liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    #76
    sikkan; jag har beställt samma bakgrund, så jag ska givetvis jämnföra med bakgrunden, men jag kan inte tänka mig att en mörk bakgrund botten skulle se illa ut mot bakgrunden...
    Sen kanske man ska tänka lite på vilka stenar man lägger på gruset!!
    Kanske kan se lite annorlunda ut med vita stenar i mörkt grus.....onaturligt *S*

    Vänligen

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Gäst

      #77
      Ok, Deathdealer!

      Ska tänka till lite själv.
      Hör gärna av dig hör du gör.

      Kommentar

      • Gäst

        #78
        Hur går det Deathdealer, har du fått ordning på ditt kar?
        Väntar med spänning på lite bilder från inredningen.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #79
          sikkan; jag har beräknad leverans av karet runt den 1:a oktober (det nya), har fått vänta extra länge p.g.a av rampen specialmåttas (och karet)...
          Men det kommer bilder, det lovar jag!!!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Gäst

            #80
            Ja då har du något att se fram emot!
            Hoppas allt går bra.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #81
              [u]Generellt sett så blir färgerna bättre med mörkt grus. Länge påstods att detta inte gälde Malawi och Tanganyika, men sedan någon var där och upptäckte att botten även där var mörk, så började det gälla dessa också [] Undantag (både fisk och akvarist) finns förstås.

              Jag har snorklat i Laguna Bacalar och där täcks botten av kritvit kalkgyttja, och fiskarna ser ut därefter: Vita bleka färglösa (men vita eldbukar och salvini är rätt ballt).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Gäst

                #82
                Deathdealer, har fått ett helvete med att få tag på ett par prover på olika grus från Imazo. De vill inte skicka mig deras produktkatalog (ej till privatpersoner). Jag har nu frågat dom om de inte kan skicka mig några provpåsar (framförallt av den mörka sorten 135.9010). Borås Zoologiska var inte bättre de till slut utan backade ur och bad mig ta kontakt med någon lokal handlare. Man vill ju inte köpa ett grus utan att ha sett det, helst i verklighten. Har du någon möjlighet och skicka mig några korn av gruset från Imazo (artnr:135.9010)?

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #83
                  sikkan; är det det svarta gruset vi har talat om???
                  Isåfall sticker jag och köper en provpåse till dig, bara fixa mig din adress!!!
                  Förbannat lustigt - jag var nere och talade med om igår, och frågade om någon hade kontaktat dom, och det hade du!!
                  Det tycker jag är dåligt, om du ringer ner, så kan dom väl anstränga sig lite...men skit samma, jag fixar det åt dig tjabo!!!

                  Adress???

                  Mvh

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #84
                    Kanon, Deathdealer!
                    Ja det är det svarta gruset med kornstorlek 1-2mm, artnr.135.9010
                    Meddela mig vad du vill ha så kan jag sätta in stålarna på ditt konto.(kostar ju en slant att skicka om inte annat). Vore bra om du hinner lägga det på lådan idag så jag har det imorgon (då kan jag lägga in en beställning i helgen).

                    Anders Hedqvist
                    Föreningsv. 7E
                    151 39 Södertälje

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      #85
                      Sikkan; jag ska försöka, problemet är bara att jag fortfarande sitter på firman *S*. Går det inte idag, så ser jag till att det skickas imorgon!!!!

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #86
                        Ok, Deathdealer!
                        Du ska ha tack för all hjälp så länge.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #87
                          Ok boys, dags att ta upp tråden igen!
                          Har fått en provpåse av det svarta gruset (IMAZO artnr:135.9010) som Deathdealer rekommenderade. Blir lite väl mörkt enligt min mening så jag testade att blanda i 50% vanlig Rådagrus och det blev perfekt.

                          Så nu sticker jag till Akvarielagret som har lovat att ta hem gruset från IMAZO (de har inte IMAZO som leverantör). Var tvungen att bestämma mig innan jag sett gruset, om de tog hem gruset kunde jag inte ångra mig.

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #88
                            Själv kommer jag att en sjöstensmix i mitt nya 900 L:
                            2/5 1 mm
                            2/5 2-3 mm
                            1/5 grov
                            Sjösten är ju vanlig/trist/kalkrik, men den e rund (hysteriskt rädd för repor )och så är det en lugn färgskala... känns inte fräknig.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • spec_mats

                              #89
                              citat:Generellt sett så blir färgerna bättre med mörkt grus. Länge påstods att detta inte gälde Malawi och Tanganyika, men sedan någon var där och upptäckte att botten även där var mörk, så började det gälla dessa också Undantag (både fisk och akvarist) finns förstås.
                              har själv endast ljust grus/sand,tycker att fiskarnas färger blir bättre-men det kanske inte stämmer!?, har lite funderingar att skafa kritvit sand, tycker att mörk sand blir lite "murrigt", men är det verkligen så att de färgar ut mer i mörk inredning? isåfall får man tänka om..(igen!)

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #90
                                Anli; vad ska du hålla i ditt nya 900-litrskar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...