Torv/Svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Meck med att få alkottar att fungera? Lägg i en hink och låt dra och pytsa sedan i som du föreslår. Hittar du ett gäng alar så kan du nog få ihop en sopsäck på någon timma och det lär räcka ett bra tag (om man inte är det slags storkonsument på svartvatten som Johan är )
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

      Meck med att få alkottar att fungera? Lägg i en hink och låt dra och pytsa sedan i som du föreslår. Hittar du ett gäng alar så kan du nog få ihop en sopsäck på någon timma och det lär räcka ett bra tag (om man inte är det slags storkonsument på svartvatten som Johan är )
      Jäpp , så ska det bli. Rapporterar hur det går sedan.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Johan1
        Användare
        • maj 2002
        • 390

        #33
        Nja storkonsument av torvvatten. Tja funderar man o snacka med andra finns det oftast en enklare
        lösning på problemet. Själv använder jag kranvatten o smörpapper under lysrampen. Smörpapper ger
        samma bruna färg på vattnet och fisken färgar ut även här på ett annat sätt.

        Leka fisk gör man enklast i kranvatten. Okej man kan ta till knep för att få dem att leka. Men
        när leken är klar så flyttar man substratet till en akvarium i akvariet. Fisken kommer då att
        glo igenom glaset på rommen. Som bilden här visar.



        Fördelen är att det inre akvariet kan sedan fyllas upp med rent ro vatten som inte är bra för
        fisken. Plus att man kan droppa i medicin som hindrar mögling. Ypperligt för scalarer o diskus
        etc. Ingen mat hamnar i det inre akvariet som bilder massa skit som kan döda rommen.

        När rommen kläcks flyttar man bara tillbaka krukan till akvariet.
        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #34
          Hej.
          Skall man prata om söl och giga så är torv det söligaste som finns jämnfört med alkottar.Att sänka PH med kottar går faktiskt rätt fort och rernt är det.
          MVH Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #35
            Efter mycket om och men så lyckas jag numera identifiera en al till att börja med som den botaniker med gröna fingrar som jag INTE är .

            Finns gott om al där föräldrarna bor, men inte hittade jag några mängder av kottar som går att använda. Tydligen så finns kottarna av han och hon kön och det är de äldre små runda kottar av hon kön man ska samla ihop som jag förstått, de av han kön är avlånga och lite rödrosaaktiga i yngre ålder.

            Jobbar vidare på det!

            PS. Har börjat mäta ph nu när man trixar med vattnet och trots massor av rötter och en del torv så ligger det strax ovanför 7 i ph.

            Så någon fara med ph djupdyk verkar inte ännu vara troligt i allafal.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #36
              Hr hittat några alkottar och provat för skoj skull i en bägare med några kottar och låtit det dra några dagar. Resultatet är kanon !

              Perfekt kristallklart men tefärgat vatten är resultatet. Har haft svårt dock att hitta mängder med kottar, har ett bra ställe som jag tror kan erbjuda kottar som jag ska kolla opp här varefter när jag åker dit o fiskar.

              Tänkte även samla lönn och eklöv under hösten här, vad gör ni med de? ,lägger i blöt bara några dar eller?


              Mvh Jari

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #37
                jag brukar bara koka dom kort, så sjunker de fort sen. Men andra slänger bara i löven direkt så det funkar säkert oxå
                Anders L

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #38
                  Hej Jari.
                  Det blev fint som jag skrev,snygg färg på vattnet.Det skall vara kottar från i våras därför att dom har släpt sina frön.Bästa tiden är i mars.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    Användare
                    • september 2003
                    • 788

                    #39
                    Nån som kan nge exempel på nåt medel som man häller i när man e ute efter den mörka färgen, men inte nödvändigtvis ph-sänkning??

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av Mats

                      Hej Jari.
                      Det blev fint som jag skrev,snygg färg på vattnet.Det skall vara kottar från i våras därför att dom har släpt sina frön.Bästa tiden är i mars.
                      MVH Mats
                      Ok bra! Jag undrade just faktiskt när på året det kan vara lämpligast, hittar massor av alkottar i träden men inga torra användbara på backen.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson

                        Nån som kan nge exempel på nåt medel som man häller i när man e ute efter den mörka färgen, men inte nödvändigtvis ph-sänkning??
                        Tetra Torumin. Ger bara färgen, påverkar inte pH alls.

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #42
                          Har slängt i en näve alkottar i både 540 och 200 och det gör verkligen verkan, även med så lite. Sedan hade akvarievalvet här i norrköping fått in torkade löv från amazonas, stora som dasslock, så jag köpte ett gäng. I 200 gör de sig bra men i 540 får jag se hur det blir, Uaruna slet sönder det första lövet jag kastade i.

                          Uaruna fattar än idag inte varför alkottarna inte går att äta, de försöker tugga på dom o vaktar dom som om de vore guldklimpar .

                          Skall fota lite framgent här, nu när man har riktigt sunkiga svartvattenbiotoper.


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          Arbetssätt...