Mittstag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Mittstag

    På mitt kar har jag ett mittstag som inte ligger horizontellt utan är monterat lodrätt, tvärs över. Detta gör att staget sticker ner 1-2cm i vattnet. Varför jag skriver om detta är för att staget stannar upp vågorna som mitt utblås gör. Iofs. fungerar väl staget som en syresättare i sig eftersom det är mycket rörelse just där men vad som händer är ju att andra halvan av karet inte får alls lika mycket fart. Det blir också en samlingsplats för de partiklar av korallsanden som flutit upp vilket gör att det nu ligger en vit hinna på ytan (på den lugnare breddgraden).
    Min fråga är om hela ytan måste ha en massa vågor för att syresätta karet till max och hur har ni andra gjort. Har ni i mindre vatten så att staget inte stannar upp flödet eller är det bara att skita i och suga upp skiten som samlas på andra sidan.

    Tack för era svar på mina trötta frågor
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Du har väl mer än 1 centimeter mellan ramens kant och mittstaget? I sådanna fall kan du ju sänka vattenytan utan att det påverkar intrycket.

    Att det skulle spela någon roll för syresättningen av karet tror jag inte.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Mja det är nog snarare nästan exakt 1cm till ramens kant. Jag kan ha vattnet så lågt men det är på gränsen.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Q: Min fråga är om hela ytan måste ha en massa vågor för att syresätta karet till max
        A: Ja, eller snarare, beror på. Det finns ett teoretiskt max som du kanske uppnår ändå. Ex. jag körde 20st 20 litersakvarier med en fisk i varje i en vecka utan någon som helst rörelse men mätte syrgashalt. 100 % (dvs. max) hela tiden! Men denna teoretiska maxsyresättningen som det verkar brottsligt att inte ha är ofta "overkill". Vad har du för fisk?

        Q: hur har ni andra gjort. Har ni i mindre vatten så att staget inte stannar upp flödet eller är det bara att skita i och suga upp skiten som samlas på andra sidan.
        A: Beror på fisk. Är akvariet fullt med flytväxter, vanisneria eller liknande så fyller jag på så att staget ligger i, annars inte, men det är mer pga. att det är fult med ett stag samt att det blir extra synligt när inte hela ytan rör sig.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Det låter ju perfekt att kunna ha halva ytan lugn så att musselblommor kan växa sig stora och fina!
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Ola: Jag kommer att ha Mbuna Ciklider (Hongis och 2 andra arter jag inte bestämt än) i karet (250l). Halvan med utblåset är i riktigt bra rörelse och det virvlar fint kring staget. Kommer inte ha några växter i (se min zoonen länk så ser du hur karet ser ut).
            En fördel jag kan se med den "lugnare" delen av karet är ju vid matning då räkmixen inte kommer yra omkring. Kommer den väl iofs. inte hinna ändå när all fisk är i
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              citat:Jag kommer att ha Mbuna
              Då skulle jag sänka ytan så att det blir cirkulation under staget, bl a pga. syresättningen men även av estetiska skäl.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                får la låta det dunsta av lite dårå
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #9
                  Ville bara avsluta denna tråden med att berätta att jag stoppade i mitt andra pumphuvud (en 402 till) i kammaren igår, för att få lite extra fart, och det kunde inte ens mittstaget stå emot. Den vita hinnan på den lugna delen försvann på ett par timmar och nu är karets vatten kristallklart överallt.

                  Nu fortsätter den långa väntan på fiskarna
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...