Nystart! 540 liter tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils
    Användare
    • februari 2016
    • 105

    Nystart! 540 liter tanganyika

    Efter nästan 18 år utan fisk (förutom ett mindre 60 liters återfall) tänkte jag prova mina vingar inom hobbyn igen. Självklart fortsätter jag på samma spår som när jag slutade, med Tanganyika…

    Fick tag på ett begagnat 540 liters akvarium för några veckor sedan och spenderade därefter alldeles för många timmar på att bygga egen bakgrund i frigolit. Känns som man kan fortsätta i all evighet utan att bli riktigt nöjd. Efter lackning blev den betydligt mörkare och en del av mitt detaljarbete försvann tyvärr. Visste att den skulle bli mörkare, men trodde inte skillnaden skulle bli riktigt så drastisk. Hur som helst var det förmodligen bara bra då den matchar de riktiga stenarna bättre nu.

    Kör ett 12 liters ytterfilter som pumpar 1400 l/h plus en extra cirkulationspump som också flyttar 1400 l/h.

    Belysningen är en 60 cm vit / blå led ramp + hemmagjord ledstrip runt gardinstång ala King of DIY (https://www.youtube.com/watch?v=_EYC3obFY4w)

    När det gäller fiskarna lutar jag åt något i stil med detta, men tar jag gärna emot lite råd och tips;

    4 A. Calvus
    12-14 C. Leptosoma
    6 L. Ocellatus gold
    6 X. Flavipinnis
    Eventuellt några Synodontis polli white

    Kan detta fungera? Mer? Mindre? Något annat spännande som skulle passa in?

    Tar gärna emot tips på lämpligt foder också. Tänker mig flingor/pellets med bra kvalité kombinerat med något smått fryst.. cyklops, artemia kanske.

  • JRB
    NCS Medlem
    • januari 2013
    • 274

    #2
    Ser fint ut, nästan det roligaste med hobbyn när man inreder något nytt. Vad gäller Tanganyika så är jag dock helt okunnig, åtminstone vad gäller ciklider… Min stolthet Giraffen (Giraffnosmal) som lever med malawis lär annars komma från Tanganyikasjön.
    Senast redigerad av JRB; 01 juni 2018, 10:50.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Bra gjort med bakgrunden

      När det gäller fiskvalet har jag inget att komma med, Tanganyika är inte min starka sida.

      Gällande foder så fungerar NLS och North Fin, två kvalitetsfoder.

      Kommentar

      • Nils
        Användare
        • februari 2016
        • 105

        #4
        Tack, hyfsat nöjd med bakgrunden för att vara första försöket, och tack för input gällande foder!

        Kommentar

        • LindaAlgo
          Användare
          • mars 2018
          • 32

          #5
          Kan inget om Tanganyika men vill bara säga att din bakgrund blev väldigt bra.

          Kommentar

          • Bullen62
            NCS Medlem
            • augusti 2018
            • 1

            #6
            Hej roligt att läsa då jag är på gång efter ca 30 års vilande efter en stor läcka. Tänker köra som du 540 liters men satsar på T moori black pemba, leleupi, några julidocjromis samt några snäcka fiskar. Ev några häst nosar. Går i väntans tidar att få åka och hämta karet och börja inreda. Lycka till.
            Jag köper nog en BTN bakgrund

            Kommentar

            • Nils
              Användare
              • februari 2016
              • 105

              #7
              Ja, känner du inte för att lägga runt 50 timmar så är köpa förmodligen bäst alternativ Själv övervägde jag beställa en slim panel från Aquadecor (https://aquadecorbackgrounds.com/3d_...els/model-g10/). Riktigt fin, men dyrare än BTN...

              Kommentar

              • Nils
                Användare
                • februari 2016
                • 105

                #8
                Ett par bilder på nya invånarna i akvariet. Simmar även 5 st Synodontis polly white men inte lätta att fånga på bild

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  #9
                  Ser riktigt bra ut! Jättesnygga stenar, vad är det för sort? Ser verklighetstroget ut tillsammans med bakgrunden. Ska du ha någon mer belysning eller nöjer du dig med 60cm i mitten? Hur lång är ledstripen som du virat runt?
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • Nils
                    Användare
                    • februari 2016
                    • 105

                    #10
                    Jag tror stenarna är sprängsten av typen basalt men kan inte lova att jag har rätt.

                    Kommer förmodligen experimentera vidare med belysningen på sikt men just nu får den duga. Ville ha ganska låg belysning och en mörk hörna så Cyprichromisarna skulle känna sig trygga. Den lilla led-rampen på 60 cm var till om med starkare än jag hade tänkt mig. Den hade dessutom aningen för varmt sken för min smak (runt 6000 - 6500k uppskattningsvis). Min lösning för tillfället var att lägga ett par blåa transparanta plastfickor mellan rampen och täckglaset

                    Ledstripen som jag virat runt gardinstång är 5 meter. Kör den på ett svagt blått sken på ungefär halv styrka längst bak för att skapa lite djupkänsla.

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nils
                      Jag tror stenarna är sprängsten av typen basalt men kan inte lova att jag har rätt.

                      Kommer förmodligen experimentera vidare med belysningen på sikt men just nu får den duga. Ville ha ganska låg belysning och en mörk hörna så Cyprichromisarna skulle känna sig trygga. Den lilla led-rampen på 60 cm var till om med starkare än jag hade tänkt mig. Den hade dessutom aningen för varmt sken för min smak (runt 6000 - 6500k uppskattningsvis). Min lösning för tillfället var att lägga ett par blåa transparanta plastfickor mellan rampen och täckglaset

                      Ledstripen som jag virat runt gardinstång är 5 meter. Kör den på ett svagt blått sken på ungefär halv styrka längst bak för att skapa lite djupkänsla.
                      Tack! Jag undrar om basalt är lätt? För det är väl en slags vulkanisk sten? Inte lika lätt som vanlig lavasten kanske? Jag tycker det ser bra ut i akvarium i alla fall. Mina BTN-moduler är ganska ljusa, så det kanske blir knasigt att ha svart sten ihop med det.

                      Jag beställde en sån 5-meters ledstrip från ebay, Kina. Det var glapp i själva stripen, och fjärkontrollen fungerade inte alls. Jag hade nämligen tänkt att göra samma grej. Jag ska skaffa led-strålkastare på 20-30W och hänga över, men det är ju en bra idé att ha en RGB-strip att komplettera med!

                      Var hittade du stenarna?
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • Nils
                        Användare
                        • februari 2016
                        • 105

                        #12
                        Kanske inte är basalt då, för dom är definitivt inte lätta. Väger precis som vanlig sten. Hittade den här bilden och dom ser ut exakt så: https://www.123rf.com/photo_44946386_basalt-rocks.html

                        Fastnade för denna typ av sten efter att ha sett den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=FfIyCMCkaFE&t=270s

                        Frågade honom vad det var för typ av sten, och han kallade dom basalt wall rock och berättade att de finns i de flesta trädgårdsaffärer (i Nederländerna).

                        Kunde dock inte hitta dom till salu någonstans, så dessa har jag "lånat" från lite olika steniga stränder i södra skåne
                        Senast redigerad av Nils; 21 augusti 2018, 14:07.

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 335

                          #13
                          Jag har liknande stenar i mitt akvarium, och det är 'vanlig' sprängsten. Används på väldigt många byggen etc som utfyllnad och väger mellan tummen och pekfingret liknande som granit.

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #14
                            Grymt snygg bakgrund
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Roligt o "se" dig här Maltandis! Det var länge sedan!
                              Är det Malawi som gäller nu?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...