta beror på ?
Mvh Cassandra
Det elektriska fenomen du har fått i lysröret, beror på att bryt-avståndet i timern (strömställaren) är för litet, alt. den öppnar inte fullt p.g.a. slitage.
Det bildas ett elektriskt-fält emellan kontaktblecken ,som är tillräckligt kraftigt för att ge upphov till en "elektron-vandring i lysröret.
Om "fenomenet" är allt för störande, så för du skaffa ett nytt kopplingsur (presis,som Tony nämnde)!
citat: Jag har råkat ut för detta en gång, i och för sig inte efter en timer! Då var nolla och jord skiftade i armaturen! Kolla så att jordledaren (gulgrön) ledare går till armaturen!
Oobs ! Denna koppling är livsfarlig ! Om man har en jordfelsbrytare,så kommer den vägra att vara på så länge den armaturen är inkopplad ! -fisken-
citatet brukar inträffa när tiduret bryter strömmen på tillbakavägen
problemet slutar när du vänder på stickkontakten.
Vänligen
Christer
Enligt gällande föreskrifter får inte en apparat fungera annorlunda för att man pol-växlar kontakten i t.ex uttaget Krister ! Då jag
stött på problemet på fältet och har det avhjälpts med att antingen byta kopplings-ur eller strömställare (men då står det inte "made in China på grejorna !) Om det här "specifika" problemet har kunnat försvinna enbart genom att polväxla i kontakten, så är det drivkretsen till ,själva, kopplingsuret,som ligger i krets
med antingen fas eller nolla och att sedan en diod eller annan halvledare som är "boven i dramat"
Jag är vet att denna typ av kretsdelning emellan
spänningsband 1 & 2 är helt otillåten utan tillfredställande
isolation. Det är tyvärr så att SEMKO är väldigt passiva nu för tiden !
(ursprungligt skickat från Mr fish)
försvinna enbart genom att polväxla i kontakten, så är det drivkretsen till ,själva, kopplingsuret,som ligger i krets
med antingen fas eller nolla och att sedan en diod eller annan halvledare som är "boven i dramat"
isolation.
Låt mig låna ett uttryck
(Gone fishing) jag fattar inget??
Lite enklare om man på inkommande ström dvs fas när den går in i armaturen och den bryts innan armaturen med en brytare brukar detta fenomen inte inträffa men om fasen går igenom armaturen och bryts efter armaturen dvs man bryter nollan händer det att armaturen glimmrar (Du Patrik översätt det här)
vänligen
Christer
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten
(ursprungligt skickat från Mr fish)
försvinna enbart genom att polväxla i kontakten, så är det drivkretsen till ,själva, kopplingsuret,som ligger i krets
isolation.
Låt mig låna ett uttryck
(Gone fishing) jag fattar inget??
Lite enklare om man på inkommande ström dvs fas när den går in i armaturen och den bryts innan armaturen med en brytare brukar detta fenomen inte inträffa men om fasen går igenom armaturen och bryts efter armaturen dvs man bryter nollan händer det att armaturen glimmrar (Du Patrik översätt det här)
vänligen
Christer
spänningen är mellan 2 punkter, men strömmen går fr. - till + och 0 till fas.
går man på elprogrammet så gör man(arbetsskada)
citat: Har samma problem fast när strömmen e på, d.v.s ljuset tänds inte utan glimmar bara svagt...
Kör iofs utan timer...
Faktiskt svårare att svara på rakt av. Du får lov att berätta lite mer..
Är det en armatur med drossel + glimtändare ?
I sådana fall ,hur många drosslar resp. lysrör ?
Fabriksbyggd eller "hembygge"?
citat: Har samma problem fast när strömmen e på, d.v.s ljuset tänds inte utan glimmar bara svagt...
Kör iofs utan timer...
Faktiskt svårare att svara på rakt av. Du får lov att berätta lite mer..
Är det en armatur med drossel + glimtändare ?
I sådana fall ,hur många drosslar resp. lysrör ?
Fabriksbyggd eller "hembygge"?
Kommentar