Spelar det någon roll vad burken står på???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • maj 2024

    Spelar det någon roll vad burken står på???

    Ofta skrivs det ju här på forumet om hur rakt bänken måste stå, hur tjockt virke som behövs i bänken mm. mm. Jag satt och gluttade lite på blocket och hittade den ena mer fantastiska lösningen än den andra. Den här är nog den mest faschinerande: http://www2.blocket.se/view/3545373....l=0&c=1&city=0Det känns ju som man inte ska oroa sig så mycket om man har en någorlunda bänk.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    En liten knuff kanske?=)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      mm sett det karet på blocket jag me. skulle aldrig aldrig våga ha det så. undrar hur stabilt det blir. samma sak om påfrestningarna på glaset , det måste slita hårdare att inte ha hela vägen ut vid ändarna.

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • september 2003
        • 328

        #4
        Häftigt!

        Men jag skulle nog inte heller våga ha ett sådant... Ser ju ut som det ska tippa om man lutar sig mot det på ena sidan.

        Kommentar

        • Juanito
          Användare
          • maj 2002
          • 180

          #5
          Skull inte haf frigoliten på det viset vid en sådan istallation. Skulle snarare haft tunnare mot mitten och kraftigare mot sidorna. Annars ser jag inget större problem annat att jag inte gillar utsendet.
          juanito

          Kommentar

          • Adde
            Användare
            • september 2004
            • 28

            #6
            Man får inte försumma den höga golvbelsatning [kg/kvm] denna konstruktion medför. Tycker att det är en idiotisk och mycket riskfylld akvariebänk. Tror inte omplacering av frigoliten hjälper något nämnvärt.

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • mars 2004
              • 256

              #7
              Ser stabilt ut tycker jag.
              Det är ju en solid skiva under karet som säkert väger mer än 0,5 ton! Hur rubbar man den tror ni?

              Frigoliten tycker jag däremot är lite konstig. Varför inte
              en "heltäckande" skiva?

              @juanito
              Varför tunnare mot mitten och krafigare mot sidorna? Det skulle ju innebära att akvariet inte står på något i mitten och det blir risk för att den knäcks?

              @Added
              Tror faktiskt att belastningen per kvm är mindre på den konstruktionen än för de andra flesta som har aluminiumstativ med 6-8 fötter på knappt 10cm2 vardera!

              mvh
              /Kid

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                citat:Tror inte omplacering av frigoliten hjälper något nämnvärt.
                Självklart gör den det! Det som jag ser som främsta risken är att skivan böjs, och då skulle den föreslagna omfördelningen av frigoliten ta hand om det. Personligen tror jag inte att det skulle tippa ens om man verkligen försökte. Foten verkar snarare sprida trycket mer än vad fyra smala fötter gör i vanliga fall. Visst på just den kvadratmetern är det mer. Sedan känner jag mig lätt obekväm med att okända personer hängs ut i olika forum även om det i just det här fallet inte är riktigt så.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  citater stabilt ut tycker jag.
                  Det är ju en solid skiva under karet som säkert väger mer än 0,5 ton! Hur rubbar man den tror ni?
                  Visst är skivan solid men en bänkskiva är ju fortfarande böjbar. Jag skulle aldrig våga ha det överhänget.

                  Är det ingen som känner en konstruktör som kan räkna lite på akvarier och bänkar? Hur man kan bygga utan att det är några risker. Är visserligen byggnadsingenjör själv men det var länge sedan jag "praktserade" och ännu längre sedan jag räknade hållfasthet i plugget. [xx(]

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    citat:Frigoliten tycker jag däremot är lite konstig. Varför inte
                    en "heltäckande" skiva?

                    @juanito
                    Varför tunnare mot mitten och krafigare mot sidorna? Det skulle ju innebära att akvariet inte står på något i mitten och det blir risk för att den knäcks?
                    1. En heltäckande skiva slutar med att man bara får belastning i de fyra hörnen. Bäst fördelning får man med ribbor. Att placera är OK om man inte är rädd för att skivan böjs (tryck ihop i hörnen vilket förhindrar att det endast blir belastning där.

                    2. Samma som ovan, men risken är att skivan böjs och mer mellanrum mellan ribborna gör att de kan pressas ihop bättre och förhindrar att akvariet knäcks.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #11
                      citatedan känner jag mig lätt obekväm med att okända personer hängs ut i olika forum även om det i just det här fallet inte är riktigt så.
                      Det var inte min mening att hänga ut någon. Det var ett exempel på hur folk placerar sina akvarier. Det här kanske är stensäkert vad vet jag men själv skulle jag inte våga ha det så och jag tycker att det är av intresse med en disskusion om ämnet. Bilden ligger publicerad på blocket, att jag länkar till den här kan väl ändå inte vara att "hänga ut"?

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Jag menade generellt. Eftersom "uthängning" av blocketanonser har skett och att många (inklussive jag själv) ogillar det rejält så ville jag som mederator påpeka att jag fortfarande inte gillar det men att jag ser den här diskussionen som helt OK. Jag borde ha vänt på meningen + inte haft med ordet "riktigt" dvs. något åt hållet "I det här fallet är det förstås helt OK, men...".
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Adde
                          Användare
                          • september 2004
                          • 28

                          #13
                          citat:@Added
                          Tror faktiskt att belastningen per kvm är mindre på den konstruktionen än för de andra flesta som har aluminiumstativ med 6-8 fötter på knappt 10cm2 vardera
                          Om du går strikt efter definitionen av tryck så blir belastningen högre med aluminiumstativ. Men i detta fallet har du en cirkulär "strimla" (troligtvis) yta som tar upp hela akvariets tyngd (approximationen kan kanske inkludera den cirkulära ytan innanför strimlan). PÅ ett aluminiumstativ med tex 8 ben kan man approximera kraften som om den vore utbredd över hela akvariets bottenyta. Lasten är inte utbredd så approximationen e grov och bör inte användas strikt men kan vara vägledanden vid konstruktion akvariebänkar mm.

                          Kan garantera ett det uppstår onödiga/riskabla spänningar på glaset/(framförallt botten) pga av överhänget.....om nu inte skivan är av sten/granit/marmor lr liknande

                          Kommentar

                          • Adde
                            Användare
                            • september 2004
                            • 28

                            #14
                            citater stabilt ut tycker jag.
                            Det är ju en solid skiva under karet som säkert väger mer än 0,5 ton! Hur rubbar man den tror ni
                            Fundera på hur en gungbräda fungerar så inser du nog lätt att det kan bli instabilt oavsett vikt. Osymmetrisk viktffördelning ökar risken.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Sitter och leker med en tjock bok och en kaffekopp. Det blir stabilt!
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...