Gelatin i Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanr

    #16
    Intressant! Jarinen kör utan bindemedel och Roccster har väldigt lite i sin mix. Låter som om det inte spelar någon större roll hur mycket man har eller om man kör utan.

    Men om man vänder på resonemanget då? Finns det någon poäng med att minska på gelatinet över huvud taget?

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #17
      Förstår fortfarande inte varför alla kör med Gelatin. När jag får för lös mix använder jag vegabiliskt Lunelax eller Visiblin. Finns att köpa på apoteket. Bara att ströa över/blanda tills man fått önskad konsistens. Råvaran är indiskt loppfröskal.
      Gelatin är väl grisasvål eller????
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #18
        citat:Förstår fortfarande inte varför alla kör med Gelatin
        I mitt fall handlar det om att jag inte känner till så många andra bindemedel + att det jämt har funkat för mig.
        Gjorde en sats en gång utan gelatin. Det blev en dimma i karet som var kvar tills jag skulle mata nästa gång. Kastade skiten och gjorde en ny sats!
        Men dina indiska varianter verkar intressanta....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Jag har länge kört med ett paket per kg räkmix. Inga problem alls med fiskarna...



          Lunelax från FASS.se:

          citat:Lunelax®
          Pulver till oral suspension, dospåse


          Användarinformation
          Observera att läkare kan ha ordinerat Lunelax för annat användningsområde och/eller med annan dosering än den som står här. Följ därför alltid läkarens ordination.


          Vad innehåller Lunelax?
          1 dospåse pulver till oral suspension innehåller:
          Verksamt ämne: ispaghulaskal 3,3 g.
          Övriga innehållsämnen: sackarinnatrium (sötningsmedel), riboflavin (färgämne E 101), citronsyra, natriumvätekarbonat, apelsinessens (smakämne), citronessens (smakämne).


          Hur verkar Lunelax?
          Lunelax är framställt av ispaghulaskal, ett växtslem som har förmåga att binda vatten. Tarminnehållet får på detta sätt en större volym vilket stimulerar tarmen till ökad rörelse på samma sätt som när man äter fiberrik kost.
          Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföring, vilket underlättar avföringen t ex efter operation.
          Lunelax är inte vanebildande. Lunelax innehåller inte gluten.

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #20
            När jag gjorde min mix följde jag receptet och fick en fast klump. Det kändes lite fel att ha i det i mixen så jag tillsatte vatten och hettade upp klumpen tills den var flytande, som en riktigt seg sirap. min räkmix smutsar inte ner karet alls. Jag inbillar mig dock att det borde funka lika bra med 50g per 2 kg räkmix. Har någon testat det?
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Jag har provat mig fram (fått kasta en del räkmixar med dålig konsistens och hög nedsmutsningsnivå) och jag anser att jag får absolut bäst räkmix när jag gör 50g gelatin/kg räkmix.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #22
                ok, jag kanske inte skall testa det då

                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                Arbetssätt...