Hur får man tyst på Aqua Clear 402

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #16
    jag har 7 st. aqua clear och tre är tysta resten ligger i en låda...
    dom verkar vara mycket ojämna i kvalla.

    det är ganska konstigt att en pump på ca. 400 l/h låter så illa medan mina saltvattenpumpar som är på mellan 2500-6500 l/h är mycket tysta.
    Det är AM Oceanrunner-pumpar som inte är speciellt dyra (billigare än Eheim!)

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #17
      Henke: Jo jag funderade med på det.. Men som sagt det är min första och jag ska inte säga något efter bara en. Men flera verkar ju ha haft samma problem.


      Men vad räknas som mindre kar då? Jag pratar ju om något till mitt 450 liters nu..

      Okej ska kolla in den.
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • december 2002
        • 1339

        #18
        Henke:

        Dom här tunze-pumparna här väl du. Vilken sort är det du har?
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #19
          jag har 7 st. AC pumpar och 3 st. är hyfsat tysta, resten ligger i en låda..
          jag tycker det är konstigt att en pump på 400 l/h låter illa medan mina saltvattenpumpar som pumpar mellan 2500-6500 l/h är mycket tysta och det är AM Oceanrunner pumpar som är billigare än Eheim...

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #20
            Linda: Aha jag trodde du skulle ha till nått mindre kar ..Dom jag skrev inom parantes pumpar från 4200L/H och upp till en bra bit över 10000L/H...

            Stelin:Just nu har jag den Största Streamen på 12000 L/H och 2st luftkylda pumpar som heter 2002 och pumpar 2400L/H

            AM pumparna som Ante snackar om har jag också hört nästan bara bra grejer men endel säger att dom låter endel dom med...Medans andra säger att dom låter mindre än eheim...Förövrigt brukar Aqua medic göra bra grejer och deras pumpar lär också vara dé...

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              henke:
              Aha, jag är ute efter ett tystare alternativ än min eheim 1262 pump. Funderar på tunze turbelle powerhead 3000/2(ska ha den kopplad till en bit filtermatta) och hoppades du hade en sådan så att man ev kunde få ett omdöme om dess tysthet.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #22
                Den vanliga Tunze serien (powerhead & även electronic) ska vara dom tystaste har jag hört, och är det så så bör man absolut inte höra ett ljud från dom eftersom min streampump hör man inte alls..Ifall du vill ha ett omdöme av just den pumpen så tror jag "Jowa" här på forumet har en sånn..

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #23
                  Stelin; Du som har 1262:an.Får du problem med värmen i karet utav den? Hur använder du dig av den? Bakom en heltäckande filtermatta på kortsidan,el på annat sätt,vilket?

                  Har själv en men tycker den är långt ifrån optimal då den är så stor/klumpig och alstrar mkt värme.Den är ju på 80w,tror jag. Kanske gör jag ett eget "ytterfilter" av den...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #24
                    Henke: hehe.. Nej det är mitt 450liters som gäller till men jag blev osäker på när du sa att det inte passade till mindre kar. Att man var tvugen att ha ett på flera tusen liter för att det skulle gå..

                    Nej men jag ska testa och rengöra det funkar inte det så blir det en ny av ett sort. Ehiem har jag aldrig klagat på innan så det är ju ett hett förslag.. Så kanske man kan passa på att köpa den i tyskland när man ändå ska dit...
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #25
                      Sorry Linda jag fatta inte att det var 450liters karet...Det trodde jag redan var igång och att du var nöjd med det ..

                      450Liters räknas inte som mindre kar=)

                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 404

                        #26
                        Henke: Trodde du visste att jag har problem med att bestämma mig och gav upp SA och har skaffa malawi?
                        Nej men det funkar bra utan just den pumpen, verkar tom som att jag kan vänta mig småttingar av Trewavsae, om jag nu tolkar "deras dansade och synliga genitalier och att honan verkar ha något i munnen" nu rätt..Men det tillhör inte ämnet till.

                        Hehe jo i min drömvärld så önskar jag att jag kunde säga det..Mitt lilla 450liters..
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1339

                          #27
                          Ozric:
                          Jag hade den tidigare i mitt 720 kar men den åkte ut främst pga av att den förde för mycket liv(karet är bara 2-3m från där jag sover)
                          Den användes med en bit 10*10*40 filtermatta typ http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1605 . Pumpen med sina 80w påverkade helt klart temperaturen i karet med ett par grader.

                          Nu använder jag istället eheims 2252 innerfilter tillsammans med deras 2250 samt 2260 ytterfilter i karet. Men skull ändå vilja ha ett kraftigare innerfilter ihop med dessa, så det blir nog den där tunzepumpen som jag skrev om tidigare.
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #28
                            TACK STELIN!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...