Efterjustera med skruvfötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders
    Användare
    • april 2002
    • 42

    Efterjustera med skruvfötter?

    Har ett 720 på aluställning med åtta fötter med justerskruvar.
    Allt stod i våg tomt, men nu efter tid har parketten gett med sig varför det blivit lite snett.
    Hur stora är riskerna att efterjustera, låt säga ett halvfullt kar, med skruvarna för att få det rätt igen?

    mvh

    Anders Johansson
    Anders
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Riksabelt... höll med en liknande manöver i garaget och slutade det med att de yttra främre plötsligt tappade gäng när jag fyllde på vatten! "smäll"! Jäkligt läskigt! Karet tippade framåt kraftigt. Fick tömma så det vara bara någon decimeter kvar å sen försiktigt med domkraft pressa upp ställningen å lägga tunna masoniskivor under de havererde benen.
    Så man skall nog inte utsätta de där fötterna för onödig påfrestning!
    Anders L

    Kommentar

    • HDahlberg
      Användare
      • februari 2004
      • 92

      #3
      Hej!

      Ett tips är att lägga en tjockare skiva under ställningen, jag kostade på en Ikea bänskiva som oljas in med olivolja då och då för att slå ifrån sig vatten. Skivan gör att man sprider trycket över större yta och slipper sättningar eller märken i parketten.

      Det är nog bra att tömma akvariet och börja om, så det inte blir sättningar i akvariet också.

      Mvh

      Hasse

      Kommentar

      • ZakatH
        Användare
        • april 2004
        • 313

        #4
        Beror ju lite på hur man bor, eller snarare vad golvet ligger på..

        Kommentar

        • ZakatH
          Användare
          • april 2004
          • 313

          #5
          Kanske ska utveckla lite

          Om inte benen står rakt på reglar kan det bli större skillnader, står benen på reglar finns fortfarande risken för att karet inte står i våg när man fyllt det, men den är mindre. Att ställa karet på en ordentlig bänkskiva funkar bra. Att reglera med skruvarna är inget jag kan rekommendera, om du inte har rejäla doningar förstås.

          Kommentar

          • Anders
            Användare
            • april 2002
            • 42

            #6
            Hej, och tack för synpunkterna.
            Golvet är ekparkett, lagt på gjuten betong. Ställningen är den entums, fyrkantiga, aluminum. Jag funderade på bottenskiva först, men handlaren som också körde hem det trodde inte att det skulle behövas.

            Det kanske inte är så farligt om det står lite snett? Glaset kanske är tillräckligt
            mjukt och böjligt?

            mvh

            Anders Johansson
            Anders

            Kommentar

            • HDahlberg
              Användare
              • februari 2004
              • 92

              #7
              Måste snabbt svara, jag skulle inte våga chansa med att stå lite snett. Tror inte man skall underskatta detta med att det skall stå i våg, speciellt om man har satsat pengar på ett 720 liters kar, det skulle vara förargligt med katastrof. Akvariet är en sak men allt arbete med försäkringsbolag och annat...

              Mvh

              Hasse

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                När jag kommer att sätta upp 900 L så kommer jag att justera in fötterna, vända på ställningen... demontera fötterna för att sedan montera planbrickor motsvarande justeringen, skruva fast föttterna igen. Sedan på med karet.
                Är lite för nojjig för att lita på di där fossingarna
                Anders L

                Kommentar

                • jowa
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 194

                  #9
                  *Nerverna*

                  ;D
                  http://hem.bredband.net/aquascene

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #10
                    Tycker att det låter konstigt att en ekparkett,lagt på ett betonggolv ,skall ge med sig (ek är väldigt hårt)? Mr. Fish

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      #11
                      Lägger man inte ett mellanlägg mellan parketten och betonggolvet? Dessutom kan jag av egen erfarenhet säga att även (eller just därför) om det är Parkett så är det stort tryck på liten ytan blir det märken.

                      Men man kan ju räkna ut hur stor anliggningsyta en akvariefot har, vikten och då är nog kg/cm2 ganska stort. Trä är ju inget stenhårt material, inte ens ek. Dessutom är väl det väl inte massiv ek?

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        Torsten ,igen vad vill du komma fram till denna gång ? 720/8=90kg/fot
                        ca 30-40cm2/fot : inget tryck som klarar att deformera ek !

                        Kommentar

                        • Kid
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 256

                          #13
                          Håller med alla som är försiktiga här!
                          Flyttade nyss och var tvungen att helt tömma mitt 576liters och påbörja den i den nya lyan.
                          Svettas varje gång jag ska starta ett stort akvarie!
                          Gjorde som sådan att jag fyllde karet med sand och lite vatten (cirka 10cm kanske, sedan började jag att trixa med skruvarna.
                          Det blev bra, men det blir på något sätt aldrig perfekt med skruvarna. Alltid något som lutar en aning mer när man justerar något annat!!
                          Vilket fall som helst så fyllde jag sedan till 50% och lät det stå en dag, mest för att jag var nervös. Nästa dag kollade jag med vattenpasset igen. Det var ok så jag fyllde på till 75% för att nästa dag fylla till 100%. Det har stått i 3 dagar nu och jag går fortfarande och mäter med vattenpasset då och då!!

                          Mr.Fish
                          Tror att Torsten menar att ett 720liters kar kan nog väga 1000kg sammanlagt. Men låt oss säga 800 kg för enkelhetens skull. Då blir det 100kg/fot. Om varje fot är cirka 5cm i diameter blir trycket cirka 50kg/cm2. Ungefär som att sätta en tyngre 32tum tv på en ställning med en fot lika stort som tippen på ett pekfinger.
                          Kanske inget jättehögt tryck men det är ju tunna parkettskivor.

                          Vad jag vill säga är bara: Better be Safe than Sorry!
                          mvh
                          /Kid

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            Nu vet inte jag hur det är gjort i detta fallet, men normalt när jag ställer upp ett större akvarium så brukar jag efterjustera fötterna flera ggr under påfyllningen av vatten. Först när det är tomt, sedan vid 1/3 vattennivå, 2/3 vattennivå och vid fullt akvarium. Det brukar alltid finnas några millimeter att justera bort vid varje stopp.

                            Mitt 600 liters akvarium är justerat på det viset och det står på ekparkett som ligger på betonggolv utan att visa tecken på att ändra sig. För att minska anläggningstrycket på parketten så står fötterna på ishockeypuckar, det reducerar trycket på golvet till ungefär hälften.

                            /Hasse

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 1403

                              #15
                              Det Hasse skriver verkar vettigt. Ju större area man har emot underlaget,desto bättre. Hur räknar man ut tyngden/cm2 ?
                              Den uppskattade massan(vikten av vattnet+glas+inredning)*ca 10(massan*tyngdaccelerasionen)ger tyngden i N(ewton). Man delar sedan tyngden med antalet bärande ben. För att få arean av en fot så används
                              formeln : A(arean)= r2(radien,d.v.s. halva diametern gånger sig självt) *pi(ungf.=3,14). Tyngden per cm2 blir då : N(tyngden per fot)/
                              A(rean per fot)
                              Ett ex : akvarium(uppskattad massa=500kg ,åtta ben på ställningen, varav varje fot har diametern 3,5cm. 1/ tyngden : 500*10=5000N
                              2/ tyngden per fot : 5000/8= 625 N per fot. 3/ arean av en fot :
                              (3,5/2)*(3,5/2)*3,14 = 9,6cm2 4/ tyngden per cm2 : 625N / 9,6cm2 =65N/cm2 eller 0,65 N/mm2. (E)lasticitetsmodulen för ex:furu är 1200N
                              /mm2 (har ej ek´s "E" framför mej)
                              Alltså att en ekparkett dikt mot betong ska deformeras är osannolikt.Obs.att detta räkne ex. ej tar hänsyn till om det finns "trossbottnen",hur "stabilt" detta golv är, utan endast är ett exempel på hur hårt det är.

                              Problemet Anders har råkat ut för är att han troligtvis gjorde injusteringen av Al-ställningen då inte akvariumet var på plats.
                              Anders ,du får ta ur vattnet och den tyngre delen av inredningen(stenar+dyligt) och göra om injusteringen! Mr.Fish.


                              Kommentar

                              Arbetssätt...