Hur får man tyst på Aqua Clear 402

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    Hur får man tyst på Aqua Clear 402

    Hej..

    Efter att ha fått tag på en Aqua Clear 402, så har vi nu nått punkten att det börjar bli väldigt jobbigt med det ljud som den avger.. akvariumet ligger precis vid sängen och pumpen är med precis vid huvudkuddarna. Och det går knappt att sova.. Man hör tom med den när tven är på.

    Vad kan man göra för att få den att bli tystare?
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • september 2002
    • 1913

    #2
    Tyvärr är det typiskt aqua clear!,

    Kolla ordentligt så att den inte ligger emot nånting...T.ex emot glaset..Den låter mycket mycket mer när man har syreslangen på så om den är på så ta bort den och rikta istället pumpen mot ytan...(om du inte redan har det)

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      HeNkEdeh: OKej det var ju inte roligt att höra.. Köpte den inte själv utan fick den.. Men nu fundera jag allvarligt starkt på att byta den.. :/

      Hmm det låter ju inte bra.. Den har ingen syreslang.. OKej jag har den mitt i efter att ha ändrat om den flera gånger.. Den blir inte tystare om man kör den som ett innefilter? Tänkte att filtermassan kanske kan vara lite "ljuddämpareaktigt".
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det är inte typiskt för Aquaclear!

        Kanske låter 402 mer än en 301, men jag kan lova att jag knappt hör att mina 301 är igång om jag så lägger örat emot sidorutan.

        Aquaclear är billiga cirkulationspumpar och kanske finns det fler "måndagsexemplar" än vad det finns på de dyrare, men jag anser ändå att Aquaclear överlag är väldigt prisvärda. Jag vet dock att de pumpar som ligger ovanför 402 i kapacitet lätt avger vibrationer och det kan vara störande om t ex det övergår till lysrampen.

        Men att säga att det är typiskt för Aquaclear tycker jag är en stark överdrift. Däremot har Henke rätt i att man får ljud (dock lågt) om man har i syreslangen...tar man bort denna så fungerar den bättre.
        Har den andra missljud så kan det vara problem med rotordelen...den måste sitta perfekt ihopsatt (som med alla andra apparater).

        Allt handlar om pengar...vill man ha garanterat tyst eller så minimalt ljud som någonsin möjligt så får man betala mer.

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          Om man säger att Aqua clear är tyst så har man aldrig haft en tyst pump That's it!

          Hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag aldrig tycka att en pump som låter som ett tröskverk är prisvärd...

          Visst den är billig och kanske en bra lösning och rätt kvalite för många!Men dom är oftast inte tysta!

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • juli 2002
            • 404

            #6
            Tricella:

            Okej jag vet inte.. Jag säger inget om det..

            Men jag kan lova dig att du hade fått ont i huvudet om du hade gjort det här..


            Jag kräver inte en total tyst pump men jag vill inte ha pump som låter som en motorbåts motor heller...[8D]

            Jag fick tipset att rengöra den och kolla genom den ordentligt.
            Jag ska göra det i morgon och se vad som händer..
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Henke...

              Vi har nog upplevt olika versioner av Aquaclear...det menas inte att den andra behöver ha fel...bara olika erfarenheter.

              Jag har haft och har Eheim pumpar...de är nog ganska kända för att vara något sånär tysta iallafall...och det är den nivån jag bedömer andra pumpar efter. Om jag nu lägger örat mot sidorutan och knappt hör pumpen, menas det då att jag antingen har den avstängd eller att jag är döv??

              Kan det kanske vara så fruktansvärt att jag lyckats få -inte en- utan tre stycken Aquaclear som är så tysta?

              Kommentar

              • Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 1913

                #8
                Jag har i tidigare trådare då jag sakt att aqua clear låter mycket fått svaret att det är 802an och dom starkare som låter mycket...
                Men i denna tråd kommer det juh även fram att 402 är likadan..

                Själva har jag haft 2 st aqua clear och bägge dessa lät väldigt mycket..Så jag tror(vet) att Aqua clear inte är tysta..För det tror jag inte stenhårt att det är jag som alltid har rätt!,(även fast jag litar på min hörsel)

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • april 2004
                  • 313

                  #9
                  Prova med nån alternativ lösning att fästa pumpen på, nått innovativt och ljuddämpande.

                  Kommentar

                  • Hasse_H
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1081

                    #10
                    Jag har haft två olika AquaClear 402. Båda har varit väldigt tysta och inte gått att höra om jag lagt örat mot glaset där den suttit. Och mina hörselprov är u.a. Så jag delar Tricellas positiva erfarenheter, men utesluter inte att det säkert kan finnas exemplar som låter mer.

                    Annars kan det i detta fallet vara som jag skrev på en annan site där denna frågan också ställts, att pumpen behöver rengöras alt. det behöver bytas nåt lager eller en axel. Inget håller för evigt utan lite tillsyn och underhåll.

                    /Hasse

                    Kommentar

                    • Norpan
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 103

                      #11
                      Min 402:a är också tyst så länge den inte kommer åt täckglaset.. Min 201 (som i ochförsig är svag låter ingenting, tystare än eheim ytterfilter)
                      //Jenny

                      Kommentar

                      • Linda A
                        Användare
                        • juli 2002
                        • 404

                        #12
                        ZakatH: Hehe kommer du på någon får du gärna säga till.

                        Norpan: Jag har inget täckglas utan heltäckande ramp. Och pumpen kommer inte åt det.

                        Hasse_H: Som sagt innan ska jag testa det som du föreslog. Men kan ändå vara bra att höra vad andra säger..

                        HeNkEdeh: Ja min låter väldigt mycket sen om vad det beror på vet jag inte.


                        Jag kan inte tycka att detta har en sak att göra om jag är känslig ang ljudnivårer. För jag anser inte att man ska höra pumpen om tven är på. Och min kille som inte är ljudkänslig klagar med på den.


                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                        Kommentar

                        • roccster
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 583

                          #13
                          Snobben: bara att byta tills du får en bra. Jag hade 4st 402or hemma hos mig innan jag fick tag i en som har acceptabel ljudnivå, observera att jag sa acceptabel. De är på inget sätt ljudlösa men jämfört med tex. Maxijets (tror jag de heter) likvärdiga pump är de bra mycket tystare.
                          Nu har jag 2st bakom min filtermatta. Den som går hela tiden är så tyst så att jag inte stör mig på den men nog brummar det. Den andra brummar lite mer men den går bara på i intervaller (på dagen).

                          När det gäller brummande pumpar har jag testat så många att jag snart blir tokig. Hade jag gjort om allt idag hade jag nog satsat på en pump som är dyrare. Kanske en Eheim eller Tunze. Men innan jag hade gått så långt att jag skulle bli tvungen att slänga ut flera tusen kronor hade jag velat testa AquaEls pupmhuvud: http://www.aquael.com.pl/en/akwaryst...nowe.php?id=20 iofs bara 600l/t men med tanke på hur tysta deras interna (konpletta) pumpar är hade det varit skoj att höra om deras huvuden håller samma standard.
                          MVH

                          / Richard
                          http://www.ornemark.com

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 404

                            #14
                            roccster: ah det låter ju inte bra direkt.. Alla verkar ha väldigt olika åsikter om aquaclear. Men jag vet inte om jag tycker att det är värt att köpa flera tills jag hittar en bra. Då är det ju lika bra att satsa på en som man vet är bra ifrån början.


                            Aquaels innefilter tycker jag kan låta en del med. Men inte som denna.

                            Men innan jag säger något mera ska jag testa att rengöra den..
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • Henrik Dehlin
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 1913

                              #15
                              Jag tycker detta med Aqua clear är ett mysterium!
                              Antigen så är det väldigt varierade kvalité på dom,eftersom Hasse_H och Tricella bara har fått tysta Aqua clear och snobben jag och roccster fått sånna som låter väldigt mycket..Eller oxå är det nån av oss som har knepig hörsel.

                              Om du ska köpa en ny pump Linda så köp en bra från början är mitt tips,tyvärr kostar dom juh mer men enligt mig är det värt det...Bra märken är t.ex eheim & tunze (och ATK,Deltec,Aquaconnect) Fast dom är nog bara å glömma i mindre kar..

                              En ny pump som tydligen ska vara knäpptyst (har själv inte prövat eller hört den) är Quiet One och den kostar heller inte så mycket som dom andra bra pumparna, men jag tror heller inte den finns i sverige...Men här är en länk till dom iaf!

                              Pentair is dedicated to excellence in all aspects of our business. Whether you need system design, technical service or unrivaled equipment-you can count on us.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...