Spelar det någon roll vad burken står på???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T

    #16
    citatitter och leker med en tjock bok och en kaffekopp. Det blir stabilt!
    Det hänger ju lite på tyngdpunkten också. Prova med ett snapsglas och en guldtacka istället så får du se...?

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #17
      Ola:
      Det var bra info om varför det är bättre med ribbor än heltäckande frigolit! =) Aldrig hört det förr. Tänker ni då att när frigoliten tyngs så försöker den "smita ut", som en deg ungefär? Och det är därför bara hörnen blir belastade (för att de blir tjockare)?

      Tycker själv att det ser värre ut när man har ett 900liters kar på aluminium ställning på 8 ben. Det är ju som att ha en personbil på ställningen på parketgolvet i vardagsrummet! Brrr.. Men, jag har fått lära mig (i någon annan tråd här) att parket/laminat golv är inte så vek som den ser ut. Krävs en hel del för att den ska knäckas.

      Ställningen ser ju ut som om den täcker nästan 30% av akvariets bottenyta, vilket nog är mer än väl.
      Adde:
      Man får verkligen hoppas att ställningen inte är ihålig! Då håller jag med dig!

      mvh
      /Kid

      Kommentar

      • Adde
        Användare
        • september 2004
        • 28

        #18
        KID, jag skulle bli mycket förvånad om ställningen är SOLID. Jag förutsätter att den är ihålig, annars är den riktigt riktigt tung!!
        Marmor. Densitet, 2715 kg/m3

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Tja boys!

          Sitter själv och är lite orolig för mitt MP-karat kar med måtten 160x60x60. MP har inte dessa mått som standard utan jag har fått det special gjort genom grossisten (Dogmans). Det är ett överhäng på 23cm på vardera kortsidan, det är dock ett extra stöd på skåpens yttersidor i mitten (se denna länk på ett MP-karat 150x50 så förstår ni hur det ser ut; http://www.aquaristikshop.com/cgi-bi...EoDdOImlQdhA1f
          Det är ju fabrikstillverkat så det borde hålla men i och med att det är special gjort så är jag lite orolig över konstruktionen. Jag hade tänkt sätta något extra stöd i varje hörn men då blir det inte lika snyggt. Tyngden tas ju upp av skåpens gavelsidor så det ska väl mycket till för att skivan ska böjas, vad anser ni?

          Kommentar

          • robban-h
            Användare
            • maj 2003
            • 24

            #20
            är det bara jag som tycker att det är ett ok pris på burken? 2 mh lampor btn-bakrund stort filter och så, marmor foten hade åkt på tippen om jag köpt den finns liksom ingen plats att gömma prylarna på

            Kommentar

            • Adde
              Användare
              • september 2004
              • 28

              #21
              JAg tycker också priset är OK!!

              Dock är jag allmänt skeptisk mot stora och föråldrade helglasakvarium pga av läckagerisken.

              Kommentar

              Arbetssätt...