Ok nu har jag nog gjort bort mig..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nika
    NCS Medlem
    • september 2023
    • 36

    Ok nu har jag nog gjort bort mig..

    Hej,
    snälla skäll inte på mig jag har ångest så det räcker.
    jag startade upp ett kar. Eheim 180 liter.
    Var lite osäker på vad jag ville ha för fiskar men blev extremt sugen på ciklider.
    Efter mycket googlande och letande efter info var jag inställd på att köra typ palettciklid eftersom karet ändå är ganska litet med någon stimfisk.
    Kom av en slump i kontakt med en person som ville sälja ciklider. Sa att mitt akvarium räckte gott och väl då de ciklider personen hade inte blir så stora.
    Gick med på det. Fick 30 st små bebisar av en fisk jag trodde var ok storlek. Hade inte alls planerat så många. Men jag måste missuppfattat lite på arten då det visade sig vara Saulosi. Och de kräver 20 cm och 20 liter mer minst på ett akvarium.
    Fick rådet att ta allt på en gång och inte blanda i efeterhand så de skulle komma överens eftersom dessa är från "samma liga". Min plan var att bara ha några stycken och utöka mer och mer för balans i akvariet.
    Dessa bodde dessutom i mindre akvarium innan med 3 ggr fler fiskar.

    Jag tänker inte skaffa en enda fisk till. Den enda som kommit in nu är en liten ancistrus.
    Kan jag ha kvar alla? Om de inte blir fight och jag ser att de mår dåligt när dem är äldre dvs. De funkar jättebra nu. Än så länge... Vissa hänger i hörnan men bara haft dem i 3 dagar. Vissa har blivit sociala och kommer fram när jag står vid akvariet.
    Jag har stenkoll på vattenvärdena. Har och ska skaffa mer gömställen.
    Jag har kärat ner mig helt i mina bebisar och vill inte helst lämna bort någon. Att skaffa större akvarium är inte möjligt närmaste tiden då vi precis köpt allt och har ont om plats för större. Men jag vill verkligen inte att fiskarna ska må dåligt.
    Om jag mot all förmodan skulle få ha kvar alla. Så skulle jag gärna vilja ha tips på hur jag kan få de att trivas som bäst. Pumpstorlek, gömställen ja allt!
    Tack på förhand ❤️
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #2
    Enligt artregistret bör de hållas i större grupper och det för att aggressionerna ska fördelas på flera. Om det fungerar i ett 180 liters med 30 stycken vet jag inte, det får nog framtiden utvisa. Dock om man ska ha ett stort antal i ett relativt mindre akvarium så måste man se till att filtrering och vattenbyten sköts ordentligt så att vattnet hålls fräscht hela tiden. Utfodring i ett tätbefolkat akvarium får också utföras med tanke på att restprodukterna är skadliga för fisken om man inte följer första rådet om vattenbyten och filtrering samt cirkulation på vattnet (rejäl cirkulation). Många stenrösen som gömställen och revir bör du nog också ha då du säkert har ett större antal hanar bland dina 30 individer. Chindongo saulosi - Nordiska Ciklidsällskapet artregister här en länk till lite info om arten.​

    Kommentar

    • Nika
      NCS Medlem
      • september 2023
      • 36

      #3
      Tack snälla för svar! Kör vattentest varje dag och extra ofta med vattenbyten. Börjat fixa mer och mer grottor. Har kollat på kraftigare filterpump också. Än så länge verkar alla komma bra överens så håller tummarna att det slutar bra men blir det för trångt och fight får jag lösa det då. Känns ändå lite bättre för mig att fördelen är att ha större grupp för att minska fight... Även om det är en liten tank.

      Kommentar

      • Nika
        NCS Medlem
        • september 2023
        • 36

        #4
        Följdfråga.. om du/någon vet.
        kan man slänga in en till filterpump så man har 2 st eller måste man uppgradera det man har? Hsr en för 200 liter till mitt 180 liter och det känns ju pite för lite för saulosi och speciellt så många.

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          #5
          Förutom bra rening av vattnet så är det viktigt med ett starkt vattenflöde i ytan så att föroreningar kan avdunsta, finns streamers med magnetfäste som gör jobbet bra

          Kommentar

          Arbetssätt...