Nytt Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders76
    Användare
    • augusti 2002
    • 48

    #16
    Hej igen
    Det var nog jag som var otydlig. Menade inte uppstart med bakteriekultur på flaska, utan uppstart utan både det och fisk. Vad jag förstår blir det då bara kranvatten och steril (kokad i alla fall)
    inredning kvar. Det är i detta fall jag inte förstår varifrån "nyttobakterierna" ska komma ifrån.
    MVH Anders

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • april 2002
      • 1081

      #17
      Hmm...bra synpunkt Maja. Mycket klor hämmar ju självfallet bakterietillväxten. Och mängden klor beror ju på vattentäktens kvalité samtidigt som den varierar under året, så här års brukar det vara som högst i många kommuner, för att på vintern vara mycket små mängder.

      För att få bort kloret räcker det normalt att lufta vattnet. Eller bara låta det stå nån dag. Det finns visst nån typ av klorförening som används på en del håll som inte kan luftas bort (kommer inte ihåg skillnaden nu), där bör man kanske använda Aquasafe, men annars kostar den bara onödiga slantar.

      När kloret väl är borta är det fritt fram för bakterierna.

      /Hasse

      - http://och.nu/ciklid -

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #18
        Ok, Anders. Enda anledningen till att låta det stå tomt skulle väl vara att vädra ut kloret (sällan ett problem dock) och låta sanden (om man har det) lägga sig. Några bakterier växer inte till utan näring (förmultnande växtdelar, avföring etc).
        /Hasse

        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • Therese
          Användare
          • april 2002
          • 196

          #19
          Hmn kanske ska jag sämas somm inte har hållit denna långa prosedur med någon av mina akverier när det hjäller o fylla på fisk.
          Mitt första akvarium stod ca 3 dagar innan jag fylde det med malawisar o då köpte jag alla samtidigt o jag har inte haft några som helst problem.
          Mitt Discus akvarium stod ett dygn innan fiskaran fick hoppa i och dom verkade må prima och vara jätte glada, pigga o tigga mat=)
          När de hjäller yngeldäremot har jag altid tagit vatten från "huvudakvariet" dom kommit ifrån för att dom inte ska få en chock.
          Jag har bytt 25-50% av vattnet varje vecka enda sen jag startat upp akvariet.
          mvh Therese

          Kommentar

          Arbetssätt...