Frågor ang ett "nybörjaremalawiakvarium"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    #46
    Jo jag är det.. Jag vill vara helt säker på att jag vill ha de fiskarna som jag ska.. Så jag är rätt svajig.. Men vad jag kan säga så finns det inte någon direkt som lockar mig att ha mbunas. Efter att ha tänkt efter lite sen jag skrev sist i tråden.

    ah dem ska jag kolla in
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #47
      Efter lite samtal med gubben och funderade så jag har väl funderat ut att dessa arter gillar jag mest, vilka passar ihop och vilken bör jag glömma?

      Aulonocara Jacobfreibergi(den sortern som finns i BTN sid 60)
      Aulonocara Kandeense
      Copadichromis Trewavsae
      Placidorchromis Electra
      Placidochromis milomo

      Jag förstår ju att jag inte kan ha alla. Är det någon som jag bör glömma direkt?
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • augusti 2004
        • 583

        #48
        Snobben: kolla in Deathdealers inlägg om bottenmaterial innan du bestämmer dig för rådasand/blästersand.

        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • Linda A
          Användare
          • juli 2002
          • 404

          #49
          Jag har redan blästersanden i, och det får den vara så länge. Ska göra en mera dratiskt omändring när vi flyttar. Lättare att passa på då.
          Jag tänkter mera om om skulle ha lite rådasand bara för att få ett mera blandat utseende. Men jag tror jag skippar det så länge.
          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #50
            Jag har förstått det som att milomo är en hårdför rackare. Jag tror inte de andra arterna är tillräckligt tuffa.

            Om du absolut vill ha milomo ska du kanske ha lite rovmalawisar med den, som t ex några Nimbochromis, Champsochromis, Dimidiochromis och Mylochromis. En del är dock för stora för det akvarium du nämnt.

            De andra arterna du nämner tror jag kan fungera ihop. Har inte kollat hur stor korsningsrisken är mellan kandeense och jacobfreibergi dock.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • juli 2002
              • 404

              #51
              Fredrikr: Då skippar jag milomo. Kan vara något att fundera på till nästa akvarium istället.

              Om jag har förstått det rätt så ska väl honorna skiljas så mycket som möjligt åt.
              Kandeese honor är mera silveriga än Jocobfreibergis som är mera bruna och randiga.Men det kanske inte räcker.

              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #52
                I BTN-guiden om Malawiciklider finns en uppdelning av Aulonocara i fyra grupper och påståendet att man kan blanda Aulonocara ganska säkert om man inte har flera arter ur samma grupp. Denna uppdelning finns även på nätet och har diskuterats här på forumet.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Linda A
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 404

                  #53
                  Ah.. Att jag inte tänkte på det!

                  Enligt denna sida så ska de gå att blanda de två:
                  A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
                  Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #54
                    Precis. Det var den uppdelningen jag tänkte på.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Linda A
                      Användare
                      • juli 2002
                      • 404

                      #55
                      Tack så mycket för hjälpen!
                      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 1913

                        #56
                        Milimo går att ha med Aulonocara i stora kar,
                        Vet dock inte om det kommer funka så jätte bra i ditt kar..
                        Milimo är inte så värst aggor heller,den är faktiskt ganska lugn (oftast iaf)

                        Jag skulle inte hålla 2 aulonocara sorter ihop heller,
                        Och C.trewavsae och kandesee är exakt lika i färgen så dom skulle jag heller inte ha ihop..

                        Dom större rovcikliderna som nämns är absolut ingen bra idé för ett kar i den storlket heller..=(..

                        Om du vill ha milomo så skulle jag tipsa om att du håller den ihop med dom lite större och tuffare (jämfört med aulonocara) happlisarna..

                        Kommentar

                        • Linda A
                          Användare
                          • juli 2002
                          • 404

                          #57
                          HeNkEdeh:
                          Jag chansar med milomo inte utan sparar det till nästan akvarium.

                          Nej jag såg det med och tyckte nog att trewavsae var snyggare så jag tror jag ska plocka bort kandesee.

                          De får vara med. Har inte varit inne på dem alls i och med att de krävde 2meters akvarium i BTN Malawi2.

                          Den får vara så länge. Men vad skulle kunna var den arten som blir istället för Kandesee? Kadango red fin kanske?
                          Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 404

                            #58
                            Hej igen.

                            Jag vet inte om jag ska ta detta i denna tråden men jag chansar. jag har nu köpt:
                            Aulonocara Jacobfreibergi 1+1
                            Copadichromis Trewavsae 1+1

                            Och nu undrar jag lite om jag borde köpa en hona till Trewavse. För honan får mest i stå i ena hörnet i akvariumet och ser hanen henne så jagar han direkt bort henne. Borde jag skaffa en till hona?

                            Hos Aulonocarorna så funkar det bra än så länge att vara 1+1, hanen där beter sig inte alls på samma sätt mot sin hona..
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...