Torv/Svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    Torv/Svartvatten

    Har numera kört igång med Uaru och skivtetror och skulle vilja skapa en skum svartvattenmiljö. Jag har en himla massa rötter i karet men de är nog tyvärr rätt så urlakade numera.

    Mitt första lilla försök att "torva" har jag gjort på så sätt att jag tagit överdelen till en "torrboll" som man har i husvagnar o dylikt och fyllt med ett halvt kilo Amtra granulattorv i strumpbyxa, den har jag byggt in mellan lavastenar och en pump är riktad mot torven för att de ska cirkulera runt det hela.

    Hur torvar man egentligen bäst,kostnadseffektivast och ska det vara granulat eller naturtorv eller hur gör ni? Är torv i ytterfiltret ett alternativ? Kan man komma för lågt i ph med torv? Behöver man hålla uppsikt vad gäller ph vid torvning? Gissar att torv inte kan ta ner ph till för låga nivåer.
    Gärna tips på lämpliga torvmängder och så, baljan är på 540 liter.

    Mvh Jari


  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Beror på vilket kH du har... tex hemma hos mig så påverkar torv inte ph ett smack om man inte späder 60-70% RO-vatten (till kH 3).
    När jag torvfilterar så brukar jag lägga ett lager torvgranulat i nåt av ytterfiltren. Översta lagret/facket i mina Eheim.
    En sån där kartong Aqua vital svarttorv 700 ml till 400 karet var lagom tyckte jag, eller rättare sagt lagom i filtret .
    Efter ca ett par månader så har torven lakats ur.
    Jag kombinerade med Waterlife 6,5 buffer... och jag var aldrig under 6,5 i ph. Med bara torvfiltering så blev effekten mindre... strax under 7. Men det är ju färgen man vill åt!
    Har inte provat nåt annat än granulat... men 35 spänn dosen är ju inte så där jättedyrt!
    Anders L

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Ok, tack för svaret, tanken är att det ska bli ett ytterfilter till i karet och då skulle man kunna packa i torv som du gjort.

      I huvudsak så är det ju som du säger färgen man vill åt, har rätt så neutralt vatten i min kommun.

      Hmmm.. funderar på om man skulle kunna köra torv i 2252an så länge, vi får se jag trixar vidare, ytterligare svar är välkomna!


      Mvh Jari

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Alkottar!
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

          Alkottar!
          Vilket härligt uttömmande svar

          Har du kört med alkottar? Är dom humifierande?, färgar dom vattnet?,hur länge funkar dom? Är dom att föredra? Preparerar du dom på nåt sätt? När är det årstid för alkottar? Kan man köpa alkottar?

          Finns det någon form av torv i övrigt du annars rekommenderar?

          Mvh Jari

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Är det bara färgen du vill åt, finns ju alltid Tetras produkt ToruMin. Den har ingen som helst effekt på pH eller KH, men ger onekligen torvbrun färg på vattnet. Kostar väl några tior, men smörjan är rätt dryg.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Plocka fjolårets kottar som är torra,beräkna en kotte per liter vatten ungefär.Vattnet blir härligt tefärgat.Själv lägger jag dom direkt på sanden ihop med boklöv.
              MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #8
                -Vill bara säga att ta det lugnt med torv-filtreringen! -Detta om ni filtrerar till ett kar som sedan redan är igång. Detta för att man riskerar plötslig syre brist om man inte "hård" bevakar pH-sänkningen.

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                  Är det bara färgen du vill åt, finns ju alltid Tetras produkt ToruMin. Den har ingen som helst effekt på pH eller KH, men ger onekligen torvbrun färg på vattnet. Kostar väl några tior, men smörjan är rätt dryg.
                  Ska kolla upp den! kan vara ett alternativ ja.

                  citat:Ursprungligen skickat av Mats

                  Hej.
                  Plocka fjolårets kottar som är torra,beräkna en kotte per liter vatten ungefär.Vattnet blir härligt tefärgat.Själv lägger jag dom direkt på sanden ihop med boklöv.
                  MVH Mats
                  Ok, låter ju bra, men en kotte per liter låter för mig som att akvariet blir en kompost i princip?

                  citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                  -Vill bara säga att ta det lugnt med torv-filtreringen! -Detta om ni filtrerar till ett kar som sedan redan är igång. Detta för att man riskerar plötslig syre brist om man inte "hård" bevakar pH-sänkningen.
                  Ok, det går alltså att få ner ph så pass med torv? Det är det du menar va?



                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    citat:men en kotte per liter låter för mig som att akvariet blir en kompost i princip?
                    Pja, alkottar är väldigt små, bara runt centimetern stora.

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • april 2003
                      • 1888

                      #11
                      Angående torvgranulat,om man kör den utan nån finare påse eller strumpa, får man torvflisor i hela karet då eller?
                      Tanken var att fylla en sektion på en 2252, kan det vara nåt?

                      Man kanske behöver syna ph värdena då så det inte uppstår komplikationer.


                      Mvh Jari ( Vetgirig värre! )

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej Jari.
                        Om du är vetgirig värre så tycker jag att du skulle prova alkottar,det är mycket renligare än torv.Det som du skriver om att det blir en kompost på botten är helt fel,jag själv rengör nästan aldrig sanden,kanske en gång i halvåret.
                        MVH Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Mats

                          Hej Jari.
                          Om du är vetgirig värre så tycker jag att du skulle prova alkottar,det är mycket renligare än torv.Det som du skriver om att det blir en kompost på botten är helt fel,jag själv rengör nästan aldrig sanden,kanske en gång i halvåret.
                          MVH Mats
                          Ok, det där låter intressant! kan säkert vara snyggt ochså, ska forska i det där och försöka hitta kottar nånstans. Jäpp, vetgirig är man, dock så lär man sig oftast av egna erfarenheter men en och annan genväg och hett tips går som tur är att få här på forumet, tackar för tipsen!

                          När jag för något år sedan la i en rot på 8kg så blev det sådär härligt tefärgat vatten men då var det ju helt biotop-"oriktigt", det där vill jag återskapa på nytt nu när jag har fisk som går i sånt vatten i det naturliga. En liten bit på väg är jag dock med den lösning jag nämnde i första inlägget, men det här med kottar låter ju onekligen intressant, kan tänka mig att det ser riktigt trevligt ut ochså med lite boklöv och så.

                          Du har inga bilder på det hela? Synar din zoon just nu ; )


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Kottarna färgar vattnet rejält och det är bara att plocka torra kottar från trädet. De är bara att ta upp efter någon dag om du inte vill ha dem kvar eller så lägger du dem i en hink och häller i vattnet. I det senare fallet så kan du själv enkelt bestämma färgen. Alkotteförespråkarna påstår att fiskarna blir mer lekvilliga. På övre vänstra bilden så har allt vatten färgats med alkottar utom de sex längst upp till vänster. Längst ner på samma sida finns en till bild från något annorlunda vinkel. Inga närbilder tyvärr http://www.killi.dk/shows/stockholm_...kholm_2004.htm
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                              Kottarna färgar vattnet rejält och det är bara att plocka torra kottar från trädet. De är bara att ta upp efter någon dag om du inte vill ha dem kvar eller så lägger du dem i en hink och häller i vattnet. I det senare fallet så kan du själv enkelt bestämma färgen. Alkotteförespråkarna påstår att fiskarna blir mer lekvilliga. På övre vänstra bilden så har allt vatten färgats med alkottar utom de sex längst upp till vänster. Längst ner på samma sida finns en till bild från något annorlunda vinkel. Inga närbilder tyvärr http://www.killi.dk/shows/stockholm_...kholm_2004.htm
                              Joo, ordentlig skillnad på karen med alkottar! Det blir till att bege sig ut i naturen och leta al!

                              Det låter som en bra lösning, hade jag ingen aning om det här med alkottarnas förträfflighet.


                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...