Ancistrus dolichopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • William
    Användare
    • december 2006
    • 93

    #16
    Okej. Det var ju kul med lite ny info om dom. Vet du vid vilken storlek de blir könsmogna också? Antar att det är omkring 10 SL, eller något i den stilen.

    /William

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #17
      Ursprungligen postat av Lutt
      så här ser L180 ut.
      Vad är skillnaden mellan L180 och L181? Har en som är lik den på bilden hemma, och den har borst på skallen (kan/skall fota den så snart jag får tid över, för att få den könsbestämd). Törs man ha den tillsammans med "vanlig" ancistrus eller L204 om jag skaffar en partner till den (korsningsrisk)?

      Kommentar

      • edlund
        Användare
        • februari 2005
        • 152

        #18
        Ursprungligen postat av mek
        Vad är skillnaden mellan L180 och L181? Har en som är lik den på bilden hemma, och den har borst på skallen (kan/skall fota den så snart jag får tid över, för att få den könsbestämd). Törs man ha den tillsammans med "vanlig" ancistrus eller L204 om jag skaffar en partner till den (korsningsrisk)?

        Med L204 behövet du nog inte oroa efter som det är en panaque i inte en ancistrus.Jag tror att dom kan korsa sig med varandra

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #19
          Ursprungligen postat av edlund
          Med L204 behövet du nog inte oroa efter som det är en panaque i inte en ancistrus.Jag tror att dom kan korsa sig med varandra
          Oki. Då skall jag bara se till att få sort/kön specificerat, så man ev kan fixa partner åt den

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #20
            William,

            De som lekt hos mig var från 8-9 cm SL och det är väl ungefär där de blir könsmogna.

            mek,

            Förrutom att L181 blir betydligt större (20-25 cm TL) än L180 (12-15 cm TL)och att de kommer från olika floder ganska långt ifrån varandra så är de ganska lika som ungfiskar.
            L181 har en ganska kraftig svart grundfärg medan L180 kan gå lite i gråsvart eller spräckligt svart/mörkgrå, båda har små vita prickar över kropp och fenor.
            L180 kommer från klarvatten och L181 från svartvatten så L180 bör vara lättare att odla, jag tror risken är ganska liten att någon av ovanstående korsar sig med "vanlig Ancistrus" även om det inte är omöjligt.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • William
              Användare
              • december 2006
              • 93

              #21
              Okej Janne, då får jag vänta och se när det börjar hända saker. En av dom har iaf redan ordentligt med spröt på huvudet jämfört med dom andra.

              /William

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #22


                L183 size 10cm
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  Ja, jag blev också lite fundersam... Janne, menar du att Ancistrus dolichopterus skulle bli 25 cm, eller pratar du om nån annan art?

                  Allt jag sett om A. dolichopterus säger att det är en liten ancistrus som toppar i 10 cm...

                  Kommentar

                  • Janne E
                    Användare
                    • april 2002
                    • 382

                    #24
                    Ja, enligt Ingo Seidel har han själv fångat så stora exemplar som 20 cm TL i Rio Demini och jag trodde inte heller på det först...innan han visade bilder på dem. Alla anger 5" TL som maxstorlek men det kommer från artbeskrivningen av Kneer som hade hela 5 exemplar att utgå ifrån. Varför de anger 25-30 cm i sin bok för A. dolichopterus fick jag ingen vettig förklaring till, kanske för att lokalbefolkningen sagt att de fått tag på större exemplar än Ingo fick upp.

                    Jag kan inte vara 100% säker själv förrän jag ser några så stora live men jag tror att Ingo kan mycket väl ha rätt, det finns ingen annan art beskriven ännu i släktet Ancistrus med 8-9 mjuka fenstrålar i ryggfenan och han fångade dem i samma flod som våra L183 kommer från.

                    Mvh Janne

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #25
                      Ja, han bör ju veta vad han talar om. Hur stora har du sett i fångenskap?

                      Kommentar

                      • Janne E
                        Användare
                        • april 2002
                        • 382

                        #26
                        De jag hade och odlade på var de största runt 12-13 cm TL, köpte dem när de var kanske hälften så stora och hade dem 1-2 år. Hos importörer har jag aldrig sett större än ca 10 cm, det är ingen art man tar hem heller om de skulle gå att få tag på i större exemplar eftersom de skulle bli väldigt dyra för normalt en ganska billig fisk jämfört med andra L-malar.
                        Men om jag kan få tag på riktigt stora någon dag så har jag inget emot att odla dem i lite större skala.

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 584

                          #27
                          Ursprungligen postat av Janne E
                          Om man räknar de mjuka fenstrålarna i ryggfenan (inte första hårda) och de är 8 eller 9 st så är det med all sannolikhet L183 A. dolichopterus, det finns kanske ett 10-tal liknande arter men de har 7 mjuka fenstrålar i ryggfenan.
                          A. dolichopterus förlorar de vita sömmarna när de blir äldre och stora, de vita prickarna förlorar intensitet och de ser mer enhetligt svarta ut, vid fullvuxen storlek runt 20 cm TL är de helt svarta med blåsvarta fenor och fortfarande mycket snygga. De är väl inte de mest lämpliga att ha tillsammans med Malawi ciklider, som Mike skrev så är det en svartvatten art som vill ha lite mjukare vatten (<150 µS) för att trivas även om pH inte behöver vara så lågt för att få dem att leka.

                          Janne
                          Jag räknade till 8 eller 9 fenstrålar på mina idag när en spände upp ryggfenan, så det verkar som mina är L183r, trevligt......

                          Mina leker regelbundet och ger ca 35-40 yngel i varje kull, avelsdjuren är 10-12 cm TL, det trodde jag var max, men det kan bli kul om dom blir såpass stora som 20 cm också, vilka kullar dom kan ge då......
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          Arbetssätt...