Hur placera stort kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #16
    Ja, det är lite knepigt att förklara. Jag skulle kunna rita en figur men har inget vettigt program eller scanner just nu.

    Det ligger faktiskt inget mellan Platonmattan och golvbrädorna. Golvbrädorna är ihoplimmade sinsemellan men sitter inte fast i underlaget eller i väggarna - hela golvet blir ungefär som ett isflak som ligger ovanpå Platonmattan och kan röra sig fritt. Det är inte en amatörkontruktion, utan tydligen ett ganska vanligt sätt att bygga golv. Golvet expanderar en del under den blöta delen av året och krymper ihop motsvarande under den torra delen och det blir då lite glipor runt golvet. Om man ska ställa dit ett stort kar ska man göra det i september eller så, när golvet är som störst.

    Observera även att det inte bara är vattenvolymen - vikten av glas, sand, sten, ställning, lysramp mm lägger till en hel del. Och det är möjligt att det blir ett begagnat kar som inte har exakt de önskade måtten - det kan alltså bli högre än avsett, med större vikt per kvm som följd. Sammanlagt räknar jag med 750-1000kg/kvm.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Sven W
      Användare
      • oktober 2003
      • 157

      #17
      Om jag minns rätt är 200 kg/kvm en ganska vanlig specifikation för kontorslokaler. För installationsgolv i datorhallar förekommer i vart fall upp mot 1000 kg/kvm och det är betydligt mer än vad som "vanliga" lokaler är specade för. I din situation skulle jag dock bekymra mig mer för totalvikten än för trycket.

      Syftet med platonmattan är att skapa en luftspalt mellan betongplattan och trägolvet. Om man placerar en alltför stor vikt på golvet borde det finnas en risk för att luftspalten trycks ihop med risk för fuktproblem under golvet som följd.

      Om du är det minsta osäker tror jag att det vore en god investering att prata med en byggnadsingenjör innan du placerar upp mot ett par ton på golvet.
      /Sven

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • augusti 2004
        • 583

        #18
        Isflak = bra liknelse och såklart måste det vara så. Det enda jag reagerade på när det gäller golvet är att det verkar vara väldigt tjocka plank man lagt där (45mm). Mitt fuskgolv (pergo) är 11mm och vanlig parkett ligger runt 20mm. SÅ det var därför jag funderade på om de inte var spikade men såklart måste de kunna röra sig annars spricker de ju

        Håller med Sven, ta dit en ingenjör. Det är såpass mycket tyngd och vatten. Om inte bara för din goda nattsömns skull.

        Här kan du börja att leta, de har gratis rådgivning om jag inte minns fel: http://www.byggcentrum.se/
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          #19
          Tjenixen fredarikr!
          Nu har jag pratat med en konstruktör som arbetar med statiska konstruktioner?!?!? Han berättade att ett "normalt" golv på hus som byggs idag är dimensionerade för en belastning av 200kg/m2!
          Om man ska placera tyngre föremål på dessa golv (och om jag uppfattade det helar rätt), så bör man placera detta så nära väggen som möjligt!!
          Att "sprida" ut belastningen på så stor yta som möjligt vid så tunga installationer som du ska göra ÄR ett måste, fick den uppfattningen iallafall!
          Sen har det givetvis med vilken våning det ska stå på oxå!

          Kolla upp detta lite noggrannare, MEN när jag gav de mått du hade angett dvs 3m x H x B, så sa han 600kg/m2...massa tungt grabben *S*

          Hoppas att jag inte krossar dina drömmar nu, men det finns säkert en lösning på problemet!!!

          Deathdealer

          Ps. Varför inte minska djupet och höjden lite.....Jag beställer precis ett kar som är 70cm djupt (som ett naturligt hav nästan *S*) och 50cm högt!
          Skulle du göra samma sak dvs gå ner 10cm på dessa värden, skulle du tappa 450kg!!!
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #20
            Jag kan tänka mig att gå ner till 50 i höjd om det är det som behövs - det är ändå längden och djupet som intresserar mig mest. Jag tror realistiska mått på karet skulle kunna bli ca 250x80x50. Då landar man på ca 1300kg fördelat på 2kvm, med bänk, grus, lite stenar mm.

            För övrigt - badkaret står på övervåningen, och där är hela golvet gjort av trä. Förvisso är badkaret inte alltid fullt med vatten, men golvet måste ändå tåla kanske 400-500kg på ca 1,5kvm under ett par timmar, och det ska kunna upprepas dagligen under ett halvsekel utan att badkaret för den skulle plötsligt ska ramla ner till undervåningen... De feta betongbalkarna under undervåningens golv borde vara värda någonting.

            Nå, jag ska höra med en arkitektfirma.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #21
              jag tror inte det är något problem......anledningen att dom säger så är väl att belastningen är statisk dvs konternuerligt tryck under lång tid som kan få materialet att börja bågna!!
              Om det står på bottenplattan (undervåning tror jag defenitivt inte att det är några problem. Kör på, bygger du den bänkläsning som du tänkt dig KAN det omöjlight hända något - dvs att golvet skulle faraåthelvete *S*

              Det är ju bara att vara noggran med vart du placerar det - eller hur??

              Massa lycka till!

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • odilou
                Användare
                • april 2002
                • 308

                #22
                Jag pratade just med en byggnadskonstruktör/arkitekt ang. golvet i min lägenhet. Jag kommer nämligen ställa in ett någorlunda stort kar där och var lite orolig med tanke på att lägenheten ligger i ett landshövdingehus från 1910-talet. Hursomhelst var beskedet mycket glädjande, bjälklaget är rejält, tjocklek 3"x7" och klarar utan problem 600 kilo per m2! Gosse vad glad jag blev av det beskedet.

                Kommentar

                Arbetssätt...