Påfågelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • februari 2005
    • 734

    #46
    citat:

    Det stämmer! Jag hade två påfågelhonor för ett par år sedan, ihyst i ett kar hos en handlare tillsammans med en bunt större dyrbara malawiciklider när jag var på semester i 3 veckor. När jag kom hem visade det sig att en av påffe-honorna (eller bägge?) lagt rom över hela karet samt tagit ihjäl varenda malawiciklid. Det såg tydligen ut som ett slakthus när butiksägaren kom dit på morgonen. En hel bunt med fiskar som flöt omkring och två ensamma påffar som gled runt i röran och såg nöjda ut

    Dom är väl alltid nöjda så länge dom får mat..

    Då är de tur mina två större går ensamma, iofs vet jag inte om det är en Male eller Female....men de visar väl sej....
    Flickvännens Sebraciklid hane går också tillsammans med dom, han har varit en stygg fisk innan då han får läxas upp hos mina två.

    Men dom är så bra vänner så, så länge han inte såt stilla för då kommer en Påffe och vill lungt och stilla provsmaka lite..

    //Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      #47
      Mina 6 småttingar växer så det knakar, redan sen i onsdags ser jag skillnad.....
      Kommer bilder i början av veckan....ska ju som sagt dokumentera varje månad och se hur fort dom växer.

      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Midas_Tom
        Användare
        • mars 2005
        • 809

        #48
        FI: mattias andersson här på forumet sa attdet nog var 2st hannar.. men när det är ägg så var det nog inte det med de gruffar en del.. kamper med munnarna.. vet inte om 2st honor gör det??

        //tom
        //tom

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • februari 2005
          • 734

          #49
          citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

          FI: mattias andersson här på forumet sa attdet nog var 2st hannar.. men när det är ägg så var det nog inte det med de gruffar en del.. kamper med munnarna.. vet inte om 2st honor gör det??

          //tom
          Både hanar och honor kan gruffa med käftarna.
          Revir, visa vem som är störst och starkast..

          //Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • oktober 2004
            • 531

            #50
            Hej!
            Påfåglar är tråkiga,jag hade två stycken för 8 år sedan,dom hette Oscar och Miranda,glups i aptiten som bara den,dom fick djupfrysta möss att äta.Mvh Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • februari 2005
              • 734

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av annmari

              Hej!
              Påfåglar är tråkiga,jag hade två stycken för 8 år sedan,dom hette Oscar och Miranda,glups i aptiten som bara den,dom fick djupfrysta möss att äta.Mvh Ann-Mari
              Nej dom är inte tråkiga....alla akvarister har bara olika smak

              //Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #52
                Påfåglar är tråkiga?

                Det var påfåglarna vi hade hemma i föräldrahemmet som gjorde att jag fastnade för akvariehobbyn och ciklidhobbyn, sedan har jag fortsatt gilla arten under årens som gått och än idag tycker jag det är en av ciklidhobbyns roligaste fiskar att äga. Det är främst deras entusiasm jag gillar, varje gång det vankas mat så hoppar de nästan ur karet i sin iver att sätta tänderna i godsakerna. Sedan gillar jag att de är lite pyssliga och busiga av sig, simmar runt och undersöker saker och grejar och håller på, och de är inte så skeptiska som andra arter utan vänjer man dem vid ens händer så simmar de snart runt och tittar på då man fixar och donar i karet. Handtama blir de ju också rätt lätt. De är som hundar på nåt vänster. Och hunden brukar man ju säga är människans bästa vän, påfågelcikliden kanske då är akvaristens bästa vän?

                Men som stora har de en tendens att bli rätt sega, de vi hade hemma då jag var liten gjorde inte många knop då de var stora. De jag har nu är fortfarande full av energi men jag misstänker att de kommer lugna ner sig inom ett halvår eller så, man får trixa en del med levande foder så man håller dem i form. Mina får mumsa i sig små mörtar nu under sommaren, det verkar de uppskatta.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Nilssonnet
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 102

                  #53
                  Jag tröttnade på mina påfåglar efter att dom hade slagit ihjäl min arowana, då dog allt liv i karet (förutom vid matningen).

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 734

                    #54
                    Matade mina stora och mina små Påffar ikväll
                    och det var MYCKET uppskattat..

                    Dom två stora slukade stora bitar.
                    När jag gav dom små fisk så tänkte jag " kanske lite stora bitar "
                    inte då.....fattar inte att så små påffar får in så mtk...

                    Nu är dom iallafall runda om magen och glada..

                    Dom små växer så det knakar.
                    Kommer bilder i morgon..

                    //Peter
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    • MickeW
                      Användare
                      • december 2004
                      • 113

                      #55
                      Måste hålla med FI, påfåglar är bland de roligaste cikliderna. Riktigt personliga. Det går verkligen att se att de överväger sina beslut...utom när det är mat förståss... Mina albino är endast 12cm och redan "handtama". :-)

                      Har funderat på att mata dem med flugorna som gärna tittar in nu på sommaren. Vad tror ni om det? Vanliga spyflugor.
                      Då var man medlem....!

                      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 734

                        #56
                        citat:Ursprungligen skickat av MickeW

                        Måste hålla med FI, påfåglar är bland de roligaste cikliderna. Riktigt personliga. Det går verkligen att se att de överväger sina beslut...utom när det är mat förståss... Mina albino är endast 12cm och redan "handtama". :-)

                        Har funderat på att mata dem med flugorna som gärna tittar in nu på sommaren. Vad tror ni om det? Vanliga spyflugor.
                        Flugor är nog uppskattat, se bara till att det finns täckglas
                        mina börjar hoppa mer och mer och det vore inte kul att se dom sprattlande på golvet....

                        Jag testade majs igår, det år dom också...dom äter i stort sett allting som går in i munnen....som jag läste en gång, simmande soptunnor.. haha

                        //Peter

                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #57
                          Ikväll såg det nästan ut som att mina började para ut. De simmade och spände sig hur mycket som helst och jagade iväg all annan fisk och en av dem började t.o.m. rengöra en sten litegrann.
                          Jag lyckades fota den tigrerade, om jag själv får säga så tycker jag den börjar bli riktigt vacker nu, ibland är den rätt mörk men här pressade den fram färgerna ordenltigt.

                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 734

                            #58
                            citat:Ursprungligen skickat av FI

                            Ikväll såg det nästan ut som att mina började para ut. De simmade och spände sig hur mycket som helst och jagade iväg all annan fisk och en av dem började t.o.m. rengöra en sten litegrann.
                            Jag lyckades fota den tigrerade, om jag själv får säga så tycker jag den börjar bli riktigt vacker nu, ibland är den rätt mörk men här pressade den fram färgerna ordenltigt.

                            Mycket fin Påffe....den liknar min ena väldigt mycket..

                            Vi får hoppas att dom kanske vill börja para sej eller nått
                            Ibland kan det bara vara lurendrejjeri, har själv blivit lurad av deras beteende några gånger..

                            Lycka till
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #59
                              Oj vilket hett temperament de fick! Jag har precis flyttat dem till ett annat kar, de började ge sig på jaguarcikliderna som är mina huvudfiskar i det större karet, jaguarerna är precis mellan lekarna och då är de inte aggressiva alls och det utnyttjade påfåglarna som bet dem i sidorna och jagade runt dem så fort de visade sig. Värsta tvärvändningen då det gäller dominansen i karet! Påfåglar är INTE snälla då de blir könsmogna!
                              De går i alla fall i blandkaret nu med ett mindre jaguarpar och ett gäng fengäddor. Jag ska flytta tillbaka dem till det större karet så snart jaguarerna har börjat leka igen. Hyfsat oväntad vändning, jag trodde enda anledningen att jag skulle tvingas flytta påfåglarna skulle vara för att jaguarerna blev för aggressiva för påfåglarna... inte tvärtom...
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 734

                                #60
                                citat:Ursprungligen skickat av FI

                                Oj vilket hett temperament de fick! Jag har precis flyttat dem till ett annat kar, de började ge sig på jaguarcikliderna som är mina huvudfiskar i det större karet, jaguarerna är precis mellan lekarna och då är de inte aggressiva alls och det utnyttjade påfåglarna som bet dem i sidorna och jagade runt dem så fort de visade sig. Värsta tvärvändningen då det gäller dominansen i karet! Påfåglar är INTE snälla då de blir könsmogna!
                                De går i alla fall i blandkaret nu med ett mindre jaguarpar och ett gäng fengäddor. Jag ska flytta tillbaka dem till det större karet så snart jaguarerna har börjat leka igen. Hyfsat oväntad vändning, jag trodde enda anledningen att jag skulle tvingas flytta påfåglarna skulle vara för att jaguarerna blev för aggressiva för påfåglarna... inte tvärtom...
                                Ojdå det var hård bud, troligen är det något på G eftersom deras aggetion kommer så snabbt och oväntat..

                                Hoppas det löser sej iallafall så dom får leka på varsitt håll

                                Själv sitter jag i valet och kvalet, funderar på att stoppa ner mina 6st 5cm oscar till dom större som är runt 15 cm.
                                Dom stora är snälla för det går en ensam Sebraciklid och dom har inte ens rört honom..

                                Vad tror du om det FI ?

                                //Peter
                                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                                Kommentar

                                Arbetssätt...