liten diskussion om bottenmaterial [:D]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • augusti 2004
    • 1639

    liten diskussion om bottenmaterial [:D]

    Jag håller på att planera inköpet av sand till det nya karet och undrar om det är någon som har sett mörkbrund sand?!?!?
    De flesta har skrivit om rådasand eller korallsand...men det kanske finns någon som vet eller har erfarenhet om detta????

    Kanske marmorkross/sand eller liknande???

    Mycket tacksam för svar (och finns bild super)
    Deathdealer

    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Det finns akvariegrus i alla möjliga (och omöjliga) färger. Titta i sortimentet på www.simontorp.se
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Jag har någon indisk svallsand som är fint rundad 1-2 mm och mörkbrun nästan svart. Den har ungefär samma färg som bakgrunden på bilden (och gruset ligger i akvariet, men det är lite svårt att se utseendet). Sammanfattning: Ja, jag har sett mörkbrun sand

      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • augusti 2004
        • 1639

        #4
        Ola - precis vad jag letar efter...vart får du tag i det s.k Indiska svallsanden som du har på bilden????

        Förmodar att den INTE är kalkrik???

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag köpte den på Akvarielagret och jag har för mig att den inte är kalkrik, vilket är något jag är säker på att jag frågade, men jag har glömt bort svaret. "Nej" och "vet inte" är de teoretiskt möjliga svaren - "ja" hade lett till att jag inte köpt sanden
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            tack för svaret Ola

            Eftersom att jag ska ha ytterligare ett Malawikar, och jag i mitt nuvarande kar inte får upp pH längre än 7,5 (därtill satt kalkgrus i översta filterkammaren), så var tanken att jag skulle ha något som hjälpte upp pH till 8!!!

            BTN-bakgrunden som kommer med karet är ju ganska brun, som min tanke var att få en bottenfärg som stämmer bra överens med bakgrunden och inte är för ljus. Jag har fått för mig att detta liknar den naturliga biotopen bäst?!?!?!

            Sen kanske fiskarna tecknar ut än bättre!

            Någon annan med samma erfarenhet - eller förslag på lämpligt grus...mörkare variant!


            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • VäxaLätt
              Användare
              • augusti 2003
              • 75

              #7
              I mellersta sverigen kan man få tag på rödbrun sand i form av rödgranit hos vissa krossanläggningar / betongstationer / grusgropar.

              Finns en i Ö-vik (Gidmarks betong) vad jag vet samt en i Härnösand...

              Mvh Erik
              http://www.umea.akvarieforening.se

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Mycket intressant Ola, jag har letat (fast inte så energiskt) efter BRUN sand. Är den inte kalkrik så vore det kanon! Skall glida förbi lagret i morgon å se med egna ögon!
                Mina erfarenheter annars:
                - Biltema blästersand... lite för fin och rosa... alldeles för ljus!
                - Råda 0,8-1,2 gaska ok men lite krosskänsla (vass) och fräkning! Kunde vara mörkare!
                - sk engelsk sjösten, usch ful å en en massa kalk... tja, passar bäst i dammen tror jag
                - Svart marmorkross, urfult å extremt vasst!

                Anders L

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  anli - om du hittar det i morgon, kan du inte skriva en rad och berätta vad du tycker?!?!??! Inte sett röken av brun sten någon stans....Nu LJÖG jag, det finns dekorsand med brun färg, men det får man väl använda och blanda i någon annan sand för att få denna mörkare?!?!?

                  Vore väldigt tacksam om du bara berättar vad du tycker om den!

                  Wow - var inne och kollade på er hemsida Ola, och Carl Westholm´s bilder från Malawisjön!!! Hade en diskussion om ljus i karet, och när han snorklade ser man tydligt att det är extremt blått ljus!!!! :-)
                  Då kanske det inte är helt fel att använda sig av ett blåare, och lite svagare ljus i karet! **sss*** Nog om DET!!! vi pratade bottenmaterial.

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Anli, vad är "fräkning" ?

                    Kommentar

                    • Ante
                      Användare
                      • november 2002
                      • 571

                      #11
                      citat:

                      Eftersom att jag ska ha ytterligare ett Malawikar, och jag i mitt nuvarande kar inte får upp pH längre än 7,5 (därtill satt kalkgrus i översta filterkammaren), så var tanken att jag skulle ha något som hjälpte upp pH till 8!!!
                      släng i bikarbonat så åker PH upp till max 8,4 direkt samt att du höjer KH.

                      Kommentar

                      • deathdealer
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 1639

                        #12
                        tjenixen Ante!

                        Men jag tillsätter bikarbonat vid varje vattenbyte?!?!?!
                        Kanske för lite....hur mycket lägger du i (och hur stort kar har du)???

                        Tack på förhand Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Mitt indiska grus är inte fräknigt (tja, möjligtvis lite). Med fräknigt menar jag att gruskornen har olika färg, vilket det blir om man krossar granit. Jag har tyckt att "fräknigt" ser "otropiskt" ut, kanske för att gruset i Östersjön är fräknigt, men när jag var i norra Australien så simmande regnbågsfiskar, malar och gobiider runt i fräknigt grus.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Mitt indiska grus är inte fräknigt (tja, möjligtvis lite). Med fräknigt menar jag att gruskornen har olika färg, vilket det blir om man krossar granit. Jag har tyckt att "fräknigt" ser "otropiskt" ut, kanske för att gruset i Östersjön är fräknigt, men när jag var i norra Australien så simmande regnbågsfiskar, malar och gobiider runt i fräknigt grus.
                            Så menar jag oxå med "fräknigt"
                            tex jösten har ser mer naturlig ut i mixen jämfört med de flesta kross grus/sand varianterna.
                            Anders L

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 1639

                              #15
                              anli - var du och kikade på sanden???

                              nyfiken....

                              Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...