Ancistrus dolichopterus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaps
    Användare
    • april 2002
    • 49

    Ancistrus dolichopterus

    Denna väldigt vackra ancistrus (även känd som L183 eller Starlight Bristlenose tydligen) var vad jag minns nästan den enda ancistrus man kunde få tag på förr i tiden (=15-20 år sedan). Enligt min mening så är den en av dom allra vackraste dessutom. Min fråga är: säljs inte dessa längre? Vad har hänt? Har inte sett en enda i någon affär sedan jag återupptog hobbyn för ett par år sen. Dom är ju lätt lika snygga som dom L-nummer som säljs för 4-500:- och vad jag minns (kan va fel iofs) så kostade dom typ 50 spänn back in the days.



    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.
    Fridens liljor,
    Klas
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Det råder nog fortfarande en viss namnförvirring. Ancistrus dolichopterus är fortfarande vanlig i affärer, men då är det snarast denna som åsyftas:



    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      HEj!

      denna brukar säljas under namnet Ancistrus sp. white seam L183 och ibland kan man hitta den under namnet blå antennmal vilket jag tycker är lite fel men så kallades de förmodligen förr.

      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • blaps
        Användare
        • april 2002
        • 49

        #4
        Hmm ja alltså att det finns ett rejält mått av namnförvirring vad det gäller l-malar är ju klarlagt. Men jag är nyfiken på varför L183, denna extremt vackra mal blivit utkonkurerad av den fredrikr länkade till. Vad jag minns så fanns det ett kar med 20-talet små L183-juveler i nästan varenda akvarieaffär förr i tiden, och priserna låg väl, vad jag minns, i trakterna av vad en "vanlig" ancistrus kostar nu.

        Vad får man ge för en L183 om man stöter på den nuförtiden?
        (och någon som vet om dom finns i sthlmstrakten någonstans?)
        Fridens liljor,
        Klas

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #5
          Jag köpte mina L150 som L183. Handlaren trodde alltså att det var L183, och han tog ca 70kr/st för dem (möjligen med NCS-rabatt på 10% eller så dragen), och då var de ca 4cm TL. Det var på Akvarievalvet i Norrköping för ca 1,5 år sedan.

          Nu tycker jag mina L150 är så tuffa att jag inte skulle vilja byta bort dem mot L183, men när jag först fattade att jag fått en brundaskig mal med beiga prickar istället för den eleganta L183 blev jag lite lack. Jag valde dessutom L183 för att de inte blir så stora, men L150 lär bli 17-18cm. Hur som helst är mina L150 totala kungar över algerna, och de har helt klart sin egen charm.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #6
            Lånar tråden lite.
            Köpte ett 2 malar nyligen men fick inget korrekt namn på dom.
            Det enda som stog var antennmal.
            Men om jag tolkar det rätt så är antennmal något svenskt namn för Ancistrus?


            //Patrik

            Kommentar

            • olaJ
              Användare
              • augusti 2003
              • 584

              #7
              Ursprungligen postat av blaps
              Hmm ja alltså att det finns ett rejält mått av namnförvirring vad det gäller l-malar är ju klarlagt. Men jag är nyfiken på varför L183, denna extremt vackra mal blivit utkonkurerad av den fredrikr länkade till. Vad jag minns så fanns det ett kar med 20-talet små L183-juveler i nästan varenda akvarieaffär förr i tiden, och priserna låg väl, vad jag minns, i trakterna av vad en "vanlig" ancistrus kostar nu.

              Vad får man ge för en L183 om man stöter på den nuförtiden?
              (och någon som vet om dom finns i sthlmstrakten någonstans?)
              Det finns ju dom som odlar dom och har ganska många yngel, blink blink......fast i fel ände av landet från dig sett.
              "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Hur är L183 i beteendet? Skyggare än vanlig Ancistrus? Jag har en Ancistrus sp. som liknar whiteseam, men inte har det vita i fenorna. De är alltså nästan kolsvarta med massa små vita prickar. Väldans granna men även väldans skygga.

                Kan annars inte påminna mig att blå antennmal var särdeles vanlig förr i tiden. Det var den vanliga som fanns överallt när jag växte upp. Kommer faktiskt speciellt ihåg detta, eftersom jag såg en bild på just blå antennmal i en bok och letade efter den - men förgäves. Innan jag greppade det här med namnförvirringen (kan väl ha varit 10 år gammal eller nått) var jag dessutom sur på handlaren, för det stod Ancistrus dolichopterus i min bok och han sålde Ancistrus dolichopterus - men de såg inte likadana ut!!

                Ola, om inte L183 är alldeles skygg så får kanske några bo i mina kar...

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Brukar inte L. dolichopterus sägas vara en extrem svartvattensart, svårodlad och känslig under vanliga "sällskapsakvarie"-former?

                  Det räcker nog bra så för att vanlig ancistrus skall bli populärare.

                  Jag minns dock faktiskt inte att L. dolichopterus nånsin varit särskilt vanlig. Min minnesbild av de ancistrusar som såldes på 80-talet är att de var betydligt fulare än dagens rätt snygga vanliga ancistrusar, och att de såg ut som Ancistrus triradiatus (dvs gråbrunspräckliga).

                  Kommentar

                  • olaJ
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 584

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Hur är L183 i beteendet? Skyggare än vanlig Ancistrus? Jag har en Ancistrus sp. som liknar whiteseam, men inte har det vita i fenorna. De är alltså nästan kolsvarta med massa små vita prickar. Väldans granna men även väldans skygga.

                    Kan annars inte påminna mig att blå antennmal var särdeles vanlig förr i tiden. Det var den vanliga som fanns överallt när jag växte upp. Kommer faktiskt speciellt ihåg detta, eftersom jag såg en bild på just blå antennmal i en bok och letade efter den - men förgäves. Innan jag greppade det här med namnförvirringen (kan väl ha varit 10 år gammal eller nått) var jag dessutom sur på handlaren, för det stod Ancistrus dolichopterus i min bok och han sålde Ancistrus dolichopterus - men de såg inte likadana ut!!

                    Ola, om inte L183 är alldeles skygg så får kanske några bo i mina kar...

                    Hilsen,

                    P
                    Dom är ganska skygga, men ack så snygga......man får kanske köpa så många att gömställena tar slut.......
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                    Kommentar

                    • William
                      Användare
                      • december 2006
                      • 93

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Hur är L183 i beteendet? Skyggare än vanlig Ancistrus? Jag har en Ancistrus sp. som liknar whiteseam, men inte har det vita i fenorna. De är alltså nästan kolsvarta med massa små vita prickar. Väldans granna men även väldans skygga.
                      P
                      Jag har 4 stycken L183 som jag väntar på ska leka.. Det finns nog någon kvar på akvarielagret tror jag... Såg att det fanns där nyligen iaf. Gällande dom som är utan band är det förmodligen en L180..



                      ..Eller en L059, men dom kan vara samma art..

                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.



                      Vad gäller mina L183 har jag märkt att det varierar väldigt mycket vilket akvarium dom går i hur skygga dom är... När dom gick i mitt 250-liters var dom framme mest hela dagarna, men när dom fick gå i ett 150-liters var dom spårlöst försvunna. Kan spela roll vilka andra fiskar man håller dom med också.

                      Mvh William

                      Kommentar

                      • Lutt
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 1919

                        #12
                        så här ser L180 ut.
                        Senast redigerad av Lutt; 28 december 2010, 00:13.

                        Kommentar

                        • Janne E
                          Användare
                          • april 2002
                          • 382

                          #13
                          Om man räknar de mjuka fenstrålarna i ryggfenan (inte första hårda) och de är 8 eller 9 st så är det med all sannolikhet L183 A. dolichopterus, det finns kanske ett 10-tal liknande arter men de har 7 mjuka fenstrålar i ryggfenan.
                          A. dolichopterus förlorar de vita sömmarna när de blir äldre och stora, de vita prickarna förlorar intensitet och de ser mer enhetligt svarta ut, vid fullvuxen storlek runt 20 cm TL är de helt svarta med blåsvarta fenor och fortfarande mycket snygga. De är väl inte de mest lämpliga att ha tillsammans med Malawi ciklider, som Mike skrev så är det en svartvatten art som vill ha lite mjukare vatten (<150 µS) för att trivas även om pH inte behöver vara så lågt för att få dem att leka.

                          Janne

                          Kommentar

                          • William
                            Användare
                            • december 2006
                            • 93

                            #14
                            Ursprungligen postat av Janne E
                            Om man räknar de mjuka fenstrålarna i ryggfenan (inte första hårda) och de är 8 eller 9 st så är det med all sannolikhet L183 A. dolichopterus, det finns kanske ett 10-tal liknande arter men de har 7 mjuka fenstrålar i ryggfenan.
                            A. dolichopterus förlorar de vita sömmarna när de blir äldre och stora, de vita prickarna förlorar intensitet och de ser mer enhetligt svarta ut, vid fullvuxen storlek runt 20 cm TL är de helt svarta med blåsvarta fenor och fortfarande mycket snygga. De är väl inte de mest lämpliga att ha tillsammans med Malawi ciklider, som Mike skrev så är det en svartvatten art som vill ha lite mjukare vatten (<150 µS) för att trivas även om pH inte behöver vara så lågt för att få dem att leka.

                            Janne
                            Okej, mina har 9 mjuka fenstrålar i ryggfenorna, så dom är säkert L183. Blir dom verkligen 20 cm TL? Trodde dom skulle bli mindre än så... Det har väl stått mindre mått på dom på goc tidigare vad jag kan minnas? På planetcatfish står det 10cm SL. Mina är runt 8 cm TL nu, så då lär dom växa ett bra tag till mot vad jag hade trott.

                            Mvh William

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #15
                              Ja de blir rätt stora, i Wels Atlas 2 av Ingo Seidel och Hans-Georg Evers så anger de 25-30 cm som TL men de största som Ingo fångade i Rio Demini var runt 20 cm TL. I artbeskrivningen anges största storleken hos de exemplar som undersöktes till ca 13 cm TL och det är vad man anger på PC men då vi vet att de blir betydligt större så vore det missvisande att ange en mindre storlek än vad det är i verkligheten.

                              Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...