Husfix och färg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Man målar hobbyfärgen ovanpå den redan ditsatta husfixen. Alltså efter det att husfixen torkat (detta har jag redan skrivit ovan om du läst det).

    Zoomi: Du får välja själv hur du vill göra. Bakgrunden blir mer hållbar om man lackar...
    Jag tycker du skall lacka den oavsett om du skall ha malar eller inte.

    Kommentar

    • zoomi
      Användare
      • september 2004
      • 142

      #17
      k... men jag ska nog inte lacka, ganska dyrt + jag vet inte om bygget kommer hålla och det är dyrt och klyddigt..
      Epotex ska jg ha om jag ska ha nått lack men då måste man ju skicka efter eller nått?
      Ska nog leta efter färgpigment till rätt pris och köra på... pH värdet höjs men till malawis fördel väll?
      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • juli 2004
        • 428

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av zoomi

        k... men jag ska nog inte lacka, ganska dyrt + jag vet inte om bygget kommer hålla och det är dyrt och klyddigt..
        Epotex ska jg ha om jag ska ha nått lack men då måste man ju skicka efter eller nått?
        Ska nog leta efter färgpigment till rätt pris och köra på... pH värdet höjs men till malawis fördel väll?
        Zoomi! Jag skulle nog råda dig att lacka! Tänk på allt jobb du lägger ner på bygget? och sedan kanske det inte håller! Nä fråga Morsan och Farsan och förklara hur det är så betalar dom säkert, hade min son bara varit helften så intreserad som du verkar så hade jag pröjsat(även fast jag är extremt fattig just nu ) Sen är det så här snålheten bedrar visheten!! Bätre att ta det i lungn och ro och få det ordentligt gjort! annars kommer du bara att ångra dig!

        Håller oxå på att bygga, men mitt är bara en hög glas som står i vardags rummet, men jag tar det lungt och samlar lite pumpar och anndra grejer under tiden, och njuter under den här planerings tiden,
        Sen tänker jag på att det här ska bli det snyggaste akvariet någon sett... Som sagt Zoomi, skynda långsamt!!

        Kommentar

        • Kalk
          Användare
          • september 2004
          • 26

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av zoomi
          Allmogefärg fanns också och det är ok att köpa men funkar det som sagt om det funkar hur ska man göra?
          Allmogefärg har jag använt själv. Dels så blandade jag lite svart allmogefärg med husfixsmeten för att få en mörkare grundfärg att måla på och dels målade jag på husfixen när den väl torkat och då använde jag pensel och svamp. Till slut lackade jag med nordsjö epolan v epoxi golvlack. Jag har nu haft ena bakgrunden i vatten i drygt 2 månader och det visar inga tecken på att den håller på att gå sönder. Ta gärna en titt på min zoon så ser du iaf slutresultatet.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

          Kommentar

          • Eric Samuelsson

            #20
            Jag gjorde en bakgrund för tre år sedan med husfix och färgpigment utan att lacka. Jag har > 15 st Ancistrus i karet och bakgrunden är inte det minsta sliten.

            Personligen förstår jag inte varför man ska lacka (om man använder husfix). Jag tycker lackade bakgrunder är fula, dessutom kostar det pengar. Har ni som förespråkar lack någonsin provat utan lack?

            Det är möjligt att min bakgrund börjar bli ful om ytterligare tre eller fem år, vem vet? Jag funderar redan på att byta ut den bara för att få en ny design, och jag tänker inte lacka den i så fall.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Eric: Jag har haft en olackad bakgrund och den blev snabbt nedtuggad på vissa ställen av Ancistrus malar. Jag lackade bakgrunden först, men pga ett misstag av mig så vitnade den. Detta gjorde att jag husfixade över "misstaget" och det dröjde väl ett år innan malarna förstört bakgrunden.

              Kommentar

              • zoomi
                Användare
                • september 2004
                • 142

                #22
                kk ... tack eric. och jättetack tricella!och alla andra!
                Nu har jag bestämt mig... jag ska inte lacka, för klyddigt. men kanske i framtiden... nu vil jag bara ha några frågetecken utsträckta..
                Fråga 1: Hur mycket epotex får man för dem 400kr du ska tricella ca ml då?
                Fråga 2: Istället för färgpigment kan man använda hobbyfärg att blanda i husfixen?
                Fråga 3: Vad är skillnaden mellan hobbyärg och allmogefärg?

                det var allt för denna ggn!
                Tack på förhand!
                Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Fråga 1: Kontakta Epotex så får du veta exakt pris. Det var länge sedan jag själv använde produkten.

                  Fråga 2: Jag har personligen inte haft hobbyfärg inblandad i husfixen så jag vet inte hur det fungerar. Kanske släpper husfixen ut hobbyfärgerna och gör vattnet i karet dåligt...men detta vet jag inget om.

                  Fråga 3: När man köper hobbyfärg så ska man använda det som kallas "allmogefärg". Det är de jag använde...vattenbaserad.

                  Kommentar

                  • mr_loffe
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 76

                    #24
                    Zoomi: Du skriver att du ska ha segelfenspleco = Gibbiceps? Du tror inte dom gnager lika mkt som ancistrus..
                    Det tror jag.
                    Min jag hade gnagde på rätt bra på min bakgrund i min gamla 375:a
                    Eller vad tror alla andra?
                    Skulle råda dig att lacka i vilket fall.

                    M.v.h Olof

                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197359

                    Kommentar

                    • zoomi
                      Användare
                      • september 2004
                      • 142

                      #25
                      k.. inte 100% segelfensplecon iom att jag fått höra att mbunas ska vara rätt tuffa mot sådana.. bita ev deras vackra fenor..
                      Var på BauHaus idag och kollade och jag hittade,
                      Tonex, producerad av acryl-beckers. flytande, antilösningsmedel.
                      Och ett annat pulver. ??? & Cronberg något liknande. stod ingenting om det bara Färgpigment... men kan inte det lösas upp eller vara gidtigt för fiskarna... ni som använt.. hur har ni gjort?
                      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                      Kommentar

                      • mr_loffe
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 76

                        #26
                        Zoomi: Ja då förtas ju hela idéen med att ha dom. Var lite rädd att mina hantlar skulle vara på min men det var lugnt.
                        Lycka till!

                        Kommentar

                        • zoomi
                          Användare
                          • september 2004
                          • 142

                          #27
                          Alfårt & Cronholm hette det ena... är det ok då?
                          går detta att ha, det förgiftar inte vattnet eller fiskarna?
                          Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...