Efterjustera med skruvfötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #16
    Helt rätt Fish! 100kg/fot och 5cm diamter ger bara cirka 5kg/cm2, cirka 50N/cm2.

    Hur lyckas ni justera fötterna efter att ha fyllt i mer än 50%? Mina brukar sitta som berget. Om som anli har erfarat: är det bra att skruva fötterna när det är hög tryck på dem?

    Hur brukar ni mäta med vattenpass? På själva akvarieramen (toppen) eller på ställningen under akvariet?
    Brukar själv ta båda för säkerhets skull! Akvariet så att den inte spricker. Ställningen så att den inte blir sned och "böjer" sig!

    mvh
    /Kid

    Kommentar

    • jowa
      Användare
      • februari 2004
      • 194

      #17
      Placerade min ställning på rostskyddsmålade plattjärn för att få en bredare last på golvet samt för att kunna skruva på fötterna utan att förstöra parketten.

      http://hem.bredband.net/aquascene

      Kommentar

      • Anders
        Användare
        • april 2002
        • 42

        #18
        Problemet i mitt fall är inte att eken blivit deformerad. Det är istället att betongen under har varit ojämn, det har alltså varit luft under parketten.
        Tomt kar gick bra. Men när det fyllts har delar av parketten tryckts ner, dikt an förmodar jag, mot betongen.
        När ytan precis når övre vänsterhörnet, så diffar det 3-4 millimeter jämfört med det högra. Jag kan inte bedöma hur farligt snett detta kan vara.
        Kanske det enda raka är att tömma ut allt, justera om, och fylla upp karet igen?
        Anders

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #19
          Ja Anders gör så. Det verkar riskabelt annars ! Mr. Fish

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • juli 2004
            • 428

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

            Det Hasse skriver verkar vettigt. Ju större area man har emot underlaget,desto bättre. Hur räknar man ut tyngden/cm2 ?
            Den uppskattade massan(vikten av vattnet+glas+inredning)*ca 10(massan*tyngdaccelerasionen)ger tyngden i N(ewton). Man delar sedan tyngden med antalet bärande ben. För att få arean av en fot så används
            formeln : A(arean)= r2(radien,d.v.s. halva diametern gånger sig självt) *pi(ungf.=3,14). Tyngden per cm2 blir då : N(tyngden per fot)/
            A(rean per fot)
            Ett ex : akvarium(uppskattad massa=500kg ,åtta ben på ställningen, varav varje fot har diametern 3,5cm. 1/ tyngden : 500*10=5000N
            2/ tyngden per fot : 5000/8= 625 N per fot. 3/ arean av en fot :
            (3,5/2)*(3,5/2)*3,14 = 9,6cm2 4/ tyngden per cm2 : 625N / 9,6cm2 =65N/cm2 eller 0,65 N/mm2. (E)lasticitetsmodulen för ex:furu är 1200N
            /mm2 (har ej ek´s "E" framför mej)
            Alltså att en ekparkett dikt mot betong ska deformeras är osannolikt.Obs.att detta räkne ex. ej tar hänsyn till om det finns "trossbottnen",hur "stabilt" detta golv är, utan endast är ett exempel på hur hårt det är.

            Mr Fish, är du säker på att du räknade rätt[du verkar vara rätt haj på matte iaf.
            /Lasse




            Kommentar

            Arbetssätt...