Förslag på dvärgciklider till 220 liters kar, någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth T
    NCS Medlem
    • februari 2024
    • 6

    Förslag på dvärgciklider till 220 liters kar, någon?

    Har precis börjat sätta upp ett 220 liters kar med sydamerikanskt tema. Jobbar på att få ned och balansera pH värdet och småningom börja plnatera och skaffa fiskar. Tänker mig Microgeophagus och några grupper Apistogramma. Mina frågor:
    1. Hur många arter bör man ha? Tänker att Kakaduaciklid, Fjärilsciklid bör ingå, lämpligt?
    2. Hur många av varje art?
    3. Vilka övriga fiskar kan vara OK, t ex någon mal art?
  • Kenneth T
    NCS Medlem
    • februari 2024
    • 6

    #2
    Fjällhotellet innan växter o fiskar. Några få växter för att testa. Vattnet ännu lite oklart och ett pH p 7,2-7,6 lite högt kanske.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8597

      #3
      Ursprungligen postat av Kenneth T
      Har precis börjat sätta upp ett 220 liters kar med sydamerikanskt tema. Jobbar på att få ned och balansera pH värdet och småningom börja plnatera och skaffa fiskar. Tänker mig Microgeophagus och några grupper Apistogramma. Mina frågor:
      1. Hur många arter bör man ha? Tänker att Kakaduaciklid, Fjärilsciklid bör ingå, lämpligt?
      2. Hur många av varje art?
      3. Vilka övriga fiskar kan vara OK, t ex någon mal art?
      Hej

      Ett akvarium med Mikrogeophagus som huvudart låter bra. Med fjärilscikliden kan det vara en utmaning att få tag i exemplar av bra kvalitet. De vill dessutom gärna ha lite varmare vatten. M. altispinosa är då ett tåligare alternativ.

      Som kompletterande ciklidart skulle jag testa Apistogramma borellii, eller, om du hellre vill ha en mer långsträckt art, Dicrossus filamentosus.

      Ett stim tetror ger liv och färg i akvariet. Kardinaltetror formligen lyser, men vill du ha intressant beteende kunde du prova på en liten grupp kejsartetror. Har du tätt med växter kan de till och med få något yngel i akvariet. Ett ytterligare alternativ som jag själv gärna kunde tänka mig, är citrontetran.

      Malar har jag ingen erfarenhet av. Kanske någon enstaka, spektakulär men småväxt dagaktiv mal skulle kunna vara intressant.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Kenneth T
        NCS Medlem
        • februari 2024
        • 6

        #4
        Tack Mikael. Ja, svårt med kvalitet och inavel. Hittade ingen som har Mikrogeophagus altispinosus, synd för den verkar vara ett bra val. Dicrossus filamentosus ser mycket bra ut men samma där, hittar ingen som har.
        Jag ska till Sthlm om några veckor. Utöver akvarielagret, Akvarieleasing vilka tror i Sthlmsområdet kan ha sydamerikanska dvärgciklider? Du kanske vet någon privat jag kan kontakta som har?



        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Hmm, mysko att du inte hittar dem hos Akvarielagret. Jag tror att det lönar sig att ringa eller maila dem och fråga om de har, eller kan beställa tills du kommer.
          En annan du kunde höra med är Södermalms Akvarieaffär, Den är i varje fall värd ett besök.

          PS: Akvarieleasing upphörde med sin butik för ett antal år sedan. Eller är de på gång igen?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Kenneth T
            NCS Medlem
            • februari 2024
            • 6

            #6
            Ska ringa akvarielagret. Har inte varit i Södermalms akvarieaffär, måste testa. Tror jag överger Fjärilsciklid och satsar på Kakadua, verkar tåligare. Och sedan Dicrossus filamentosus . Några par av varje och sedan ev något ytterligare från Sydamerika

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              #7
              Laetacara dorsigera kunde också vara ett intressant alternativ.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Kenneth T
                NCS Medlem
                • februari 2024
                • 6

                #8
                Tack Mikael. Laetacara är kanske lite för stor? Men ska kolla in den när jag får möjlighet!

                Kommentar

                Arbetssätt...