Påfågelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Påfågelciklid

    Hej,

    Tänkte starta en tråd om Påffar.
    Fick hem 6st på 7-13cm igår, så dem som har Påffar hemma kan ju dela tankar/erfarenheter ect här.

    En fundering är varför munnarna inte är så "jämna" som på andra bilder jag sett? Det är bara på dem minsta detta uttrar sig.

    Könsmognad vid 14cm gissar jag på?

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Hehe du har läst mina kommentarer om påfåglar ser jag, "påffar" var smeknamnet jag och brorsan gav våra påfåglar då vi växte upp. En "påffe", flera "påffar". Inte så tokseriöst kanske men vi var ju små, kul att det har spridit sig i alla fall.

    Vad menar du med att munnen inte är jämn? Kan du förklara närmare?

    Det ska finnas en tråd om påfågelciklider som tog fart rätt bra, jag ska leta lite och se om jag hittar den.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Det finns tydligen massor av trådar om påfåglar om man letar lite, men här är tråden jag tänkte på.

      Men sök på påfågel, påfågelciklid eller oscar så hittar du kanske något svar på det där med munnen och könsmognad också. Själv har jag aldrig lyckats få lek på påfåglar men jag har för mig att man brukar säga att de blir könsmogna rätt sent. I artikeln nedan så står det t.o.m. att de inte brukar vilja leka förrän de är runt 30cm.

      Men jag tror någon här på forumet fick lek på påfåglar som var dryga 20cm så riktigt så länge behöver man nog inte vänta.

      Hur som helst så är det en av mina absoluta favoritfiskar, stora vackert färgade påfåglar är enligt min mening något av det vackraste man kan ha i akvarium. Och beteendet är det ju verkligen inget fel på.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Ola
        Användare
        • augusti 2002
        • 1232

        #4
        Munnen är inte jämn utan kurvig. Dom kanske växer ifrån det?

        Matade nyss dem med daggmaskar, Fick tag på en som vart stor över 10cm och rätt tjock. Lade ned den för att se hur dom skulle hantera den. Tog en stund innan dom förstod att den var lika dan som dem mindre fast 3ggr så stor bara=) Slutade dock med att jag fick dela den...

        Rätt kul att se när de Långsträcktapansarmalarna försöker få i sig maskarna. Dem suger i sig dem som vi gör med spaggeti=)

        Mvh Ola
        ola lindeberg

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          En del av dem har bitmärke på kroppen. Inga livshotade märken men vill ändå veta varför detta händer?
          Dem är för små för att bilda revir ju?
          ola lindeberg

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Jag vet inte om jag har haft otur men enligt min erfarenhet så är påfåglar rätt tuffa mot varandra då de är små, de gånger jag har skaffat grupper med ungfiskar så har alltid några av dem försvunnit i ett tidigt stadium, några är mer framåt, tar för sig mer av maten, växer snabbare och dödar till slut de minsta.

            Så här står det i artikeln jag länkade till tidigare.
            "När de är små, är de inte speciellt aggressiva, men när de väl nått en längd på ca. 10 cm upptäcker de att om de använder kroppsstyrkan rätt kan de både få större utrymme och mer mat."

            Så det verkar vara hungern som styr, och det kan jag nog hålla med om, påfåglar gör allt för en bit mat, det är därför de går att få så tama. De sägs ju vara ruggigt intelligenta men i grund och botten så är de nog bara onormalt hungriga.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • augusti 2002
              • 1232

              #7
              Får väl börja mata dem mer=) Men när dem spottar ut räkmixen så blir det ju ett stoort moln i karet. När alla har gjort detta var sin gång så svävar det omkring mix i hela karet...
              Räker är bättre...

              Matade extra mkt igår, då körde dom inte runder när jag skulle gå och lägga mig iaf...
              ola lindeberg

              Kommentar

              • Affran

                #8
                Har åxå en son har sne Käft.som jag köpte tillsammans med en ur samma
                kull som har en okej mun, verkar inte som han växer Lika bra som den andra killen.

                Kommentar

                • Ola
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 1232

                  #9
                  Okej... Min största har inte kurvig mun men den näststörsta har!
                  Så vi får se hur det yttrar sig...
                  ola lindeberg

                  Kommentar

                  • jocker
                    Användare
                    • september 2004
                    • 87

                    #10
                    jo, om det finns någon som tycker att dom värkar intiligenta så tror jag dom har fel, "Så det verkar vara hungern som styr, och det kan jag nog hålla med om, påfåglar gör allt för en bit mat, det är därför de går att få så tama. De sägs ju vara ruggigt intelligenta men i grund och botten så är de nog bara onormalt hungriga. " som F1...

                    "När de är små, är de inte speciellt aggressiva, men när de väl nått en längd på ca. 10 cm upptäcker de att om de använder kroppsstyrkan rätt kan de både få större utrymme och mer mat." det har en av Oscarna märkt, tror att det é en hona, jo, eller så kan det vara en hanne, men den skuffar undan dom mindre när det är matdaggs o dom hoppar upp i täckglaset rätt offta när man går föbi, knepiga små filurer, men jag diggar dom..

                    rätt fina firrar o dom vi har i vårt kar hemma är rätt griniga på varandra, dom har redan skrämmt en ur karet, så nu e da bara 4.a kvar.. :/ jo, rätt charmiga fiskar. "
                    fiskpinnar smakar skit

                    Kommentar

                    • Micke_A
                      NCS Medlem
                      • januari 2003
                      • 638

                      #11
                      Hej

                      Jag läste en rätt kul grej, om en som lämnade in en påfågel i en zooaffär. När han hade lämnat in den, så började den matvägra, och låg bara och tjurade på botten. Efter nå´n vecka kom han tillbaka för att se hur det var med den, och när den fick syn på honom levde den upp, och tog genast maten som han la i. Så de lär sig känna igen sina ägare, och kommer till och med ihåg honom/henne trots att de inte har sett dem på ett tag.

                      Jag har 6 påfåglar nu, som är ca 15 cm, som jag hoppas få ett par av. Hade tre som jag tror är honor, och köpte tre till, och allt gick fint, de gamla och de nya bråkar inte nå´nting. Hoppas att jag kan få ett riktigt par den här gången, och inte två honor som leker, som för några år se´n.

                      MVH Micke
                      MVH Micke

                      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Så den åt bara när den ursprungliga ägaren gav den mat!

                        Jocker, hur stora är dina?
                        Har fixat lite natt belysning till mitt kar, ser rätt häftigt ut när där bara kommer förbi en stor skugga=)

                        Ska ut och köpa skalade räkor till dem. (sprutar dem inte ut genom gälarna i stora moln)
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          köp oskalade råa räkor å ge dem stjärtarna med skal på. det är ett bättre foder än de färdigskalade kokta räkorna. och billigare i de flesta fall!
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #14
                            Så dem kan smällta skalet?
                            Får väl testa.
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              citatå dem kan smällta skalet?
                              Nej, i naturen så skalar de räkorna och rensar fisken innan de äter (de kör gärna en skvätt lime också). Tyvärr har de tappat detta fantastiska beteende i akvarium.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...