Mjukt eller hårt vatten i Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Vad som är vad beror ju hur och vad man mäter. Tvålhårdheten är ett gammalt mått där salter ingår om jag inte minns fel. I andra vanligare mått ingår inte salt. Det blir alltid så här förvirrat när olika generationer av kemi diskutteras. Det här var en sammanfattning av tidigare diskussioner där folk drämmer hemsidor och böcker i huvudet på varandra. Det brukar sluta med att alla hade rätt på sitt sätt
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #17
      Tråden där detta tidigare diskuterats är denna:


      Vill dock tillägga att
      1) INGET kit man köper i zooaffären mäter tvålhårdhet.
      Vad de mäter är mängden tvåvärda metalljoner (GH), vattnets buffertförmåga (alkalinitet, "KH"), eller vattnets ledningsförmåga (direkt eller omräknat som TDS).

      2) Janne E drar likhetstecken mellan salthalt och hårdhet. Jag har fortfarande inte kunna hitta nån redogörelse för vad "tvålhårdhet" är, så det kanske stämmer att salthalt och tvålhårdhet är samma sak. Jag har dock aldrig sett termen 'hårdhet' användas i den betydelsen inom akvaristiken. Eller nån annan stans.

      Kommentar

      • Janne E
        Användare
        • april 2002
        • 382

        #18
        Stirra er inte blinda på hur eller vad man mäter...tänk istället på hur fisken upplever och påverkas utav "salter"...ett mjukt vatten är saltfattigt och då menar jag inte bara fattigt på vanligt bordssalt...ett hårt vatten är rikt på salter och då menar jag inte bara kalcium och magnesium som vi mäter med ett vanligt GH-test.

        Mvh Janne

        Kommentar

        Arbetssätt...