Husfix och färg??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    Användare
    • september 2004
    • 142

    Husfix och färg??

    se länken:


    Har som ni ser byggt upp ett stenparti av frigolit och nu har jag köpt Casco Husfix, men jag undrar hur ska jag färga "stenarna" Färgpigment= 100ml för 118kr lite för mycket och för dyrt. Hobbyfärg 28kr för lite mindre färg och det kan jag gärna tänkas köpa men funkar det och om det funkar hur ska jag göra... blanda i husfixen eller?
    Allmogefärg fanns också och det är ok att köpa men funkar det som sagt om det funkar hur ska man göra?
    Finns det nått annat sätt att färga eller finns det andra färg-saker som man kan använda
    Tack på förhand!
    Den som inte orkar jobba får nöje nobba!
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Vart har du varit och hittat de där dyra burkarna??

    Färgpigment hos t ex Färgtema är inte så dyrt...hobbyfärg hos Rusta kostar en tia styck.

    Kommentar

    • zoomi
      Användare
      • september 2004
      • 142

      #3
      i malmö...
      Färgtema...
      mobilia...

      men... tricella... hur målar jag med hobbyfärg?
      Om jag använder hobbyfärg måste jag lacka då eller?
      Kan jag hälla nr det i husfixen...
      Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

      Kommentar

      • zoomi
        Användare
        • september 2004
        • 142

        #4
        ingen som kan svara?
        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag förstår att du är ivrig och vill ha svar, men av någon anledning så får du inte svaren trots att det finns personer här som kan svara mer än jag. Jag tycker det är dåligt, men det är min personliga åsikt. Du kan även själv leta genom "sök" på forumet och där skriva "husfix", "färgpigment", "hobbyfärg" för att titta vad som skrivits förut...det hjälper en hel del.

          Jag har själv inte blandat hobbyfärgerna i husfixen utan endast målat dom ovanpå när husfixen torkat. Man måste lacka efter att man använt sig av hobbyfärger. Jag vet inte hur det är med färgpigment, men där kan jag tänka mig att man kanske borde lacka också beroende på vad man väljer att blanda ned i husfixen.

          Överhuvudtaget så råder jag alltid att man lackar...

          Vill man någon gång ha t ex Ancistrus eller andra malar så kan de snabbt gnaga ned till frigoliten om man inte lackat. Det förstör ju bakgrunden och då känns hela projektet värdelöst.

          Sedan vill jag samtidigt passa på att uppmana övriga medlemmar att lägga manken till och hjälpa till på forumet med råd.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #6
            citat:Jag förstår att du är ivrig och vill ha svar, men av någon anledning så får du inte svaren trots att det finns personer här som kan svara mer än jag. Jag tycker det är dåligt, men det är min personliga åsikt.
            Om man tar det lite lungt och inte tror att alla sitter inne på en söndag så kommer man att få svar till slut,

            men men endel kan inte vänta längre än 2 timmar??,

            Kommentar

            • zoomi
              Användare
              • september 2004
              • 142

              #7
              kk... men vad har du målat med?
              Alltså vad kan man använda att lacka med.... epotex vet jag redan men vad brukar det kosta?
              Hur lackar man? bara pensla på eller sprayar man eller vad?

              SRY om jag är lite ivrig, inte meningen men vill lixom få klart arbetet så fort så möjligt och börja med underbara mbunas, (första ggn jag ska ha ciklider)
              Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Du behöver inte be om ursäkt för att du är ivrig, jag vet hur det är att pyssla med byggen.

                Jag målade hobbyfärgen med pensel och svamp. Jag drog några drag av en färg och "rubbade" sedan in detta på stenen så att det blev en "smutsig" känsla över det hela...jag gjorde i flera lager med olika färger. Slutligen tog jag vit färg och duttade ovanpå väldigt fint...

                Epotex, eller annan lack, målar man på med pensel.

                Henkedeh: Jag menade inte att alla ska svara, men det finns noterat att det är över hundra besökare så nog borde det finnas någon som kan ge råd inom två timmar...det är iallafall vad jag tycker.

                Kommentar

                • zoomi
                  Användare
                  • september 2004
                  • 142

                  #9
                  kk... tack..
                  Men det finns väll giftiga ämnen i vissa lack-material så det jag undrar är om man kan använda alla eller bara speciella och nått du/ni kan rekommendera förutom epotex och till slut hur mycket brukar epotex kosta...
                  Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Jag vet inte exakt hur mycket Epotex kostar, men om du skall skicka efter så går det nog på ca 400kr (inkl frakt) för lacken till en 375L bakgrund.

                    Jag har använt mig av Nordsjö´s golvlack Epolan V (2-komponent, vattenbaserad lack) och den kostade 250kr. Men jag råder ändå att man köper Epotex då den känns betydligt säkrare att använda...och den är ju speciellt framarbetad för att lacka t ex akvarieändamål.

                    En liten undran...vad betyder "kk"??

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      #11
                      citat:Jag har använt mig av Nordsjö´s golvlack Epolan V (2-komponent, vattenbaserad lack) och den kostade 250kr. Men jag råder ändå att man köper Epotex då den känns betydligt säkrare att använda...och den är ju speciellt framarbetad för att lacka t ex akvarieändamål.
                      Håller med, jag lacka med Epolan ett tag och efter ett par månader så gick lacken sönder ;

                      citat:En liten undran...vad betyder "kk"??
                      kk kan betyda mycket men just nu tror jag han menar typ "okej" och inget annat?

                      Kommentar

                      • zoomi
                        Användare
                        • september 2004
                        • 142

                        #12
                        kk = okej
                        men måste man skicka efter epotex... säljs det inte i färgbutiker?
                        Men om jag inte ska ha ancistrusar lr andra knapriga malar.. bara segelfenspleco... kan jag då bara smeta på med husfix sen måla med hobby-färger på? Utan att lacka?
                        Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Nej. Om du använder hobbyfärg så måste du lacka. Det måste du inte göra om du blandar i färgpigment i husfixen även om jag förordar att man även då lackar...

                          Hur kan "kk" bli okej? Då är det väl lika enkelt att skriva "ok" eller?

                          Kommentar

                          • sleepy
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 294

                            #14
                            bara en fråga använder man hobby färg när man blandar ut me husfixen med ?? eller något annat? jag holler på att bygga en bakgrund till mitt 100 L och har precis kommit till delen när jag ska lägga på husfixen
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                            Kommentar

                            • zoomi
                              Användare
                              • september 2004
                              • 142

                              #15
                              kk= keykey = okej okej... förlåt då :-)

                              Men jag ska inte ha ancistrusar så att jag behöver inte lacka då?

                              100 ml färgpigment 118kr... hur länge räcker det, är det värt pengarna?

                              Vilka andra färgbutiker kan man handla i?

                              Den som inte orkar jobba får nöje nobba!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...