Mjukt eller hårt vatten i Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Mjukt eller hårt vatten i Malawi

    Jag har under hela min tid med akvarium hört så olika saker om vattnet i Malawisjön. Allt ifrån att det är hårt till att det är mjukt. Är det någon som kan förklara hur det ligger till!
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #2
    Eftersom sjön ligger i en bergsspricka så borde det ju vara hårt vattem pga alla mineraler..
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      DEt är hårt och alkaliskt

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Jag har bestämt för mig att jag läst i någon ciklidbok att man får räkna vattnet som mjukt och även hört det i zoobutiker som har ciklider som sin specialitet. Vad är det som gör att "lärda" män säger olika. Pratar man om varandra på någon sätt.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Janne E
          Användare
          • april 2002
          • 382

          #5
          Vattnet är mjukt i Malawisjön, totala mängden lösta salter i vattnet avgör om det är hårt eller mjukt. Malawisjön har mellan 150-170 ppm/TDS, Tangaynika ligger runt 300 ppm/TDS vilket kan anses som hårt eller strax under.

          Mvh Janne

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Om malawi inte är hårt, kan någon ge ett exempel på vart man kan hitta hårt vatten?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Christer T

              #7
              Janne E skrev:
              citat:Vattnet är mjukt i Malawisjön, totala mängden lösta salter i vattnet avgör om det är hårt eller mjukt.
              Nu måste jag bli lite ifrågasättande igen. Det Janne pratar om är ju konduktiviteten och den har väl inget direkt samband med hårdheten? Hårdheten mäts väl i GH - Totalhårdhet och KH - Karbonhårdhet. Skillnaden vet jag inte mycket om.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                JanneE: ppm TDS är ett väldigt knepigt mått, eftersom det anger ledningsförmåga som en koncentration. De mått jag sett för Malawi & Tanganyika är ca 660 µS/cm för Tanganyika, och 200 - 300 µS/cm för Malawi.
                Som referens är ledningsförmågan i Mälaren 150 - 300 µS/cm.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Allting är ju relativt - jämfört med t.ex. Tanganyikasjön så är Malawisjön både surare och mjukare - jämfört med stora delar av sydamerika så är vattnet hårdare och mer alkaliskt.
                  Konduktiviteten i Malawisjön varierar mellan 200 och 260 microSiemens. pH mellan 7.8 och 8.5. pH-värdet är högst där det är turbulent vatten (med andra ord där vi nittar de flesta cikliderna)och lägst i skyddade vikar och på djupt vatten.

                  Nu spelar ju detta i och för sig ingen större roll eftersom man i akvarium bör hålla malawiciklider vid ett STABILT pH-värde på ca 8. Om man har ett för lågt KH (under 4) så blir inte pH-värdet stabilt och det är inte bra för fiskarna. Därför är ett hårt och alkaliskt vatten att föredra.

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • april 2002
                    • 382

                    #10
                    Men skärp er nu, TDS = totala lösta mängden salter per liter vatten vilket också är lika med 1/2 av konduktiviteten i ett vatten är det samma som måttet av "hårdheten" i ett vatten.
                    Konduktiviteten = hårdheten = totala mängden lösta salter i ppm/L eller mg/L vatten. Malawi sjön har mellan 300-330 µS i konduktivitet vilket är det samma som de flesta har i sina kranar här i sverige med några få undantag som Uppsala eller Lund vilka har uppåt 2000-3000 µS vilket är bra mycket hårdare än Tangaynika som har runt 600 µS i konduktivitet.
                    Att jämföra sydamerikas vatten med andra är faktist rätt så extremt, eftersom de enda motsvarigheter som finns där existerar i Indonesien.
                    Vatten från "rift valley" motsvarar vårt kranvatten i stort i Sverige...en enkel förklaring till varför de är så enkla att hålla och föröka.

                    Malawi = mjukt vatten
                    Tangaynika = Hårt vatten
                    Sydamerika = mycket mjukt vatten
                    Osv.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      TDS = ledningsförmågan omräknat till mängd lösta _joner_. Är INTE detsamma som hårdheten.
                      Testa att lösa en tesked bordssalt i ett glas vatten. Du har inte ändrat hårdheten ett dugg, men ledningsförmågan och TDS är helt plötsligt skyhög.

                      TDS är ett svårtolkat mått; inte nog med att det inte mäter hårdhet, det mäter inte alla lösta ämnen heller. Lös en tesked socker eller häll en skvätt alkohol i ett glas vatten: ingen förändring av TDS, eftersom de är oladdade ämnen.

                      TDS är helt enkelt ett mått på salthalt.

                      Eftersom TDS är så svårtolkat är det enligt min mening ett mått som bör undvikas, precis som grader dH.

                      Jag betvivlar f.ö. att Uppsalavattnet har en ledningsförmåga på 3000 microSiemens per centimeter. Jag tror det blivit nån förväxling av enheter där.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        Användare
                        • april 2002
                        • 382

                        #12
                        Du har fel Mike....även "salt" påverkar hårdheten...allt hänger ihop med hur och vad vi mäter. En sak är säker...alla salter i ett vatten anger dess hårdhet oavsett om de ingår i GH eller KH...detta är ett mått för mjukt eller hårt vatten. Vi kan gå djupare in på ämnet men det kanske gör en o annan förvirrad. Maila mig i sådan fall så kan jag ge ett bättre svar här så slipper vi utveckla denna tråd lika djup som alla andra.

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Nä,gör inte det ! Detta är ju intressant! Känner att jag behöver veta lite mer om det här.
                          Men nog trodde jag att salt höjer hårdheten i vattnet.Det är ju bla därför jag använder det...
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            Jo det verkar verkligen vara lite delade meningar. Fortsätt gärna diskussionen, jag tycker också det är intressant.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #15
                              Janne E,
                              Var kommer dina kunskaper ifrån? Jobbar du med sånt här?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...