Nytt Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • augusti 2002
    • 39

    Nytt Akvarium?

    Hej.
    Har en fråga: hur länge räknar man med att ett nystartat akvarium ska stå inna det är ok att sätta in fiskar? Har haft i aqutan. Det her stått sedan i fredags (den 16/.

    D.J
    Hälsningar
    Ditte



    http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Lite beroende på vilka fiskar du skall ha, mitt stod i två veckor innan jag började introducera fisk, undantag för algätare. Jag har discus, men om man har midre känsliga fiskar kanske det räcker med halva tiden.

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Jonas.
      Användare
      • april 2002
      • 142

      #3
      Hej.

      Jag brukar endast vänta några timmar innan jag släpper i fisken som i mitt fall är malawisar, jag ser ingen anledning att låta karet stå tomt nån vecka, undantag algätare. Jag har alltid släppt i fisken några timmar efter vattenfyllning, oavsett om jag haft amerikanska eller afrikanska ciklider. Med discus vet jag inte eftersom dom är ju lite känsligare.

      Mvh// Jonas.

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Anledningen till att man inte ska ha för bråttom att släppa i fisk i ett nystartat akvarium är att inte bakteriefloran i filterna inte har hunnit kommit igång ännu. Risken är då att det blir alldeles för mycket nitrit i vattnet. Jag tycker att du bör vänta åtminstonde 2 veckor innan du släpper i fisk och under den första månaden bör du vara sparsam med utfodringen. Skaffa en nitrittest och testa vattnet med jämna mellanrum i början. För att få igång bakteriefloran snabbare finns vissa knep som tex en tillsats av bakteriekultur som finns att köpa i zoo-butiker. Man kan också tillsätta sand eller filtermaterial från ett akvarium som har varit igång ett tag. Mer info finns på denna sida;



        Mvh Michael Persson
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Det viktigaste i sammanhanget är att inte släppa i för många fiskar från början. Man bör mjukstarta med ett fåtal fiskar, låta de gå där 1-2 veckor och sedan fylla på i lagom takt. Risken är annars att man får en nitritchock som kan döda firrarna. Byt inget vatten under de första 2-3 veckorna.

          Ett alternativ är att hälla i en s.k. startkultur med bakterier, efter 1 dygn kan man fylla på så mycket fisk man önskar.

          Huruvida detta funkar för Diskus låter jag vara osagt.

          mvh
          /Hasse

          - http://och.nu/ciklid -

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • april 2002
            • 1081

            #6
            Jaha, Micke och jag satt och skrev samtidigt, och vi säger väl båda i princip samma sak...

            /Hasse

            - http://och.nu/ciklid -

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Hasse, du fick med en viktig detalj som jag glömde i mitt inlägg, inga vattenbyten de första veckorna. Byt där efter endast sparsamt med vatten tills akvariet har "kommit igång".


              Mvh Michael Persson
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ytterligare en bra länk i ämnet;
                Denna webbplats är till salu! duboisi.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, duboisi.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                Mvh Michael Persson
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • ditte
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 39

                  #9
                  Tack tack! för svaren.

                  D.J
                  Hälsningar
                  Ditte



                  http://w1.570.telia.com/~u57007739/

                  Kommentar

                  • Anders76
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 48

                    #10
                    Hej

                    Ursäkta om frågan är dum, men hur ska bakteriekulturen kunna komma igång utan fisk?

                    MVH Anders

                    Kommentar

                    • ditte
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 39

                      #11
                      HEJ IGEN......
                      Jag undrar lite om vilka värden som anses bäst för malawiciklider? Ph vet jag redan men det här med nitrit, nitrat o allt det där......blir sååå förvirrad! Ska jag kanske köpa hem massor av testgrejjor o kolla lite? Vad ska jag då köpa o vad bör det vara för värden?
                      Många frågor blir det......

                      Jag har aldrig brytt mig om allt det där, har gjort i ordning akvariet o sedan efter en månad eller nåt så flyttade cikliderna in (bara en mal bodde där tidigare). Har bytt ut en del vatten ibland, och allt har funkat bra! Men nu har jag blivit lite nyfiken på o kolla närmare vad de små liven helst vill ha och mår bäst av.

                      D.J
                      Hälsningar
                      Ditte



                      http://w1.570.telia.com/~u57007739/

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:

                        Ursäkta om frågan är dum, men hur ska bakteriekulturen kunna komma igång utan fisk?
                        Mitt svar blev kanske lite ofullständigt men det kompletterade Hasse bra.
                        Så här brukar jag göra med nystartade kar:
                        De första 1-2 veckorna låter jag akvariet stå tomt eller med någon enstaka fisk som inte utfodras. Därefter släpper jag i några ytterligare fiskar, dock inte alla, som utfodras ytterst sparsamt. När sedan filterna kommit igång och vattenbalansen är bra (kontrolleras genom regelbundna vattentester) släpps resterade fiskar i. Detta brukar ske ungefär 4-6 veckor efter start av akvariet, det kan gå betydligt snabbare i kar där redan använd sand används. Detta brukar fungera bra för mig. Jag har som de flesta akvarister också haft för bråttom ibland vilket har resulterat i nitrittoppar med fiskdöd som följd. Själv har jag ingen erfarenhet av de bakteriekulturer som finns att köpa.



                        Mvh Michael Persson
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #13
                          För att få igång bakteriekulturen i mitt kar kramade jag ur det bruna "guckat" ur filtersvampen från mitt andra akvarium i det nya. Detta gjorde att nitrifikationsprocessen kom igång snabbt och efter två veckor satte jag i fisk, jag har inte haft någon fiskdöd som beror på det.

                          // Magnus

                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • Hasse_H
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1081

                            #14
                            citat:
                            Ursäkta om frågan är dum, men hur ska bakteriekulturen kunna komma igång utan fisk?
                            Jag antar frågan avser de färdiga kulturerna som finns att köpa? Jag har själv provat detta vid ett par tillfällen när jag startat helt från början. Och visst funkar det, be mig dock inte förklara den kemiska processen.... Ett dygn efter jag hällde i den magiska bakteriekulturen så släppte jag i samtliga de fiskar som skulle bo där och samtliga mådde alldeles utmärkt. Det blev inga nitrittoppar och nitratnivån steg i långsam ofarlig takt. Man bör läsa anvisningarna noga vad gäller vattenbyten och påfyllning av mer kultur.

                            Men jag föredrar den naturliga metoden med långsam uppstart, jag tycker egentligen inte om att hälla magiska pulver i mitt akvarium...men har man bråttom så är det bra alternativ.

                            mvh
                            /Hasse

                            - http://och.nu/ciklid -

                            Kommentar

                            • maja

                              #15
                              Tänkte lägga till att det är en vettig fråga som Anders ställde. Förr fanns det en bakteriekultur i Stockholms kranvatten som man kunde låta "växa" under en vecka. Men nu för tiden är det mer klor i vattnet och det spelar ingen roll om du väntar en dag eller en vecka. Men om du tillsätter en bakterieflora så har detta självfallet en betydelse. För mig har det fungerat bra med att ha i aquasafe (för att ta bort kloret) och sedan självfallet koppat fiskarna.

                              /Maja

                              Kommentar

                              Arbetssätt...