Frågor ang ett "nybörjaremalawiakvarium"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda A
    Användare
    • juli 2002
    • 404

    Frågor ang ett "nybörjaremalawiakvarium"

    Hej.

    Jag har hade tänkt att sätta upp ett malawi akvarium och skulle vilja ha lite synpunkter ang mina val. För att se vad som funkar och inte funkar.

    Akvariumet är på 450liter och har måtten 150x50x60.

    Just nu har jag bara ett ytterfilter(Eheim 2028 professional 2)
    som pumpar 1050liter/h, och jag gissar att jag blir tvungen att skaffa ytterligare en pump så att jag kommer upp i minst 3*akvarievolymen. Vad är att rekomendera?
    En cirkulationspump,innerfilter eller ett till ytterfilter?

    Som inredning hade jag tänkt att ha fin sand och fylla längs med bakrutan med grottor av stenar i olika storlekar och lämna resten fritt.

    Till arterna som troligen ska bebo akvariumet är
    • Copdichromis Borleyi "Kadango"
    • Aulonocara Kandensee
    • Placidochromis Electra



    Kommer detta att funka bra? Och hur många ska jag ha av varje?
    Om det är någon art som inte finns det något bättre alternativ?


    Mvh Linda

    P.S. Om jag har glömt något viktigt som jag med borde tänka på så säg gärna till.
    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
  • johan eriksson
    Användare
    • maj 2004
    • 159

    #2
    Jag hade valt ett till ytterfilter istället för en cirkulationspump. Det känns tryggt att ha lite extra filtrering av vattnet.
    Fiskarterna verkar bra men jag överlåter till någon annan att föreslå antalet

    Hoppas det var lite hjälp i alla fall.

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Cirkulationspump med ett filter är inte heller dumt. Tar lite plats i karet men det blir väldigt bra fart.

      Jag har 2 Aquaclear 402 bakom en filterkammare varav den ena går med intervaller på dagen (250l kar). Blir väldigt bra fart och från att ha trott att fiskarna inte gillade den extra farten har jag nu ändrat uppfattning då de verkar trivas när det "blåser" upp
      En 402 pumpar 1000l i timman så med tanke på att ditt kar är nästan dubbelt så stort hade jag deffinitivt gått på något som ger mycket tryck.

      När det gäller inredning är ju smaken som baken. Låter som en Cunning plan det du har tänkt. Om du har lite extra deg över borde du titta på några BTN-moduler, alltså inte en hel bakgrund. Blir otroligt snyggt att sätta ett par moduler på en djupblå bakruta.

      Bara mina 5 cent!



      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • februari 2004
        • 194

        #4
        Jag skulle satsa på ett innerfilter/cirkpump för att få upp flåset. Har du råd så kan du gömma allt i en filtermodul från BTN så slipper du se eländet också

        Jag vet inte hur tuff den där Alonocaran är men den får nog kämpa en del med maten mot Kadangon för de blir ganska tuffa och växer snabbt. Men får du bara ner maten så kan det bli en riktigt snygg layout.

        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #5
          citat:Jag vet inte hur tuff den där Alonocaran är men den får nog kämpa en del med maten mot Kadangon för de blir ganska tuffa och växer snabbt. Men får du bara ner maten så kan det bli en riktigt snygg layout.
          Har själv Kandeense ihop med A.christyi och P.milomo vilket är betydligt ivrigare än electra och kadangon och där klarar dom att få i sig mat..Det gäller bara att mata på olika ställen och se till så att dom tar för sig jämt,

          Jag har tidigare haft Kandeense ihop med Electra och det funkar väldigt bra,dock var/är mina kar lite större så på så sätt kanske det är lättare för dom att få mat.

          Men jag tror det kommer gå bra!
          Lycka till

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Defenitivt ett inner/ytterfilter/cirkulationspump till!!!! *L*
            Bra fart på vattnet skadar inte...(men som Kjell och andra skrev i en tidigare tråd..ALLA älskar inte strömmande vatten, men om fiskarna som du angett lever i den grundare biotopen skulle jag inte tveka)

            BTN moduler ROCKAR fett!!! - kostar en slant (7-900:-/st) men ger dig djupet, om du inte är konstnär som många av gubbsen här är, och bygger ett själv!!!

            Finkorning sand är grymmt snyggt (har själv engelsk sjösten *suck*).

            Finns massor av rolig sten att köpa, men vill man spara pengar...plocka i naturen!!!

            MEN du har varit med länge va?!?!??....nr186?!?!?

            Lycka till!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • september 2003
              • 328

              #7
              Hej

              Har precis startat mitt 300l på nytt med en BTN-bakgrund och finkornig sand (råda 0,33). Hur snyggt som helst! Är helnöjd!

              Var och hämtade en grupp (3+3) Placidochromis Electra i lördags. Verkar vara en trevlig fisk... ser rätt roligt ut när de drar runt i en liten samlad grupp över botten och "utforskar".

              Jag ska också ha skaffa en Aulonocara grupp. Vilken sort är inte bestämd än så det får vi se. Jag har förmånen och bo 5min från Aquarium malawi så det finns lite å välja på

              tänkte försöka ladda upp nån bild snart också...
              vh Mattias

              Kommentar

              • Linda A
                Användare
                • juli 2002
                • 404

                #8
                Hej alla!

                Johan eriksson: Jo det har du rätt i att det skulle kännas bra med extra filtrering av vattnet. Men det kan jag ju med få om jag gör ett innerfilter av en cirkulationspump. Problemet med det är att jag inte vill ha något sånt synligt i karet. Så det tåls ju att tänkas på.


                roccster: Det var väl mest något sånt som jag tänkte mig ifrån början. Har små funderat lite på Aqua clear 5000, men jag vet ju inte om det blir för mycket med +3800liter/h

                Jo självklart är ju det personligt men jag vill ju att fiskarna ska trivas. Det kommer i första hand, sedan utseendet. Sen om det ser naturligt ut är ju bara ett plus..

                Nu är det så att jag bara måste fråga dig vad du menar med cunning plan.. Kanske bara jag som är lite efter. Har aldrig hört någon säga det innan..

                Och ang BTN.. Så skulle min kassa kanske tillåta en eller på sin höjd två.. Men jag vet inte hur snyggt det blir med så få..


                Jowa: Jo det kan ju vara som du säger ett problem men jag hoppas att genom att mata på flera ställen så ska de kunna ta för sig i alla fall.


                HeNkEdeh: Skulle fortfarande vara kul att se ditt VF par *s*
                I och med att du har fått det att funka, trots större burk så hoppas jag att det med funkar hos mig.
                Och om det i värsta fall inte skulle funka så får jag flytta över Kandeense till ett eget akvarium.
                Jag får hoppas att det funkar i och med att kandeense har blivit en favorit hos mig. De är ju grymt snygga..


                Deathdealer: Så långt är jag med.. Får mest fortsätta att fundera på vad som är bäst..

                Ang BTN jo jag kan bara hålla med dig. Men som jag skrev innan måste man ha ett par stycken för att få det snyggt och frågan är om min kassa klarar det just nu..

                Jo det är ju det. Spec om den är av lite olika storlekar. Jag har en blandning av de två storlekarna på blästersanden och lite grövregrus. Men jag vet dock inte om det grövregruset ska få stanna kvar i akvariumet eller ej.

                Ang stenar så har jag inte sett några stenar i zoo handeln som är lika snygga som de som man hittar ute. Så jag håller mig till att plocka min egen sten.

                Nej det har jag inte. Jag är med NCS för andra året bara. Jag fick troligen överta en gammalt medlemsnr.

                Mattias Olsson: Ja bilder vill vi(läs jag) se!! Hur mycket fick du betala för din grupp?

                Hehe det är ju aldrig fel att bo nära en akvarieaffär. Gör jag med men de är mera inne på SA.(vilket jag inte klagar på heller) Men som tur finns både stoby och ronneby i närheten så jag klagar mig med..
                Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                Kommentar

                • Ironic
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 122

                  #9
                  Tyvärr är det ofta så, frågar man om gruset så talas det om pärlor!
                  /Camilla
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                  Kommentar

                  • Linda A
                    Användare
                    • juli 2002
                    • 404

                    #10
                    Ironic: Jag har aldrig varit med om det men jag kan gissa att det kan vara så..


                    Och innan jag glömmer det helt? Var det ingen som visste vilken den bästa antalet är hos de olika arterna? Ska jag köra 1+4 på alla eller kan jag ha flera än två hanar hos någon art? Kom gärna med förslag..
                    Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                    Kommentar

                    • Mattias Olsson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 328

                      #11
                      Hej

                      Nu har jag som hastigast lagt ut ett par bilder på www.denuo.tk
                      (varning för stora bilder)

                      Sanden är som sagt Råda 0,33mm
                      Bakgrunden BTN Rocky-Juwel 120cm.
                      Lysrören är Philips TLD89.
                      Electrorna är ca 4-6 cm.

                      Jag är på jakt efter sten som matchar bakgrunden, tänkte bara ha ett par 3-4 stycken.

                      Övrig fisk som ska i är med säkerhet en Aulonocara-grupp och sen får vi se....

                      vh Mattias

                      Kommentar

                      • Mattias Olsson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 328

                        #12
                        hoppas ni kommer in på sidan det verkar krångla lite....

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 1314

                          #13
                          Vad det gäller antal så är ju 1+3 lite standard om man vill ha färre fiskar av varje sort. Vill man ha fler så anser jag att man kan ha någon hane extra också. Många happlisar funkar även helt utmärkt som par. Nu vill man ju inte bara ha en massa par som simmar runt i en kar av din storlek, men det funkar.

                          Jag skulle nog köpa en större grupp av någon Mbuna också, men kanske bara en grupp eftersom det inte verkar vara det du är inne på. melanochromis johannii skulle funka fint.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • Linda A
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 404

                            #14
                            Hej.

                            Mattias Olsson: Ditt akvarium verkar bli väldigt snyggt.
                            Dock kunde jag inte öppna Electrafilerna.


                            Prayerman: okej jo det har verkar som att det skulle vara det ja. Men jag vet inte om jag vill skaffa en till art, utan skulle hellre då utöka de arterna som jag har då.

                            Om jag skulle välja att satsa på mbuna, skulle de inte bli ett för "tufft" sällskap för Kandensee?
                            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                            Kommentar

                            • roccster
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 583

                              #15
                              citat:
                              roccster: Det var väl mest något sånt som jag tänkte mig ifrån början. Har små funderat lite på Aqua clear 5000, men jag vet ju inte om det blir för mycket med +3800liter/h
                              Låter kanske lite mycket, kan man inte justera flödet på den?
                              citat:
                              Nu är det så att jag bara måste fråga dig vad du menar med cunning plan.. Kanske bara jag som är lite efter. Har aldrig hört någon säga det innan..
                              Cunning plan är uttrycket som Baldrick och Mr Black Adder använder när de har en listig plan. Det betyder att jag tror du är på rätt väg
                              citat:
                              Och ang BTN.. Så skulle min kassa kanske tillåta en eller på sin höjd två.. Men jag vet inte hur snyggt det blir med så få..
                              Där tror jag tvärtom. 1-2 moduler är skitsnyggt i vardera hörnet. Kanske en i ena hörnet som döljer cirk. pumpen och en i mitten som del av berget vilket borrar sig ner i den fina sanden? Bara spånar lite här.
                              citat:
                              Ang stenar så har jag inte sett några stenar i zoo handeln som är lika snygga som de som man hittar ute. Så jag håller mig till att plocka min egen sten.
                              Jag gick inte så mycket på att få en naturlig look i mitt kar. Istället så placerade jag stora kalkstenar som bakgrund och byggde stenrösen med en mörkt grå sten jag plockat på en strand utanför Kungsbacka (se min zoon). Min tanke med detta var att max ha två olika färger på stenen så de inte skulle ta för mycket fokus från fiskarna. Men som jag sa så gick jag inte så mycket på den naturliga biotopiska miljön.

                              MVH

                              / Richard
                              http://www.ornemark.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...