Hur placera stort kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Hur placera stort kar?

    Ska planera in ett stort kar i ett radhus. Golvet är gjort av plankor, ca 2" tjocka. Under dem ligger Platon-matta. Jag vet inte om det även ligger något under Platon-mattan, men underst ligger betongplatta som vilar på betongbalkar, vilka i sin tur är ingjutna i de två betong-"väggar" som husets långsidor vilar på. Balkarna är uppskattningsvis 30-40cm breda och det är ca 150cm från centrumlinjen på en balk till centrumlinjen på nästa. Jag kommer göra exakta mätningar på var balkarna är innan jag placerar dit ett stort kar, men vi kan använda måtten ovan som exempel. Väggen jag tänkte placera karet vid är en av husets långsidor, vilken alltså vilar direkt på grunden. Huset är byggt 1969, enligt de normer som gällde då. Golvet ska enligt besiktningsmannen vara byggt för att tåla 150kg/kvm var som helst, men här talar vi väl om ca fem ggr så hög belastning. Några råd om placering, mått på karet mm? Jag har hoppats på ett kar på 200-300cm i längd, 80cm brett och 60cm högt, men är beredd att anpassa för att det ska bli säkert. Hur vet jag hur stort kar jag kan ha om jag placerar det tvärs två eller tre golvbalkar, alldeles intill grunden?
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av fredrikr
    [brGolvet ska enligt besiktningsmannen vara byggt för att tåla 150kg/kvm var som helst,
    Han måste ju vara felinformerad, om det stämde så skulle ju golvet braka om 3 vuxna män hade en konversantion mitt på golvet ståendes nära varandra... kanske skulle dubbelkolla den infon?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      #3
      hmmmmdryga 1400L om du tar det längsta....
      Eftersom karet är så lååååångt (och juste djupt), som kommer ju belastning vara över en normt stor yta...eller hur....bör väl vara ialafall 6 benpar om du inte bygger egen bänk...vilket jag defenitivt hade gjort!

      Kan omöjligt vara några problem, och precis om förgående talare skrev...finns INTE en chans att det bara skulle bära 150kg/m2....

      Ta dig sittande i en bäddsoffa, men din fru "bredvid"...golvet skulle garanterat rasa om det stämmde!

      Borde väl finnas en arkitekt här på forumet, som kan räkna på det...

      Jag tror INTE det är några probs!


      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag håller med här...golvet måste ju hålla för mer än 150kg/m2. Annars blir det svårt att bjuda hem "tjocka släkten"...

        1500kg/m2? 150kg/dm2?

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Vi har faktiskt en bäddsoffa. Om vi båda sitter i den kommer vi nog upp i ca 250kg fördelat på ca 2kvm, dvs 125kg/kvm.

          Jag tror skillnaden är att det är statisk belastning det handlar om, och dessutom på det sämst valda stället på golvet.

          Försäkringsbolaget intygar att de glatt betalar om jag råkar få 1000 liter vatten på golvet, med 2000kr självrisk, men jag vill ändå helst att det inte ska hända...

          Jag tror min plan är att bygga en bänk i stil med den Tony föreslår här: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7712 men med två ramar - en på golvet och en under karet, och att sedan spika panel mellan ramarna, troligen i sektioner som man kan lyfta bort för att komma åt tekniken under karet.

          En fråga är ju om någon särskild längd är bättre för att balkarna hamnar under ändarna på karet eller så? Någon som har erfarenhet av denna golvkonstruktion och ett duktigt stort kar?
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            #6
            Jag tror att jag skulle söka rätt på en arkitekt....han räknar på detta i 5min - sen är det klart!!!!
            Se bara till att sprida ut tungdpunkten på så stor yta som möjligt....sen behöver du INTE oroadig mer...
            Bor själv i ett hus...byggt 70, och om du funderar lite, te.x på ett badrum, där du har badkar, tvättställ och toalett, fullt med vatten i badkaret, 2 vuxna och 2 barn som sitter och trängs...och sedan kollar vad badkaret står på....träreglar cc60, med byggskiva och gips på!!!....sen kan du jämnföra detta med den belastning du kommer att få på ditt golv...INGA rpoblemas enligt mig!!!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Jag bor i ett hus från sent 1800-tal med både snett å vint golv och tak å väggar som inte heller är raka (takhöjden skiljer mellan 1,96 å 2.06 i stora rummet). Och ett golv som svajjar när man hoppar. Jag har ett ett 530 som är 1,90*0,5 och har stålram och ett specialbyggt skåp/ställning i björkplywood. Ett paket som uppskattnings vis väger runt 750 kg, alltså i runda slängar alltså nånstans mellan 750 och 800 kg per kvadrat ..... och det har inte vart några sm helst problem på dom två år jag bott i huset

              Kommentar

              • Andreas67

                #8
                Jag har precis köpt ett hus och har samma oro som Fredrik när det gäller golvet. Jag kan inte i detalj förklara golvkonstruktionen (Torparegrund) men jag har ett 540l akvarium med en tung bänk i sten. Har någon någonsin varit med om att golvet har "satt" sig eller dylikt och isåfall under vilka förutsättningar?

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #9
                  Bygg en ram av reglar (45x95) i botten så att du fördelar trycket över så stor yta som möjligt. Alltså inte ben som punktmarkerar trycket om man säger så. Jag kan ge dig mer info om hur jag byggde min bänk om du är intresserad (som är för stabil för mitt 250). Men i princip kan jag säga att jag byggde 2 ramar av ovan nämda virke som jag sedan satte ihop med ben på lagom höjd. Gör du så fördelar du ju trycket på ett sätt som inte borde innebära några som helst problem.
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 1639

                    #10
                    Fredrik & Co!

                    Bara en grej för att höja estetiken på bänken....
                    Jag kommer att bygga en lösning (bilder kommer) enligt principen att jag bygger ett "kar" runt mitt kar *S* dvs jag kommer ha en presenning eller liknande under mitt kar, som kommer att fånga upp vattnet om botten skulle spricka.

                    Nog om det, nu till estetiken....
                    Jag tycker de flesta bänkar är fruktansvärt fula (ingen kritik mot alla hemmabyggen nu), men kommersiella lösningar...så jag tänker göra som följer:

                    Runt min bänk kommer jag fästa antingen någon typ av dekortegel (fruktansvärt lätt att sätta upp) eller marmorkross (mjuka bitar i varierande storlek men samma tjocklek) så att det ser ut som om karet vilar på sten!
                    Har man luckor fram, gå till ett snickeri och be att dom fanerar upp luckan med något häftigt träslag, fäller in en rund ruta....eller vad som hellst, är faktiskt BILLIGT!!!!

                    Då kan man få en riktigt snygg möbel. Vill man inte ta sten ta och putsa sidorna.....skitgrymmt! (mycket lätt om man t.ex har lecablock!

                    Vänligen Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • ossism
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 108

                      #11
                      hur man än bygger så klarar golvet 500kg/kvm, så länge man är snickare. I ett hyreshus får man belasta med just 500, men golvet brukar fixa 2000-2500kg per kvm.
                      1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • augusti 2004
                        • 583

                        #12
                        Fredrik: Här kan du se en hyfsad bild av hur min bänk blev. Ett av facken kommer jag dela av med en hylla. Runt om ska jag klä med en kantlist av ek eller vitmålad.

                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • Festae
                          NCS Medlem
                          • december 2003
                          • 45

                          #13
                          Roccster!
                          Snygg bänk!
                          //Magnus
                          720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 985

                            #14
                            Jag räknar med 750-1000kg/kvm. Det är ju inte ett hyreshus, så jag vet inte vad jag kan räkna med att det tål.
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • roccster
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 583

                              #15
                              Du är ju och nosar på en längd runt 3 meter.

                              Jag är inte riktigt med på hur balkarna ligger och ser ut. Låt mig upprepa.

                              2" plank direkt på en betongplatta? Platon på betongen men sedan menar du att man lagt 45mm tjocka plank rätt på plattan? De måste ju spikat planken i nåt så förm. ligger det väl reglar där nånstans. Om så är fallet så ligger dessa säkert på ett centrumavstånd på 60cm (eftersom vi snackar slutet på 60-talet). Men oavsett golvet så har du ju feta betongbalkar vilka i sin tur är gjutna i betongväggar.

                              Kan du inte ta en bild eller nåt så vi kan se lite tydligare. Eftersom vi snackar betong här så borde den vikten du får på det avståndet inte vara några problem. 1400kg utspritt över 3 meter. 500kg metern, kanske är ganska mycket ändå (när man funderar på det

                              kan du inte kolla efter någon sjyst bok om hållfasthet? Synd att jag inte sparade mina böcker från gymnasiet då hade jag kanske kunna gett dig ett exaktare svar.
                              MVH

                              / Richard
                              http://www.ornemark.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...