Gelatin i Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanr

    Gelatin i Räkmix

    Jag tillverkade nyligen en räkmix där jag huvudsakligen följde Zoopets rekommendationer på 100 gr gelatin med 1 kg räkor och 1 kg ärtor. Jag har också sett ett antal olika recept på räkmixen där gelatininnehållet varierar kraftigt.

    Vad har ni för åsikter om mängden gelatin? Kan man minska på detta och ändå få samma effekt (typ halvera mängden utan att försämra bindningen)?
  • johan eriksson
    Användare
    • maj 2004
    • 159

    #2
    Jag rörde ihop min första mix enligt det receptet igår och jag tycker att den binder ihop katastrofalt dåligt. Hela karet är som en dimma vid matning. Misstänker att jag gjorde nånting galet ;(
    Någon som haft liknande problem?

    Kommentar

    • Johanr

      #3
      Såg du till att värma upp mixen till 50-60 grader innan du tillsatte gelatinet?

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Oj oj oj.... Jag vill inte ens prata om mina misslyckanden med Gelatin, detta har gett upphob till en disskussion tidigare på detta forum. Ibland blir det bara fel hur noggran man än är, eller om man tycker man gjorde exakt som gången innan.
        Hursomhelst, jag har provat Agar agar istället med lika gott resultat men som inte kan misslyckas. Kanske gelatin är just pyttelite bättre....... men Agar funkar bra ändå, kanske kommer jag prova gelatin igen nån gång.
        Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • johan eriksson
          Användare
          • maj 2004
          • 159

          #5
          nja, snarare 40 grader. Men mixen var riktigt fin efter att det fått stå i kylen några timmar. Den var som gummi då men direkt den får tina lite i vattnet börjar den gå sönder och det hjälper inte när nån av fiskarna hugger tag i en bit och sliter.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Ta och blanda gelantinet i lite vatten.
            Sätt in det i mikron så det blir varmt kör sedan ihop det med räkmixen.
            Så gör jag för varje 500g för det är så myclet det rymms i mina påsar.
            Det håller ihop mixen perfekt du kan ta upp rälmixen från akvariet om dom inte äter upp.
            Men den är ändå väldigt lätt att äta upp för fiskarna

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • maj 2004
              • 159

              #7
              bmwpower: kan du ge lite mer information om recept och tillvägagångssätt när du gör din mix för om man kan få mixen så bra så ska jag göra ett nytt försök. Som den är nu kommer mina vattenvärden haverera.

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Jag tar ca 3msk med gelantinpulver lägger det i en kopp med lite vatten pricsis så att det löser sig.
                sätter in det i mikron en liten stund så att det smälter.
                Tar ut det slänger ner det i matberedaren kör runt en halvminut eller mer.
                För då vet jag att gelantinet har blandat sig ordentligt

                Kommentar

                • johan eriksson
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 159

                  #9
                  ungefär som jag gjorde, jag tror att min räkmix felade i att jag tillsatte för mycket vatten.

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1321

                    #10
                    Det står ju på förp. hur man ska blanda.
                    Jag räknade ut att ett paket innehåller 13 tsk pulver, det blandar man med 13 msk. vatten....
                    ( till ca. 1,5kg mix)
                    Upptäckte också att mixen smular mindre om man tar fram en bit och tinar den över natten i kylskåpet....
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 583

                      #11
                      Hank: den beskrivningen på paketet ger jag inte många spänn för. Det står hur man ska blanda men inte för vilken typ av konsistens.
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #12
                        citat:Hank: den beskrivningen på paketet ger jag inte många spänn för.
                        Den beskr. är väl för "dallrande" maträtter typ inkokt ål etc.
                        Som vinbärsgelékonsistens om du förstå....
                        Testa ett pkt. till 1kg. räkmix, har alltid funkat för mig iaf....
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #13
                          Jag gjorde mitt första tafatta försök att göra räkmix i våras och det gjorde jag på följande vis: lika delar av ärtor,spenat och räkor.

                          Jag malde det dock inte alltförhårt utan det blev lite små bitar i liksom men inget bindemedel alltså och det håller ihop faktiskt hur länge som helst verkar det som. Inget smutsande, utan fiskarna rycker av bitar som de äter upp och malarna har god tid på sig att hitta en räkmixbit att suga på.

                          Vet inte om det är det att jag inte malde ner det jättefint som gör att det håller ihop, nöjd är jag iallafall och fiskarna med.

                          Det lite grövre mixen kanske passar större fisk i första hand och malar.

                          Edit: Tillägger att räkorna maldes väldigt fint, blir för vasst annars.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • roccster
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 583

                            #14
                            ett helt paket... Låter mycket men jag ska kolla det nästa gång.

                            Jag tror jag tog 4msk till 1 dl vatten (till ca 1kg räkmix, 500g räk, 500g ärt) och jag tycker det är helt ok. Nu har jag bara matat ytterst sparsamt eftersom karet är i uppstart.

                            Hur mycket vatten har du till ett helt paket?
                            MVH

                            / Richard
                            http://www.ornemark.com

                            Kommentar

                            • Hank
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1321

                              #15
                              citat:Hur mycket vatten har du till ett helt paket?
                              ...som jag skrev...

                              citat:ett paket innehåller 13 tsk pulver, det blandar man med 13 msk. vatten....
                              Ska tillägga att detta gäller "Favorit pulver"! Vet inte om det finns flera fabrikat....
                              /#378 Hank
                              Zoonen:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                              NCS medlemsbilder:
                              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                              Kommentar

                              Arbetssätt...